E Elki62 skrev:
Och nu har jag sprayat in med min favorit Würth HHS 5000
Du får väl starta upp maskinen och se vad som händer.Du kan ställa pumpen i varmvatten istället för auto i servicemenyn så du får varmvatten men ingen värme om shunten inte fungerar.

V växelventil skrev:
Okej låter det lika illa nu?
Ja det rasslar, speciellt i början.
Om man ska byta shunten finns det då någon bättre sort som passa direkt eller väljer man lika?

E Elki62 skrev:
Ja det rasslar, speciellt i början.
Om man ska byta shunten finns det då någon bättre sort som passa direkt eller väljer man lika?
I ditt fall så är det nog bäst med en likadan.Sedan måste du ha koll på storleken på värmepumpen och upp till 10kw så har du 22mm rör efter det
12kw och 16kw så är det 28mm rör.

• Gilla
Elki62
  • Laddar…
P
Shunten?
Du menar väl att byta styrdonet från ESBE?
Köp ett lika så kommer allt funka som tidigare.

Vet inte varför men igår fick jag för mig att allt var i sin ordning och lät därför pannan vara påslagen som vanligt. Men bredvid kl 02 vaknade jag av att det var mycket varmt i sovrummet, elementen var åter varma och pannan gick konstant. Rören till både element och varmvatten var varma.
Känns som något är fel?

ALLA på Thermia har semester samtidigt förutom en stackars växeltelefonist, även min återförsäljare har semesterstängt???
Testade av ren nyfikenhet ringa NIBE support, de har öppet hela sommaren!

Om det rasslar i motorn kan växellådan i den sagt upp sig, om du har den i handen och kör med kurvan min/max så ska den fram och tillbaka. om du ställer manuellt till mitten och trycker på vredet/ratten samtidigt som motorn går hela 90 grader så kan den haka i som den ska. Dom kan liksom gå lite för långt till ändläge och då kan inte motorn komma i läge.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tog loss motorn och den rasslar sig fram och tillbaka. Frågan är hur tungt ventilen ska gå? Jag vrider runt den med två fingrar men inte jättelätt. Har nu satt ihop enligt dina instruktioner och startat pannan. Fortsättning följer…..

E Elki62 skrev:
Vet inte varför men igår fick jag för mig att allt var i sin ordning och lät därför pannan vara påslagen som vanligt. Men bredvid kl 02 vaknade jag av att det var mycket varmt i sovrummet, elementen var åter varma och pannan gick konstant. Rören till både element och varmvatten var varma.
Känns som något är fel?

ALLA på Thermia har semester samtidigt förutom en stackars växeltelefonist, även min återförsäljare har semesterstängt???
Testade av ren nyfikenhet ringa NIBE support, de har öppet hela sommaren!

Den har nog stannat i halvft öppen mot värmesystemet/varmvattenberedaren.Bäst att beställa en ny.Om du vill så kan du tappa systemet och lossa ställdonent och ta bort ventilhuset och gör rent för är inte ovanligt att ventilhuset är igensatt och svårt att höra om missljudet kommer från ställdonet eller axeln går trögt så bäst är om du inte vill tappa systemet så beställ både ställdon och ventilhus oavsett måste du tappa systemet.Inte ovanligt att även fast man får växelventilen/shuntventil att inte kärva så börjar det krånglar igen.

P
Som jag skrev tidigare.. vårt ställdon hade troligtvis försökt att vrida den kärvande ventilen och då hade ratten hoppat av.

Jag gissar att du har haft ett liknande fall men i ditt fall har kugghjulen i styrdonet havererat. Dvs den kommer inte kunna styra helt rätt. Så efter ett par styrningar/justeringar så står ventilen fel jämtemot vad programvaran tror.
Det finns ju ingen feedback från styrdonet hur mycket den har vridit.

Det ska gå lätt att vrida ventilen.
Så byt!

Btw. Vi behövde inte tömma systemet. Det var bara att stänga rätt ventiler och sen lätta på trycket. Sen rann det inte ut speciellt mycket vatten..Efter bytet fick vi fylla lite lite och avlufta.. Glöm dock inte att öppna ventilerna som stängdes.. vvs snubben bommade det först men kom på sig själv snabbt

Nej tyvärr, nu har den automatiskt gått över till elementvärme igen så nu ändrar jag från auto till enbart varmvatten.

E Elki62 skrev:
Nej tyvärr, nu har den automatiskt gått över till elementvärme igen så nu ändrar jag från auto till enbart varmvatten.
Ja ställ den på varmvatten för behövs väl ingen värme nu och själva bytet kan du göra själv.

Om du vill kan du gå in i servicemenyn och gå till installation.Pila ner till LOGGTID och på din pump står det original 3M och du kan ändra till 6 M istället så ser du graftinen under längre tid.Om du trycker på +/- så ser du när varmvatten har startat för du får en högre framledningstemperatur.grafen är inte jättebra men du får ett hum hur länge den har producerat varmvatten. Du har en maxtid på 2.5 timmar och sedan växlar den över till värmedrift och det kan vara värt att kolla.

V växelventil skrev:
Den har nog stannat i halvft öppen mot värmesystemet/varmvattenberedaren.Bäst att beställa en ny.Om du vill så kan du tappa systemet och lossa ställdonent och ta bort ventilhuset och gör rent för är inte ovanligt att ventilhuset är igensatt och svårt att höra om missljudet kommer från ställdonet eller axeln går trögt så bäst är om du inte vill tappa systemet så beställ både ställdon och ventilhus oavsett måste du tappa systemet.Inte ovanligt att även fast man får växelventilen/shuntventil att inte kärva så börjar det krånglar igen.
På mitt ställdon står det ESBE ARA641 30sek/90°
Köper jag lika eller finns det bättre? Och finns det med färdig kontakt till Thermia?

• Elektriska komponenter inuti maskinvara, kablar, kretskort, kopplingsplintar, skyddande slang. Markerad detalj i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elki62 skrev:
På mitt ställdon står det ESBE ARA641 30sek/90°
Köper jag lika eller finns det bättre? Och finns det med färdig kontakt till Thermia?
Köp den du har nummer på och inga konstigheter att byta.stiftkontakt.

Svart och röd ESBE ventilationsdel med tekniska specifikationer, monterad på rör, Sverige-tillverkad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
växelventil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.