70 199 läst ·
254 svar
70k läst
254 svar
Thermopool 3,5x7 - självbygge 2022
”Alla” omfattar väldigt många leverantörers pooler och det finns säker någon som säljer poolerna lite billigare och snålar på armeringen, vad vet jag.C carlbanan skrev:Gäller det alla thermopooler eller är det märkesspecifikt?
Mina block kommer från CF Pools, där det står just att återfyllningen i princip ska ske samtidigt som den fylls med vatten.
När jag googlar får jag även upp motsvarande skrivningar från flera andra poolleverantörer, t ex;
[länk]
[länk]
Samma sak står som sagt även för min variant med block från CF Pool (4x8meter med ca 5 m3 betong).
//Calle
Har man byggt som man traditionellt byggt thermopooler de senaste 10-15åren så tål den marktryck från alla håll utan vatten. Detta plus möjligheten att fritt bygga i suterräng är ju en av pooltypens största fördelar. Står det att man måste fylla vatten samtidigt så skulle jag (sorry) fundera på vad det är jag köpt och varför just denna pool inte tål marktrycket som alla andra.
Jag förstår att det kan skilja sig mellan olika poolleverantörer, men i grunden är ju konstruktionerna rätt lika. De största skillnaderna jag noterat är att vissa vill att man gjuter fast L-vinklad armering i plattan samt att det är dubbla rader stående järn. Finns säkert fler skillnader också.MathiasS skrev:
”Alla” omfattar väldigt många leverantörers pooler och det finns säker någon som säljer poolerna lite billigare och snålar på armeringen, vad vet jag.
Har man byggt som man traditionellt byggt thermopooler de senaste 10-15åren så tål den marktryck från alla håll utan vatten. Detta plus möjligheten att fritt bygga i suterräng är ju en av pooltypens största fördelar. Står det att man måste fylla vatten samtidigt så skulle jag (sorry) fundera på vad det är jag köpt och varför just denna pool inte tål marktrycket som alla andra.
Jag monterade 100 stående 10mm järn (4 järn per block, cc25 cm)) som borrades 10cm i plattan och fästes med kemankare. Har dubbla varv med 8mm järn i de två nedersta lagren samt ett varv i de övriga 4 lagren. Kanske det är en skillnad också (vissa förespråkar dubbel armering i alla varv)?
Nåväl... Jag tänker att jag åtminstone fyller upp ca 30-40 cm 8/16 runtom, för att få en dräglig arbetshöjd att montera kantstenen. Grävaren kommer tillbaka om ca 2 veckor för att fylla upp resten och göra klart inkopplingen av kommunalt VA, vilket är det största anledningen till att jag gärna skulle återfylla innan jag fyller med vatten. Vill väldigt gärna använda kommunalt vatten till poolen istället för vårt egna från den borrade brunnen med div brister.
Skillnader i stående och liggande armering är förstås helt avgörande - en betongvägg utan armering är avsevärt klenare, det är armeringen som ger dragsturka i en betongkonstruktion. Skulle vara synd om man börjar ”fuska” med detta eftersom få konsumenter kommer fånga upp den skillnaden och istället bara se till pris.
Och fyi, kollade min konstruktion. Jag har 275m 10mm järn stående och 380m 12mm liggande. Det är två liggande järn i varje skift och två stående i varannan cell i blocken.C carlbanan skrev:Jag förstår att det kan skilja sig mellan olika poolleverantörer, men i grunden är ju konstruktionerna rätt lika. De största skillnaderna jag noterat är att vissa vill att man gjuter fast L-vinklad armering i plattan samt att det är dubbla rader stående järn. Finns säkert fler skillnader också.
Jag monterade 100 stående 10mm järn (4 järn per block, cc25 cm)) som borrades 10cm i plattan och fästes med kemankare. Har dubbla varv med 8mm järn i de två nedersta lagren samt ett varv i de övriga 4 lagren. Kanske det är en skillnad också (vissa förespråkar dubbel armering i alla varv)?
Nåväl... Jag tänker att jag åtminstone fyller upp ca 30-40 cm 8/16 runtom, för att få en dräglig arbetshöjd att montera kantstenen. Grävaren kommer tillbaka om ca 2 veckor för att fylla upp resten och göra klart inkopplingen av kommunalt VA, vilket är det största anledningen till att jag gärna skulle återfylla innan jag fyller med vatten. Vill väldigt gärna använda kommunalt vatten till poolen istället för vårt egna från den borrade brunnen med div brister.
