7ender
7ender 7ender skrev:
Får se hur länge det här håller. Hittade en bit PEM-slang som var lite för smal, men efter en stund i kokande vatten blev den snäll.

[bild]
Kan meddela att den funkade utmärkt. Och järnen åkte ner på några sekunder, hade knappt behövt förborra ;)

Tack för tipset (y)

• Gilla
Katarsis och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
7ender 7ender skrev:
Kan meddela att den funkade utmärkt. Och järnen åkte ner på några sekunder, hade knappt behövt förborra

Tack för tipset
Ibland är det mycket enklare än man först tror.

• Gilla
Katarsis och 1 till
  • Laddar…
Nu är det dags igen.

• En byggarbetsplats med en utgrävd grop, armeringsjärn på vit isoleringsskiva och grävmaskin i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
K
Katarsis Katarsis skrev:
Nu är det dags igen.
Nytt hus, ny pool?

• Gilla
Katarsis
  • Laddar…
K kniv skrev:
Nytt hus, ny pool?
Exakt så ligger det till.

Här ska huset stå

• Grund för ett hus under byggprocess, med rör och kablar synliga på en tomt. I bakgrunden syns flera färdigbyggda hus.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Exakt så ligger det till.

Här ska huset stå
Då blir det en snabb tråd nu då? När du redan har koll på allt? Klart till midsommar? Iallafall poolen?

• Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Vadå midsommar. Det kan ju inte ta längre tid att göra något andra gången man gör det. 3 veckor verkar rimligt här.

• Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
P Peter_Bromma skrev:
Då blir det en snabb tråd nu då? När du redan har koll på allt? Klart till midsommar? Iallafall poolen?
Det blir bara plattan just nu. Poolen bygger vi i vinter 2025 eller vår 2026. Har andra projekt i pipen.

Katarsis Katarsis skrev:
Det blir bara plattan just nu. Poolen bygger vi i vinter 2025 eller vår 2026. Har andra projekt i pipen.
Jaja, om några veckor börjar det klia i fingrarna... ;-) sova är överskattat..

• Haha
Katarsis
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vadå midsommar. Det kan ju inte ta längre tid att göra något andra gången man gör det. 3 veckor verkar rimligt här.
Poolen går nog snabbt men ska försöka bygga ihop ett rullbart trädäck att täcka poolen med. Håller på och klurar för fullt. Har byggt mycket med fyrkantsprofiler och de klarar sjukt mycket vikt. Dock har jag ingen teoretisk kunskap om hållfasthetslära.

Tänker bygga enligt bild sen reglar ovanpå och på sidorna som skruvas i ramen. Eventuellt cellplast inuti vet inte om det ens är lönt.

För högre hållfasthet funderar jag på att färästa plåtar i undesidan av ramen.

Skenor och hjul köper jag färdiga samt någon form av gummilist eller borstlist i underkant för att förhindra att löv och annat bös blåser in i poolen.

• Ritning av ett rullbart trädäck för pool, mått 7103x3715 mm, med fyrkantsprofiler och spårräls, skelettritning.
    Skapa konto
Katarsis Katarsis skrev:
Kul! Är det något du kommer göra annorlunda denna gången?
Det är lite andra förutsättningar denna gången eftersom du bygger nytt hus samtidigt.
Poolvärme, teknikrummet, etc.

• Gilla
Katarsis
  • Laddar…
Katarsis Katarsis skrev:
Poolen går nog snabbt men ska försöka bygga ihop ett rullbart trädäck att täcka poolen med. Håller på och klurar för fullt. Har byggt mycket med fyrkantsprofiler och de klarar sjukt mycket vikt. Dock har jag ingen teoretisk kunskap om hållfasthetslära.

Tänker bygga enligt bild sen reglar ovanpå och på sidorna som skruvas i ramen. Eventuellt cellplast inuti vet inte om det ens är lönt.

Skenor och hjul köper jag färdiga samt någon form av gummilist eller borstlist i underkant för att förhindra att löv och annat bös blåser in i poolen.
Du har sett denna va? https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-kaklad-spapool-med-motoriserat-traedaeck.524638/

• Gilla
LarsEriksson42 och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Katarsis Katarsis skrev:

Tänk på att poolen avger stora mängder vatten som kommer att kondensera på undersidan. Tror inte stålbalkar överlever detta över tid.

• Gilla
Katarsis
  • Laddar…
M muffis skrev:
Kul! Är det något du kommer göra annorlunda denna gången?
Det är lite andra förutsättningar denna gången eftersom du bygger nytt hus samtidigt.
Poolvärme, teknikrummet, etc.
Nej egentligen inte. Blir lite större pool men kör teknikrum i garage som innan. Var jävligt nöjd med allt utom pooltäckning.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Tänk på att poolen avger stora mängder vatten som kommer att kondensera på undersidan. Tror inte stålbalkar överlever detta över tid.
Jag har funderat på detta också men vi har byggt med dessa Järn utomhus massa gånger och har aldrig sett någon rost.

Nu är förvisso poolvattnet klorat men tror inte det påverkar så värst mycket. Funderade på att måla med någon giftig färg.

Brukar vinterplåtar rosta mycket?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.