Hej,

Jag ska ha en taklampa som väger 3,7 kg, är 32 cm bred och har ett monteringsfäste med 4 skruvpunkter.

Jag bor i ett klassiskt svenskt trähus från 2003. Jag tog bort takkroken från taket och ser att den är ungefär ca 12 mm tjock “12 folierad tak spånskiva”.

Vilken är den bästa och säkraste metoden och skruvtypen för att skruva fast fästet där för att bära lampan? Bilder bifogade. Tack.

• A hand holding a metal mounting bracket against a ceiling with exposed wiring from a hole, seeking advice on securing a lamp fixture.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i taket med synliga elkablar och en kant av komprimerat trä efter borttagen takkrok.
    Skapa konto
  • Byggnadsritning av ett klassiskt svenskt trähus från 2003, visar material som spånskiva och masonitbalkar i konstruktionen.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Du kan nog skruva lampan direkt i skivan, ska du ha dit nån tyngre lampa typ kristallkrona får du leta upp gles eller takstol som innertaket är fäst i

• Gilla
Cagri Temiz
  • Laddar…
Förborra med en liten borr, helst 0,5 mm mindre än skruven tjocklek i botten av gängorna, då kommer skruven sitta som bäst.
När man drar en skruv i spån direkt brukar spånet spricka upp på baksidan, man tror den är dragen i 12 mm, men i verkligheten är det bara hälften, den andra halvan ligger uppe på skivan.

• Gilla
Cagri Temiz och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.