MathiasS skrev:
Tack för att du återkopplade. Skillnaden gentemot min pool består alltså huvudsakligen i att jag enbart har ett varv liggande armering i de 4 översta lagren. Den stående har jag ett järn per fack, vilket borde bli samma som att ha två järn i vartannat fack?MathiasS skrev:
Skillnader i stående och liggande armering är förstås helt avgörande - en betongvägg utan armering är avsevärt klenare, det är armeringen som ger dragsturka i en betongkonstruktion. Skulle vara synd om man börjar ”fuska” med detta eftersom få konsumenter kommer fånga upp den skillnaden och istället bara se till pris.
Om detta är en betydande skillnad, så är det ju märkligt att poolleverantörer inte beskriver mer lika. Det är ju ingen stor merkostnad (eller arbetsinsats) att som i mitt fall lägga i dubbla rader armering i alla lager istället för bara de 2 nedersta. Armeringen ingår ju sällan i poolpaketen, så det är ju inget som påverkar priset på dessa heller.
Jag börjar iaf med att fylla upp 30-40 cm 8/16 för en mer behaglig arbetshöjd.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Är grunden dränerad? Poolen lär ju flyta upp som en båt om den är helt tom, bristfällig dränering och ett ordentligt regnfall. Kan det vara sånt haveri som vissa tillverkare garderar sig mot när de vill att den fylls upp efterhand med återfyll?
Ja, det är en gjuten platta med dränering och brunn för pump.Karrock skrev:
Eftersom antalet fack varierar mellan blocktyperna gissar jag att det är svårt att jämföra. Hur många meter använder du totalt? Det borde ge en fingervisning.C carlbanan skrev:
Du verkar också ha 8mm liggande armering. Jag har 12mm. Det, för mig, är en betydande skillnad, men exakt vad det gör för hållfastheten kan jag inte beskriva, jag är ingen konstruktör.
Denna typ av legoblock har ju utvecklats med åren - när jag byggde använde man vanliga Dorocell-block, samma som man bygger hus med (och gör fortfarande). Nu använder man ju typiskt block som har en hårdare cellplast, för att slippa fotavtryck etc i väggarna. Om mängden betong och armering är densamma borde det dock hålla lika bra.
För mig är det första gången jag hör någon säga att man har en thermopool som inte kan fyllas med vatten oberoende av markförhållandena, så uppenbarligen är det ju skillnad om man behöver ha en avvikande rekommendation. Det är inte så att denna rekommendation bara gäller om du fyller direkt i anslutning till gjutning?C carlbanan skrev:Om detta är en betydande skillnad, så är det ju märkligt att poolleverantörer inte beskriver mer lika. Det är ju ingen stor merkostnad (eller arbetsinsats) att som i mitt fall lägga i dubbla rader armering i alla lager istället för bara de 2 nedersta. Armeringen ingår ju sällan i poolpaketen, så det är ju inget som påverkar priset på dessa heller.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 889 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 889 inlägg
Köpte inte du din pool från Poolstore? Jag byggde min 4x8 fem, sex år efter dig och har bara 12 mm; fyra stående per meter och två liggande i varje skift. Så Poolstore förstärkte sin konstruktion efter ditt bygge.MathiasS skrev:
Stämmer, jag har 8 mm liggande armering. Total mängd är 256 meter fördelat på två lager i de två nedersta varven med block samt ett lager i de översta fyra varven.MathiasS skrev:
Eftersom antalet fack varierar mellan blocktyperna gissar jag att det är svårt att jämföra. Hur många meter använder du totalt? Det borde ge en fingervisning.
Du verkar också ha 8mm liggande armering. Jag har 12mm. Det, för mig, är en betydande skillnad, men exakt vad det gör för hållfastheten kan jag inte beskriva, jag är ingen konstruktör.
Denna typ av legoblock har ju utvecklats med åren - när jag byggde använde man vanliga Dorocell-block, samma som man bygger hus med (och gör fortfarande). Nu använder man ju typiskt block som har en hårdare cellplast, för att slippa fotavtryck etc i väggarna. Om mängden betong och armering är densamma borde det dock hålla lika bra.
För mig är det första gången jag hör någon säga att man har en thermopool som inte kan fyllas med vatten oberoende av markförhållandena, så uppenbarligen är det ju skillnad om man behöver ha en avvikande rekommendation. Det är inte så att denna rekommendation bara gäller om du fyller direkt i anslutning till gjutning?
Mängden stående torde bli 100 st x 158 cm (varav ca 10 cm är fastsatt i betongplattan).
