Hej här har du hur den fungerar, problemet med ventilen är att den går att snura 360 grader och lätt att få fel.
Du får översätta till din genom att vrida bilden i huvudet. Röret från höger kommer säker från tanken.

https://esbe.eu/sv/produkter/vridande-ventiler/vrg130 och scrolla ner.

När den står rätt så ska det vara samma temp på den upp som ner är vad jag tror på flödets väg, när du fått rätt med att det inte blir värme ut, så ställer du ner kurvan till min , då ska motorn gå till höger och max gå till vänster, gör den inte det så måste svart och brun skiftas i VP
 
  • Gilla
Styrtekniker
  • Laddar…
Här syns alla komponenter
 
  • Ett öppet värmepumpsskåp som visar komponenter, ledningar, och elektronik för temperaturreglering i en fastighet.
Shuntventil och värmeväxlare är det samma del men med olika namn?
 
Bytte plats mellan brun och svart men märkte ingen skillnad.
Enda sättet att slippa varma element är att välja driftläge VARMVATTEN.
 
  • Elektronisk apparat med öppet skal, kretskort, kablage och kontakter. En lös koppling är markerad med cirkel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elki62 skrev:
Shuntventil och värmeväxlare är det samma del men med olika namn?
Nej det är helt olika saker och sitter på olika ställen i värmepumpen.
 
Växel- och shuntventil är egentligen samma sak, det som skiljer är att att växelventilen enbart kan växla mellan 2 lägen, medan shuntventilen kan ha varje position mellan dessa lägen.

Din värmepump har enbart en växelventil som växlar mellan att värma radiatorer eller varmvattenberedaren. Avfasningen som du ser när du tar bort motorn på ventilen visar vilken port som är blockerad i ventilen - på din bild är den stängd uppåt, dvs stängd mot radiatorer.
 
  • Gilla
mblom
  • Laddar…
Trots länge VARMVATTEN är nu elementen jätteheta och kompressorn går konstant.
Har nu stängt av med huvudströmbrytaren. 😤
 
E Elki62 skrev:
Trots länge VARMVATTEN är nu elementen jätteheta och kompressorn går konstant.
Har nu stängt av med huvudströmbrytaren. 😤
Du har en HGW shuntventil istället för en växelventil. Tanken är att när den producerar värme shuntar den till varmvattenberedaren så det går snabbare än en vanlig diplomat. Testa stäng an den på huvudströmbrytaren och vänta 10 minuter.Ställ den i lägen auto och håll inne vänsterknappen 5 sekunde så du kommer in i servicemenyn.kolla vad värmestoppet står för läge och 17 är standard på din maskin.När du är inne i servicemenyn så titta på vad integralvärdet står på.Dom cirkulationspumparna brukar strula en del och har en skakfunktion så om den stannar så ska den skaka loss själv.
 
V växelventil skrev:
Du har en HGW shuntventil istället för en växelventil. Tanken är att när den producerar värme shuntar den till varmvattenberedaren så det går snabbare än en vanlig diplomat. Testa stäng an den på huvudströmbrytaren och vänta 10 minuter.Ställ den i lägen auto och håll inne vänsterknappen 5 sekunde så du kommer in i servicemenyn.kolla vad värmestoppet står för läge och 17 är standard på din maskin.När du är inne i servicemenyn så titta på vad integralvärdet står på.Dom cirkulationspumparna brukar strula en del och har en skakfunktion så om den stannar så ska den skaka loss själv.
 
  • Digital display visar temperaturdata för värmepump eller värmesystem med numeriska värden och bokstäver, suddig bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ser du att värmstoppet ligger i eftersom du har ett 0 värde på integralen.Har du släckt maskinen efter du monterade shunten rätt och ställt den i läge auto?
 
Om du går in i service menyn (håll inne vänsterknappen i 5 sekunder) och går ner till manuell test och nu kommer du till menyer så du kan köra manuellt shunten exempel med 1 och 0 (plus/minus) för att se om den reagerar överhuvudtaget.
 
Den har varit avslagen hela natten och har inte behövt värma varken vatten eller rum ännu.
Värmestoppet står nu på 17°, stod på 24° tidigare, kanske har att göra med ett direktkopplat fläktelement i pannrummet?
Shunten ska vara rätt enligt ESBE installationsmanual och pannan är inställd på AUTO.
Elementen är fortfarande kalla.
 
24 var nog lite mycket och om man har värmestoppet inställt på 17 grader så väntar den till utetemperatur går ner till 14 grader innan värmestoppet går ur.
 
P
I förra huset hade vi en identisk pump. Våran växelventil havererad också. Men i mitt fall så stod den i bara varmvatten. Detta upptäcktes när det blev kallare ute..

I Bild #5 så står det lilla röda sträcket uppåt dvs värme. Vrider man den till höger/inåt så blir det varmvatten. Inkommande är nertill.

Det är nog inget styrfel utan säkert samma fel som vår. Den fastande fysiskt. Det gick helt enkelt inte att vrida den. Om du fått loss den så är det ju bra men ställ tillbaka allt som det var.

Vår lösning var att byta ventilen. När vi/vvs killen tog bort den gamla så såg man att den hade nog fastnat pga kalk etc..

Kan du vrida på axel i bild #14?
 
V växelventil skrev:
Om du går in i service menyn (håll inne vänsterknappen i 5 sekunder) och går ner till manuell test och nu kommer du till menyer så du kan köra manuellt shunten exempel med 1 och 0 (plus/minus) för att se om den reagerar överhuvudtaget.
Förhoppningsvis gjorde jag rätt?
Det enda som händer när jag trycker +/- är att det klickar vid kretskortet, Shunten reagerar inte.
 
  • Digital display med text: "MANUELL TEST VÄRMEPUMP BRINEPUMP CIRKPUMP UXV VARMVATTEN SHUNT AGG-SHUNT". Inställningsmeny, teknisk utrustning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.