Hej!

Har beställt ett kök och nu bänkskiva i keramik. Dum som jag är beställde jag håltagning för 35mm för blandaren men jag ska ju ha en blandare med inbyggd diskmaskinsavstägning som kräver 38mm.

Sitter i skiten. Är det riskabelt att med diamantfräs köra lite på kanterna om man håller det fuktigt för att inte det ska bygga upp värme? Någon som har erfarenhet med detta?

Tack på förhand!

Redigerat:
P
Risken är ju stor att det "går åt helvete" rent utsagt ursäkta språkbruket men risken för att göra skrot av bänkskivan för att det hackar och hugger och far iväg eller går ut bitar vid ingång eller utgång ,är ju inte obetydlig.

Kontakta dom som säljer dom som har korrekt utrustning för att ta upp hålet om vad dom säger är rätt lösning eller om dom kan fixa det åt dig. det är ju den säkraste lösningen där risken ligger på dom.. deras utrustning kanske klarar att ta upp hålet på ett bra säkert sätt.. eller bara byta skiva till en med rätt hål om man kunde välja..

Nästan så det vore billigast säkrast enklast att bara ta och välja en kran för 35 hål istället, det går liksom snabbast enklast säkrast

Olika typer av keramik bänkskivor kan vara väldigt olika i hur smidigt det är att göra hål från nära omöjligt till att det går skapligt enkelt.. hur just din modell är vet jag såklart inte. vet bara att vissa är hopplösa och att hålen är gjorda redan i tillverkningen på vissa. innan ytbeläggning

misslyckas du med försök till bearbetning av hålet så kommer det ju vara ditt fel och ingen annan som vill ta det på garanti eller nåt utan skivan har just förvandlats till skräp

Byt blandaren till utan DM avstängning. Montera en elektrisk timerstyrd DM avstängning istället.

Har du provat om det trots allt inte går att montera blandaren i 35mm hålet? Det är ju inte så mycket det skiljer.

Rickard.
Eller leta en annan blandare med Dm-avstängning som går igenom 35mm hål, det finns rätt många även fast det suger att inte använda den du valt.

Tack för svar! Det lutar ju åt att köra en utan DM-avstägning, tänkte på att göra hålet större och tänkte se på om det fanns någon med erfarenhet men tror risken är för stor att det ska gå åt skogen och kostnaderna ska bli betydligt större än att montera extern DM-avstägning.

Någon som kan rekommendera någon extern lösning som DM-avstängning eller vattenlås som fungerar för detta ändamål? Både billig lösning som ventil under diskho eller någon mackapär att koppla upp mot DIRIGERA hub (smart). Ikea har slutat sälja KNYCKLAN annars hade det ju absolut varit ett alternativ.

Redigerat:
Rickard.
Att köpa en ny utan avstängning är väl onödigt när det finns med avstängning som funkar? Hur mycket extra säkerhet det ger är öppet för diskussion men reglerna är tydliga.

Här är från BBR. Är du inte bekant så är ordet bör lite lurigt, det betyder egentligen SKA men lämnar öppet för andra lika säkra/bra lösningar.
"Anslutningar till disk- och tvättmaskiner m.m. bör förses med avstängningsventiler som har synlig och lätt åtkomlig manövrering."

Jag tror oras har en elektronisk med trådlös fjärr? Kanske finns fler men det är mer teknik än vad jag är beredd att acceptera så jag har aldrig provat själv.

Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
J
Är ju bara att sätta en ballofix koppling under diskbänken ifall det finns behov av en avstängning till dm. Att den ska sitta uppe på kranen, är rejält poänglöst, när den i 99% av fallen aldrig stängs av mellan användningen av dm.

Rickard.
J Jorel03 skrev:
Är ju bara att sätta en ballofix koppling under diskbänken ifall det finns behov av en avstängning till dm. Att den ska sitta uppe på kranen, är rejält poänglöst, när den i 99% av fallen aldrig stängs av mellan användningen av dm.
Poängen är enbart att den sitter där Boverket har bestämt att den ska vara vilket kan vara en fördel OM ett försäkringsbolag behöver blandas in.

Redigerat:
Bosch/Siemens diskmaskiner har dessutom automatisk ventil vid anslutning till vatten, men det räknas väl inte.😃

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.