I manualen till min pool (och ett flertal andra vid en snabb googling) så står det enligt följande;
15. Återfyllning runt poolen
Återfyllning av massor runt poolen kan påbörjas flrst efter betongens har brunnit klar, vilket är c:a 3 - 4 veckor (beroende på väder, betongtyp etc). Till återfyllningsmassor krävs att man använder ett dränerande material så som singel eller sand. OBS! Se till att inte skada flexislangen eller rördelar som ligger runt poolen, och var även försiktig med dräneringen. Som ett skyddslager runt rören rekommenderar vi sand. För att skydda thermoblockens utsida använder man en platonmatta eller liknande. Återfyllningen runt poolen får aldrig överstiga 50 cm ovanför vattenytan i poolen. Det betyder att poolen måste fyllas med vatten i ungefär samma takt som återfyllningen av utsidan på poolen.
Ungefär samma skrivningar återfinns för flertalet andra leverantörer, men jag har inte undersökt närmre om de är återförsäljare av samma typ av block som kommer från just CF Pool.
Jepp från Poolstore. Dorocellblock. Jag minns inte riktigt måtten på allt. 4 per meter, motsvarar det varannan cell i blocken? Men det är väl inte orimligt att man justerat lite.Jonas Persson skrev:
Husägare
· Stockholms län
· 404 inlägg
Hej,C carlbanan skrev:Stämmer, jag har 8 mm liggande armering. Total mängd är 256 meter fördelat på två lager i de två nedersta varven med block samt ett lager i de översta fyra varven.
Mängden stående torde bli 100 st x 158 cm (varav ca 10 cm är fastsatt i betongplattan).
I manualen till min pool (och ett flertal andra vid en snabb googling) så står det enligt följande;
15. Återfyllning runt poolen
Återfyllning av massor runt poolen kan påbörjas flrst efter betongens har brunnit klar, vilket är c:a 3 - 4 veckor (beroende på väder, betongtyp etc). Till återfyllningsmassor krävs att man använder ett dränerande material så som singel eller sand. OBS! Se till att inte skada flexislangen eller rördelar som ligger runt poolen, och var även försiktig med dräneringen. Som ett skyddslager runt rören rekommenderar vi sand. För att skydda thermoblockens utsida använder man en platonmatta eller liknande. Återfyllningen runt poolen får aldrig överstiga 50 cm ovanför vattenytan i poolen. Det betyder att poolen måste fyllas med vatten i ungefär samma takt som återfyllningen av utsidan på poolen.
Ungefär samma skrivningar återfinns för flertalet andra leverantörer, men jag har inte undersökt närmre om de är återförsäljare av samma typ av block som kommer från just CF Pool.
Jag hoppar in med en reflektion av de instruktioner som du har klippt in. De verkar skriva för att ge maximalt skydd för återförsäljaren och tillverkaren. Alla typer av thermopooler använder samma konstruktionsprincip, en gjuten betongstomme med horisontell och vertikal armering i väggar som står på en armerad betongplatta. Det är detta som ger styrkan och den är hög. Det kommer inte att vara några problem att fylla runtom utan vatten i poolen.
Talet om att man kan skada cellplasten är överdrivet, det är endast isoleringsvärdet som kan sjunka lokalt om något tungt skulle tryckas in i en av ytterväggarnas isolering. Att kosta på platonmatta runt hela utsidan är overkill i mitt tycke. Däremot är det mycket viktigt att skydda rör/slang när man återfyller runt om.
Jag byggde en pool för 4 år sedan och var nära att välja en thermopool eftersom den robusta konstruktionen och ett bra isolervärde tilltalade mig mycket, I slutändan valde jag en konstruktion med plåtstomme som är självbärande. Stommen kan alltså användas för en pool som står på marken, eller byggas i en grop som återfylls. Dock kan man inte återfylla runt poolen utan att ha vatten i poolen.
Skälet till byte av konstruktion var min erfarenhet av att bygga alla ytterväggar till ett hus med thermoblock, det blev mycket bra, välisolerat och starkt. Min erfarenhet var att det tog lång tid och kostade en hel del mer i material än förväntat. I fallet med poolen var inte isoleringsgraden lika viktig med det var byggtiden!
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 889 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 889 inlägg
Tittade i manualen från 2016.MathiasS skrev:
450m 12 mm armeringsjärn. Ett i varje cell med c/c 25 cm. Dubbla i varje skift, det första under de första blocken.
Tror vi har samma block i ren cellplast. Jag limmade upp en tjock filtduk på insidan. Utsidan ligger direkt mot fyllnadsmassorna som i sin tur har en duk mot jorden utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto