66 107 läst ·
235 svar
66k läst
235 svar
Thermopool 3,5x7 - självbygge 2022
@Jonas Persson
Vill minnas att du satte bräddavloppet högt och alltså inte ett par cm ner och limmade på frigolitremsor ovanpå (för att få lite högre vattennivå).
-Finns det nån nackdel med det?
-Vad kan anledningen vara att instruktionen säger att skimmern ska monteras en bit ner?
Skar du bort delen i linern som ska in i snap-in-listen?
Vill minnas att du satte bräddavloppet högt och alltså inte ett par cm ner och limmade på frigolitremsor ovanpå (för att få lite högre vattennivå).
-Finns det nån nackdel med det?
-Vad kan anledningen vara att instruktionen säger att skimmern ska monteras en bit ner?
Skar du bort delen i linern som ska in i snap-in-listen?
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Min plan var att få vattenytan så nära pooldäcket som möjligt. Stensargen direkt ovanpå cellplastblocken och vattenytan så högt upp som möjligt. Trallen sitter fäst på sidan av konstruktionen. På sista bilden ser man att vattenytan är mellan 75-100 mm från trallen.
Som du ser på bilden ligger utloppet precis under listen. Det är svårt att se på bilderna, men ramen som sitter ytterst är aningens större så den täcker delvis listen för linern.
En fördel är att serviceluckan utanför poolen inte blir så djup. Beroende på modell av bräddavlopp så kan du behöva bygga väggar ner till luckan. Då är det en fördel att den sitter högt.
Nackdelen jag kan se är är att det krävs lite planering för att få till.
En annan kan vara barnfamiljer där det plaskas mycket så att mer vatten kan komma utanför poolen. Tar man det till det extrema - 50 cm mellan vattenyta och däck skulle innebära att i princip inget vatten, eller barn, skulle lämna poolen.
Just nu är vattenytan lite låg, den ska upp med 25 mm. Det är nackdelen med ett brett och lågt bräddavlopp, intervallet för vattenytan är max 50 mm.
Som du ser på bilden ligger utloppet precis under listen. Det är svårt att se på bilderna, men ramen som sitter ytterst är aningens större så den täcker delvis listen för linern.
En fördel är att serviceluckan utanför poolen inte blir så djup. Beroende på modell av bräddavlopp så kan du behöva bygga väggar ner till luckan. Då är det en fördel att den sitter högt.
En annan kan vara barnfamiljer där det plaskas mycket så att mer vatten kan komma utanför poolen. Tar man det till det extrema - 50 cm mellan vattenyta och däck skulle innebära att i princip inget vatten, eller barn, skulle lämna poolen.
Just nu är vattenytan lite låg, den ska upp med 25 mm. Det är nackdelen med ett brett och lågt bräddavlopp, intervallet för vattenytan är max 50 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack för svaret.Jonas Persson skrev:
Min plan var att få vattenytan så nära pooldäcket som möjligt. Stensargen direkt ovanpå cellplastblocken och vattenytan så högt upp som möjligt. Trallen sitter fäst på sidan av konstruktionen. På sista bilden ser man att vattenytan är mellan 75-100 mm från trallen.
[bild]
[bild]
[bild]
Du har ju faktiskt en bit liner ovanför skimmern. Jag kanske tänkte på @MathiasS bild i poolforum.
Jag funderar på att göra likadant och undrar vad jag behöver tänka på?
Jag monterade bräddavloppet precis under snäpplisten, sen är höjden ca 100mm så att vi kan variera vatten nivån beroende på om det är vuxna eller barn som badar7ender skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
Ser inte bilderna på Poolforum, har de problem?7ender skrev:
Jag tror inte att man ska sätta den för högt, det behövs liner att klämma fast i bräddavloppet, men även lite material som gör att det kan röra på sig ovanför bräddavloppet. Skär man bort linern precis under fästlisten plus material för att täta mot bräddavloppet, kan det blir konstigt då listen och klämringen runt bräddavloppet inte är på exakt samma plan.
Tittar du på min sista bild ser du att linern sticker ut överst för att klämmas in bakom klämringen. Delarna ligger i samma plan, men ändå ser det ut så, troligtvis för att klämlisten pekar utåt och inte nedåt. Det måste man kompensera för om man sätter bräddavloppet allra högst upp.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
En aningens annorlunda syn på pool.
https://xkcd.com/2616/
https://xkcd.com/2616/
Gjuter du själv eller hyr du folk?
Gjöt min i måndags och för mig var det billigare än förväntat att hyra in folk som skötte gjutandet - så väl värt pengarna (åtminstone om uppgiften från innan stämmer, har inte fått räkningen än..)
Gjöt min i måndags och för mig var det billigare än förväntat att hyra in folk som skötte gjutandet - så väl värt pengarna (åtminstone om uppgiften från innan stämmer, har inte fått räkningen än..)