16 820 läst ·
100 svar
17k läst
100 svar
Thermia Diplomat Optimum G2 heta element +24° ute
Ja den går att vrida 360°, har vridit runt den flera varv.P PappasHammare skrev:I förra huset hade vi en identisk pump. Våran växelventil havererad också. Men i mitt fall så stod den i bara varmvatten. Detta upptäcktes när det blev kallare ute..
I Bild #5 så står det lilla röda sträcket uppåt dvs värme. Vrider man den till höger/inåt så blir det varmvatten. Inkommande är nertill.
Det är nog inget styrfel utan säkert samma fel som vår. Den fastande fysiskt. Det gick helt enkelt inte att vrida den. Om du fått loss den så är det ju bra men ställ tillbaka allt som det var.
Vår lösning var att byta ventilen. När vi/vvs killen tog bort den gamla så såg man att den hade nog fastnat pga kalk etc..
Kan du vrida på axel i bild #14?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 419 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 419 inlägg
Prova då att låta den stå antingen uppåt eller till höger. Det ena blir vatten det andra värme.
Alternativt kan det vara så att plastaxel har gått sönder och inte vrider metalldelen.
Som sagt vår ventil hade fastnat fysiskt.
Troligtvis hade styrmotorn på vår hade försökt vrida ventilen vid något tillfälle och då hade ratten hoppat av. Vi hittade ratten på golvet under maskinen.
Alternativt kan det vara så att plastaxel har gått sönder och inte vrider metalldelen.
Som sagt vår ventil hade fastnat fysiskt.
Troligtvis hade styrmotorn på vår hade försökt vrida ventilen vid något tillfälle och då hade ratten hoppat av. Vi hittade ratten på golvet under maskinen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 419 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 419 inlägg
Jag hittade min gamla ventil.
Fasade kanten säger var det är stängt.. inte var det är öppet.
Så bild i inlägg #14 så är det öppet mellan höger och ner.
Vrider du den 90 moturs så kommer det bli alla tre.
Fasade kanten säger var det är stängt.. inte var det är öppet.
Så bild i inlägg #14 så är det öppet mellan höger och ner.
Vrider du den 90 moturs så kommer det bli alla tre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vet du om det var länge sedan du gjorde rent smutsfiltret?Låter som det ligger mycket skit i huset.
Igår tog jag ur och gjorde rent smutssil för värmesystemet och smutssil för köldbärarkretsen.V växelventil skrev:
Visserligen första gången på 13 år, men det var inte mycket smuts i någon av silarna.

