Hej, har ärvt en jättefin gammal fläkt med tre olika hastigheter som alla fungerar. MEN: godset får ca 230v eller runt 0v beroende på hur jag sätter kontakten i uttaget.

Ojordad, jfb går såklart om man jordar.
Borstlös, AC.
5 sladdar till statorn, vara tre då styr hastigheterna.

Frågan är om det kan vara ett lindningsfel, eller om det kan räcka med att plocka isär och uppgradera isoleringen?

Har förstås kollat alla sladdar och kontakter, och de är ok.

MultiMan
Jord eller inte har inget att göra med om JFB löser ut. Den ska lösa oavsett om det finns fel, även utan jord. Om du däremot kopplar samman nolla och jord i en fulkoppling så kommer JFB lösa ut av den anledningen, inte av fel i fläkten.

Med vad och hur har du mätt? Motstånd mellan stiften på kontakten och höljet? Mellan stiften?

Man kan mäta spökspänningar med moderna högimpediva mätare utan att det finns ett egentligt fel. Därför en del bra mätare har ett speciellt lågohmsläge (LoZ) som belastar mätobjektet mer och visar om det är ett verkligt fel eller inte.

Sorre, borde har skrivit det. Mellan godset och husets jord.

MultiMan
M Micke Deere skrev:
Sorre, borde har skrivit det. Mellan godset och husets jord.
Förstår inte hur du menar. Mät på alla olika sätt som jag skrev, med en multimeter på motstånds/ohm-läge och återkom. Utan fläkten inkopplad i väggen såklart!

Var tydlig med exakt hur du mäter och vilka värden du får.

Bilder är alltid bra.

Du får gärna kommentera det jag skrev om jordfelsbrytare och sammankopplad jord/nolla också.

Min enkla fråga är om det kan vara fel i lindningen när alla olika hastigheter funkar? Och om det isf kan räcka med att isolera om runt statorn...

Så här ser den ut, en del motstånd mellan vissa trådar, har dock ej kartlagt dessa. Det blir alltså nolla eller fas ut i godset på alla hastigheter och alla hastigheter funkar. Så är det fel på lindningen eller isoleringen, elr går det inte att säga utan mer "kartläggning"?

• En motorlindning med exponerade koppartrådar, placerad på en arbetsbänk med kringliggande verktyg och glasögon i närheten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Den där ser inte ut att må så bra. Varje tråd i lindningen är isolerad mot de andra så om det blir överslag mellan trådar ändras impedansen och då även strömmen och då går inte motorn bra. Blir det kontakt mot gods blir det en kortslutning.

Som skrivet, motorn går bra men leder ut ström i godset. Menar du att det kan vara (bara) ett isolationsfel?

MultiMan
Utan att mäta på rätt sätt så är det enbart gissningar.

Igen, hur har du mätt för att fastställa ett det går farliga strömmar till fläktens chassi? Jag har redan gått igenom hur det kan bli missvisande resultat av olika anledningar.

Mät resistansen mellan de olika stiften på kontakten och fläktens chassi som nummer ett. Är det extremt lågt värde där är det isolationsfel någonstans, även utan att gå vidare med Megger-typ av instrument.

Fortfarande behöver vi veta hur du ordnade till jord när JFB löste ut.

Redigerat:
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Ok, försöker förtydliga. Sätter i vanlig ojordad stickpropp i vägguttag och motorn går som den ska på alla tre hastigheter. Beroende på hur jag vrider stickproppen får jag antingen 230v eller nära 0v i godset. Och det är mätt mellan godset och husets jord, alltså ett vanligt jordbleck i ett jordat uttag. Klart som korvspad? 🤭

Kan tillägga att det svarta på lindningarna bedömmer jag vara färg...

M Micke Deere skrev:
Klart som korvspad?
Ja, men du mätte inte som MultiMan ville och vi vet fortfarande inte vad du mäter med. Mätproben på bild tyder på en billig multimeter.

Om det är så distinkt 230/0 V så sitter i så fall felet troligen i anslutningen. Det kan vara enkelt att hitta om du ohmmäter.

Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
Jord eller inte har inget att göra med om JFB löser ut. Den ska lösa oavsett om det finns fel, även utan jord.
Bara en ordningsmannafråga/påstående här.
Med många olika slags fel så löser JFB inte alls ut, utan gör det först när felet börjar orsaka en tillräckligt stor läckström.

Så t.ex. felet att en ledare (som är/kan vara fasledare) har kontakt med det metalliska höljet på en apparat är ju ett solklart fel, och ett farligt fel.
Men JFB löser ju inte alls för detta fel om apparaten är en klass 0 apparat, eller en grovt skadad klass I apparat, utan först när apparaten kommer i någon slags kontakt med jord, t.ex. genom en människa.

Redigerat:
  • Gilla
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
@Mikael_L Tack för förtydligandet!

Jag vet ju detta med läckström och hur det fungerar men min hjärna sysslar med så många saker över ett dygn f n (primärt pga världsläget) att jag inte alltid tänker hela vägen (eller får det till text) som ni som jobbar med el professionellt. Därför jag i ökad omfattning försöker skriva om och hänvisa till forumets alla proffs, varav du är ett, om jag inte är nöjd med mina egna svar.

Vill ändå försöka hjälpa till om jag kan, men jag tar med mig att försöka vara mer exakt i det jag skriver. Jag har ändå dragit ned på postandet för att inte skriva slarvinlägg när jag egentligen inte har tid eller är fokuserad på annat.

Mikael_L
Jodå, jag var rätt säker på att du hade koll, att det var mest hur det råkade bli formulerat.
Det är ju en av styrkorna med detta forum, vi hjälps åt, och förtydligar osv, för ingen gör allt rätt och skriver allt rätt precis hela tiden.

Så se det inte som någon pekpinne, utan bara som ett förtydligande. Det finns ju många som läser här för att lära sig saker och ting, så vi hjälps åt helt enkelt.

edit:
Jag postar också mindre i eldelen nuförtiden, mycket för att det helt enkelt finns så väldigt många duktiga här (och där otroligt många faktiskt inte ens är elektriker, men ändå kan enormt mycket om detta), så jag hinner ofta inte hitta någon tråd där allt inte redan är besvarat.
Jag får nöja mig med att komma i efterhand och gnälla på stavfel och syftningsfel ... ;)

• Gilla
  • Älska
Willmanh och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.