Värmepumpen går konstant och elementen är heta trots att det är varmt både inne och ute.
Utegivaren visar rätt.
Fick tips om att bryta huvudströmmen en stund och efter det verkade allt normalt några dygn men nu är det heta element igen och värmepumpen jobbar på.
 
Troligen fel på växelventilen så den tror den gör varmvatten men värmen går istället ut i värmesystemet i huset.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det finns varmvatten också men elementen är varmare än på vintern.
Är det den här som brukar krångla?
 
  • Kopparledningar med en svart ventil eller termostat, etiketter, teknisk installation, mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske den här?
 
  • Närbild av en svart och röd enhet, troligen ventilationsutrustning, med kopparledningar och skyddande grön plast.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som Josth säger det inte den som är fel, den är för att blanda till rätt temp på VV
 
E Elki62 skrev:
Kanske den här?
Det ser ut som en reglerventil eller shuntventil men inte en växelventil. Helst måste man också se rören där bakom.
 
På sista fotot är shuntventilen för värmen i huset, den står på max temp nu. dra ut det svarta vredet och vrid till noll så blir det ingen värme. Att den vill gå till max kan bero på att en givare, framledning eller utegivaren har avbrott, det är så konstruerat då att den ska öppna fullt för värme så inget kan frysa sönder.
 
Jag började dagen med att dra ut vredet på shuntventilen och vrida till 0 och trodde jag var smart, men några timmar efter jag startat pumpen var det varma element igen.
 
Utegivaren visar rätt temperatur.
 
Aha , Har det alltid varit så eller har det blivit nu. Om du ställer kurvan på max, går shunten mot minus då. Gör den det så går motorn åt fel håll och då ska svart och brun skiftas i VP. <går den rätt, så finns ytterligare ett sätt, om du drar ut vredet helt, så i mitten sitter en skruv, bort med den, då får du motorn i handen, är en plastgrej med massa piggar på. ta bort den, på axeln är det en snedfasning, den visar vilken port som är öppen och står den mot elementröret så är det fel. Det har framkommit att motorn och axeln är felmonterade hos några , men kan ge värme ändå på vintern.
 
  • Gilla
M95
  • Laddar…
Du har ju en display som visar om den producerar varmvatten eller värme, vad säger den?
Vad visar temperatur-menyn?
Har du provat ställa pumpen i enbart varmvatten-läge?
 
Tack,
Jag kommer testa alla goda tips imorgon. Värmepumpen får vara avstängd tillsvidare.
 
Redigerat:
J jonaserik skrev:
Aha , Har det alltid varit så eller har det blivit nu. Om du ställer kurvan på max, går shunten mot minus då. Gör den det så går motorn åt fel håll och då ska svart och brun skiftas i VP. <går den rätt, så finns ytterligare ett sätt, om du drar ut vredet helt, så i mitten sitter en skruv, bort med den, då får du motorn i handen, är en plastgrej med massa piggar på. ta bort den, på axeln är det en snedfasning, den visar vilken port som är öppen och står den mot elementröret så är det fel. Det har framkommit att motorn och axeln är felmonterade hos några , men kan ge värme ändå på vintern.
Det har blivit nu, 13 år efter installation.
Ökade värmekurvan till max men shuntratten rör sig inte åt något håll. Bifogade bilden visar hur axeln står. Rätt eller fel?
 
  • Röranslutning med svart plastlock och mässingskopplingar mot vit bakgrund, inomhus VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dilato skrev:
Du har ju en display som visar om den producerar varmvatten eller värme, vad säger den?
Vad visar temperatur-menyn?
Har du provat ställa pumpen i enbart varmvatten-läge?
Bifogar bild på display. Visar ingen producering av rumsvärme men elementen blir varma.

Nu har jag ändrat till enbart varmvattenläge och elementen börjar svalna.
 
  • Digital display visar rumstemperatur 20°C, värmepump i automatläge, otydligt rött och blått föremål nedanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.