P
Tror det är raden ovan.

Vxv => VäXelVentil varmvatten..

Men prova först att vrida axel från bild i inlägg #14 så den platta sidan är.åt höger..
Går det?
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
I förra huset hade vi en identisk pump. Våran växelventil havererad också. Men i mitt fall så stod den i bara varmvatten. Detta upptäcktes när det blev kallare ute..

I Bild #5 så står det lilla röda sträcket uppåt dvs värme. Vrider man den till höger/inåt så blir det varmvatten. Inkommande är nertill.

Det är nog inget styrfel utan säkert samma fel som vår. Den fastande fysiskt. Det gick helt enkelt inte att vrida den. Om du fått loss den så är det ju bra men ställ tillbaka allt som det var.

Vår lösning var att byta ventilen. När vi/vvs killen tog bort den gamla så såg man att den hade nog fastnat pga kalk etc..

Kan du vrida på axel i bild #14?
Ja den går att vrida 360°, har vridit runt den flera varv.
 
E Elki62 skrev:
Förhoppningsvis gjorde jag rätt?
Det enda som händer när jag trycker +/- är att det klickar vid kretskortet, Shunten reagerar inte.
Ställ den på hgw shunten
 
P
Prova då att låta den stå antingen uppåt eller till höger. Det ena blir vatten det andra värme.
Alternativt kan det vara så att plastaxel har gått sönder och inte vrider metalldelen.
Som sagt vår ventil hade fastnat fysiskt.

Troligtvis hade styrmotorn på vår hade försökt vrida ventilen vid något tillfälle och då hade ratten hoppat av. Vi hittade ratten på golvet under maskinen.
 
D Dilato skrev:
[länk]
Jag brukar smörja lite och köra öppen/stäng i manuellt test och den brukar släppa om den inte gått sönder.Samma fel med växelventiler som står i öppen mot vsrmvatten och kärvar fast.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
Jag hittade min gamla ventil.
Fasade kanten säger var det är stängt.. inte var det är öppet.
Så bild i inlägg #14 så är det öppet mellan höger och ner.
Vrider du den 90 moturs så kommer det bli alla tre.

Messingventil med svart plastdetalj, på en rostig yta, eventuellt en VVS-komponent, närbild, oskarp bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en termostatventil för element, utanpåliggande röranslutning, svart och mässing, monterad på tegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den rör sig även om det rasslar!
 
  • Digital display visar meny för teknisk utrustning, reflektioner, suddig bakgrund, text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Elki62 skrev:
Den rör sig även om det rasslar!
Bara smörja.Räcker inte det så beställ en ny
 
V växelventil skrev:
Jag brukar smörja lite och köra öppen/stäng i manuellt test och den brukar släppa om den inte gått sönder.Samma fel med växelventiler som står i öppen mot vsrmvatten och kärvar fast.
Kan du smörja utan att ta ta bort ventilen?
 
E Elki62 skrev:
Kan du smörja utan att ta ta bort ventilen?
Gör det bara fritt så smörjer du axeln.
 
Vet du om det var länge sedan du gjorde rent smutsfiltret?Låter som det ligger mycket skit i huset.
 
V växelventil skrev:
Vet du om det var länge sedan du gjorde rent smutsfiltret?Låter som det ligger mycket skit i huset.
Igår tog jag ur och gjorde rent smutssil för värmesystemet och smutssil för köldbärarkretsen.
Visserligen första gången på 13 år, men det var inte mycket smuts i någon av silarna.
 
E Elki62 skrev:
Igår tog jag ur och gjorde rent smutssil för värmesystemet och smutssil för köldbärarkretsen.
Visserligen första gången på 13 år, men det var inte mycket smuts i någon av silarna.
Okej låter det lika illa nu?
 
Och nu har jag sprayat in med min favorit Würth HHS 5000
 
  • En sprayburk av Würth HHS 5000 smörjmedel, högtemperaturbeständigt, syntetiskt, med PTFE. Röd, vit och svart design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.