Hej. Badrumsdörren har gått i baklås. Sambon fick klättra ut genom fönstret i bara handduk igår kväll. Jag tog emot henne med öppna armar
Skruvat bort det som går från låset på båda sidor, det går att vrida låset så det känns och låter rätt med den verkar ta tappat kontakten med själva låskolven.
Tänkte se om det går att lossa på gångjärnen, häkta av dörren och sen ta itu med låset.
Skruvat ur fyra insexskruvar, en upptill och en nedtill i de två gångjärnen. Sen då? Läser om att slå ut sprintar. Går det på den typen av gångjärn? Knackat lite men vet inte om jag ska ta i eller inte?
Tacksam för all hjälp
Skruvat bort det som går från låset på båda sidor, det går att vrida låset så det känns och låter rätt med den verkar ta tappat kontakten med själva låskolven.
Tänkte se om det går att lossa på gångjärnen, häkta av dörren och sen ta itu med låset.
Skruvat ur fyra insexskruvar, en upptill och en nedtill i de två gångjärnen. Sen då? Läser om att slå ut sprintar. Går det på den typen av gångjärn? Knackat lite men vet inte om jag ska ta i eller inte?
Tacksam för all hjälp
Produkter som diskuteras: "insexskruvar"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Ja, tänkte detsamma.Intet skrev:
Brukar man slå uppifrån och ned eller tvärtom? Tänkte spontant att det är nedifrån och upp, ifall den är designad så att man kan släppa i den uppifrån utan att den ramlar rakt igenom tills man skruvat i skruvarna. Men kanske sitter så tight att det inte är en fråga, och kan kan ju alltid skruva i bottenskruven innan man sätter i sprinten...
Den rör sig mellan två ändlägen när jag bankar från respektive håll men sedan känns det som det tar helt stopp.
Produkter som diskuteras: "karmskruvarna"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Ja. Funderat på det med. Hade firma som gjorde badrummet för 7 år sedan, de erbjöd ÄTA för att sätta foder på utsidan. Tackade nej för jag tänkte ju ändå renovera där alldeles strax... tiden går.S sinuslinus skrev:
Men sågar jag av karmskruvarna står jag väl med en dörr som sitter ihop med karm och problemet blir inte löst ändå?
Snart går det kanske att lyfta ut karm och dörr utan att såga, mitt bankande verkar ha gjort mer åverkan på lättbetongväggen som karmskruvarna sitter i än på en eventuellt flyttbar sprint.
Tror vi att det är en väg framåt att såga av tappen? Antar att det är den som går genom gångjärnet du menar.
Eller bättre att ge sig på låskolven? Det är ju där det egentliga problemet är, gångjärnen har ju inte gjort mig nåt ont.
Så för att svara på min egen fråga; "Kan jag slå ut sprintarna i gångjärnet? Assa 6540 KS"
Svaret är Nej. Det kunde jag inte.
Hade karmskruvarna varit fästa i något hårdare än den stelnade vispgrädde som är mitt lättbetongshus så kanske jag kunde bankat på någon timme till och fått resultat. Men känns inte som det är meningen att de ska gå att slå ut.
Nu får vi leva med att inte låsa tills jag skaffat ett nytt lås att skruva i. Kommer hända vilken dag som helst om jag känner mig själv rätt
Svaret är Nej. Det kunde jag inte.
Hade karmskruvarna varit fästa i något hårdare än den stelnade vispgrädde som är mitt lättbetongshus så kanske jag kunde bankat på någon timme till och fått resultat. Men känns inte som det är meningen att de ska gå att slå ut.
Nu får vi leva med att inte låsa tills jag skaffat ett nytt lås att skruva i. Kommer hända vilken dag som helst om jag känner mig själv rätt
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden