25 820 läst ·
64 svar
26k läst
64 svar
Test gräsklippare batteri – vi utser bästa batteridrivna gräsklipparen 2025
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Jag håller inte med dig. Jag tycker inte att det är en smart konstruktion att klipparen har två batterifack. Att klippa med två batterier i samtidigt gör arbetet mer tungarbetat. Och den extra batteriplatsen tar onödig extraplats och gör klipparna onödigt stora.ulfben skrev:
Det var jag som vann ryobin i testet. Tror jag skrev det i min utvärdering också, men jag har inte haft några som helst problem med klipparen och håller inte med alla invändningar som kom fram i testet.Per Eskilsson skrev:
en bensinkluppare är väll varken lättare eller tar mindre plats?Per Eskilsson skrev:
Det finns ju mindre batteriklippare annars om man klarar sig på en så tom i 18v serierna.
Kanske finns små 1 batteri 36v klipparr också?
själv tycker jag det är nr åker 2 platser, slipper avbryta för att byta batteri eller lägga kostnaden på 1 stort.
Bra när man hade ett annat batteri sen tidigare
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Det är detta som är så bra med att både göra ett jämförande test och ett långtidstest, att man ibland kommer fram till olika slutsatser.dof skrev:
När man testar flera produkter samtidigt är det enklare att upptäcka olikheter eftersom produkterna befinner sig sida vid sida.
Jag tror också att man som testvinnare kan bli lite biased, eftersom man gärna vill att maskinen man har fått ska vara bra. Ungefär som bilköpare ofta söker efter bekräftelse om att bilmärket de nyss köpt var rätt val.
Även jag som utförde testet och skrev testartikeln kan vara biased. Jag hade ju året innan köpt en Husqvarna LC 137i, hade vant mig vid den, kanske påverkade det mig och gav mig en förkärlek för just Husqvarnamodellen?
Kanske blev mina bekymmer med Ryobimaskinen överdrivna i testartikeln men jag minns att jag bad grannen låna och testa några maskiner och ge mig en second opinion, utan att jag avslöjade vad jag tyckte om maskinerna, och han kom fram till samma slutsats.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
BRa med ett jämförande test.
Kan till testet lägga till den Makita DLM432Z som jag har och är väldigt nöjd med.
2 x 18 V vanliga Makitabatterier.
Klarar vår ca 400 kvm gräsmatta på en laddning även med lite högre gräs.
Har aldrig reflekterat att jag skulle behöva hörsekåpor, även om den går på "fullvarv" hela tiden.
Har separat mulcherplugg (eller uppsamlare om man vill använda det) som monteras lätt, men med verktyg (så inget man byter i farten dock).
Vikt 20 kg.
En nackdel kan vara att den känns ltie plastig, och infästningen till framhjulen, som ibland tar en del stötar mot träd osv, kan böja sig. men det är lätt att försiktigt böja tillbaks
Kostar ca 4700 kr utan batterier (ca 7000 med)
Kan till testet lägga till den Makita DLM432Z som jag har och är väldigt nöjd med.
Har aldrig reflekterat att jag skulle behöva hörsekåpor, även om den går på "fullvarv" hela tiden.
Har separat mulcherplugg (eller uppsamlare om man vill använda det) som monteras lätt, men med verktyg (så inget man byter i farten dock).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En nackdel kan vara att den känns ltie plastig, och infästningen till framhjulen, som ibland tar en del stötar mot träd osv, kan böja sig. men det är lätt att försiktigt böja tillbaks
Har också denna och är mycket nöjd. Var en toppsäljare på Amazon.klaskarlsson skrev:
BRa med ett jämförande test.
[bild]Vikt 20 kg.
Jag har en elcykel med Bosch drivsystem och batteri. Det jag stör mig på är att jag inte kan använda det batteriet till en gräsklippare… det hade klarat en rejäl tomt med framdrivningen påslagen. Jag fattar att prio är att batterierna skall funka till andra trädgårdsmaskiner/verktyg men de kan väl göra en adapter till mitt cykelbatteri?!J jocke31 skrev:
Chockerande att framdriften förkortar batteritiden. 🙄
Vi har en Bosch gräsklippare, batteriet på den är 36v, 4Ah: https://www.computersalg.se/i/6481066/bosch-batteri-36v-4ah-li-ion-för-hushållsverktyg?B Blåbäret_numero_uno skrev:Jag har en elcykel med Bosch drivsystem och batteri. Det jag stör mig på är att jag inte kan använda det batteriet till en gräsklippare… det hade klarat en rejäl tomt med framdrivningen påslagen. Jag fattar att prio är att batterierna skall funka till andra trädgårdsmaskiner/verktyg men de kan väl göra en adapter till mitt cykelbatteri?!
Men det finns även 6-amperes batterier som lär funka. Vad har du för batteri till cykeln?
Jag tycker eu borde ta fram en standard för verktygsbatterier rent allmänt. Det är piss att man ska inlåst i tillverknas system 2025.B Blåbäret_numero_uno skrev:Jag har en elcykel med Bosch drivsystem och batteri. Det jag stör mig på är att jag inte kan använda det batteriet till en gräsklippare… det hade klarat en rejäl tomt med framdrivningen påslagen. Jag fattar att prio är att batterierna skall funka till andra trädgårdsmaskiner/verktyg men de kan väl göra en adapter till mitt cykelbatteri?!
Husqvarna var det givna valet innan jag läste "ingen framdrivning", jag antar att "vanlig villaträdgård" betyder att ni testat på en helt platt yta? jag har ca 500 kvm med sluttningar och lite knöliga ställen + en fuktig hörna med mycket mossa, då känns det som 17 kg inte kommer att kännas så lätt att skjuta runt.Redaktionen skrev:
Om du söker den bästa batteridrivna gräsklipparen för en vanlig villaträdgård ska du läsa vårt test. Vi har testat fem batteridrivna gräsklippare 36-48 volt från Husqvarna, Ryobi, Stiga och Stihl och utsett den bästa batteridrivna gräsklipparen.
Du kan läsa artikeln här: Test gräsklippare batteri – vi utser bästa batteridrivna gräsklipparen 2025
Administrator
· Skåne
· 6 821 inlägg
Det är stor skillnad på den lättaste i testet på 17,5 och den tyngsta på 34,4 kg. Jag föredrar hellre en lättare klippare utan framdrift än en tyngre med framdrift.
Jag klippte idag visserligen en mindre men kuperad och knixig gräsmatta i sommarstugan med en äldre bensindriven Klippo med framdrift och den var inget fröjd att jobba med. Svår att starta, tung och högljudd.
Jag klippte idag visserligen en mindre men kuperad och knixig gräsmatta i sommarstugan med en äldre bensindriven Klippo med framdrift och den var inget fröjd att jobba med. Svår att starta, tung och högljudd.