vad är för och nackdelar om man jämför en lätt gjutgärnspanna med en rostfri panna?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja om man inte använder dem.
Mina Satake-pannor ser i nya ut och de är nog fyra år nu, kanske fem.

Men jag har satt en strikt policy för att hålla dem fräscha, man värmer dem aldrig med högre värme än 7/10 och inga metallredskap.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vad har du för teknik när du steker i rostfritt så att det inte bränner vid?

Ossian K Olsson
MathiasS MathiasS skrev:
vad är för och nackdelar om man jämför en lätt gjutgärnspanna med en rostfri panna?
Något som är en fördel för rostfri är att man kan köra den i diskmaskinen.
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Att låta pannan bli varm först, steka på rätt temp och ha olja/smör i lagom mängd. Ägg kan vara jäkligt ibland och ibland gå hur bra som helst. Sen är en fördel att man kan köra riktiga stålstekspadar.

Sen blir det alltid lite ”brunt” i botten men det är det man kokar in i såsen sen!

• Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
Testade rostfri panna i några år men den är känslig för fastbränning och har man barn som använder så blev det inte bra sen är rostfria pannor dåliga till att steka ägg och stärkelserika grönsaker..

• Gilla
Cheesen och 1 till
  • Laddar…
I
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[video]

Live från julköttbullefabriken!

Ett kanonpris just nu!
[länk]
Ser ut att vara ett bra pris för Scanpan som annars är dyrt. Själv köpte vi 2 st IKEA SENSUELL för flera år sen, fungerar lika bra nu som då!

Stekpanna i rostfritt stål med svart handtag på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tror de kostade runt 500 kr st, numera är det väl möjligen FINMAT som skulle kunna vara intressant för 700 kr, de andra kändes inget vidare.

Brukar titta efter en rimlig tjocklek men även ett skönt handtag som inte leder värmen, många handtag är så kantiga och obekväma, Scanpan Fusion 5 ser ut att vara på gränsen? Hur upplever du hantaget?

EDIT : Läser på prisjakt från omdömena att Scanpan Fusion verkar ha problem med ojämn botten och det är även en som klagar på handtaget, att det skär in i handen.

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
De bränner fast till dess att de är inkörda. Min fru gillar rostfritt och den stora grejen är att låta den fastbrända beläggningen sitta kvar när man handdiskar dem (med diskmedel). Jag är inte lika stor fan av rostfritt. Men hon gillar det då hon tycker att gjutjärn är för tungt.

Jag älskar gjutjärn, men de pannorna kommer bara fram när jag skall köra plättar/pannkakor eller skall steka en fin köttbit. Det skall vara mycket gods i dem, det är det som gör dem bra.

Det är därför jag inte riktigt kommer överens med rostfritt, den vinner inte i någon kategori när jag väljer panna. Antingen går jag på lättdiskad och lättviktig och då vinner Satake, eller så vill jag ha trögheten i en järnpanna. Men frugan gillar rostfritt då hon väljer samma panna till all matlagning och då är rostfritt en bra kompromiss.

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
I
pacman42 pacman42 skrev:
Belagda stekpannor kan hålla hur länge som helst, bara man är snäll med dem.
Nja, jag är högst tveksam, har testat hur många som helst, nu senaste en dyr scanpan, varit väldigt petig med att man endast får använda stekspade med silikon och inte hacka i pannan för att ex dela köttfärs.

Stekspade med svart och orange silikonbeläggning.

Dessutom använder vi teflon pannan MAX en gång i veckan, men ändå gav den upp efter par år precis som alla andra.

Claes Sörmland
MathiasS MathiasS skrev:
Rostfritt går att maskindiska. Rostfritt går att bräsera i och koka såser längre tid, även sura sådana som t ex tomatbaserade såser. De värmer upp snabbare och jämnare än gjutjärn. Annars är de nog lätt lika.

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Ossian K Olsson
I Ironside skrev:
Ser ut att vara ett bra pris för Scanpan som annars är dyrt. Själv köpte vi 2 st IKEA SENSUELL för flera år sen, fungerar lika bra nu som då!

[bild]

Tror de kostade runt 500 kr st, numera är det väl möjligen FINMAT som skulle kunna vara intressant för 700 kr, de andra kändes inget vidare.

Brukar titta efter en rimlig tjocklek men även ett skönt handtag som inte leder värmen, många handtag är så kantiga och obekväma, Scanpan Fusion 5 ser ut att vara på gränsen? Hur upplever du hantaget?

EDIT : Läser på prisjakt från omdömena att Scanpan Fusion verkar ha problem med ojämn botten och det är även en som klagar på handtaget, att det skär in i handen.
Jag har inga problem med Ikeas heller så länge man knackar i dom och känner så de har en rejäl botten. Jäklar vilken skillnad det är att steka/koka i ett kärl med tunn botten eller tjock. Så hittar man en bra Ikea så är det ju jättebra.

Jag gillar handtaget på Fusion 5, tycker inte alls det skär in.

Gällande ojämnheten så har jag inga problem med det. Men det gäller ju att man inte ställer den på hällen och drar på max och sen inte spolar av den direkt efter man stekt. Men det gäller ju alla stekpannor, speciellt belagda som kan spricka då.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Något som är en fördel för rostfri är att man kan köra den i diskmaskinen.

Att låta pannan bli varm först, steka på rätt temp och ha olja/smör i lagom mängd. Ägg kan vara jäkligt ibland och ibland gå hur bra som helst. Sen är en fördel att man kan köra riktiga stålstekspadar.

Sen blir det alltid lite ”brunt” i botten men det är det man kokar in i såsen sen!
För just stekt ägg så är det inte alltid optimalt ska sägas. Jag kan förstå att man väljer kolstål/gjutjärn där om man inte vill använda mycket olja/fett. Det gör jag också.

Men det finns en lösning och det är att hetta upp den rostfria pannan så att den blir het. I med några droppar olja och vispa runt med en tuss hushållspapper några sekunder (t ex med en stektång). Nu blir det lite oljerök och pannan har nu en antistickbeläggning i form av fernissa precis som en instekt kolstålspanna. Nu funkar ägg bra när temperaturen har sjunkit till lite lägre.

• Gilla
Ironside och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
I Ironside skrev:

[bild]

Sensuell kostade bara 299kr när första versionen kom med rött handtag. Jag köpte grytan och sauteusen då men valde bort stekpannan eftersom jag var 100% gjutjärn för stekning då. Sensuell hade 25 års garanti när den första serien kom.

Åren har gått och jag bestämde mig för att prova igen. Hittade generation 2 med grått handtag (din bild) på Sellpy för 75kr och den var som ny. Nu är rostfritt väldigt tåligt, så det ska mycket till för att förstöra den.

I vilket fall, efter 2-3 år med min första rostfria av Sensuells typ, och tidigare testat igenom alla typer av pannor (tjockt gjutjärn, tunt gjutjärn, kolstål, tunn aluminium med beläggning, tjock aluminium med beläggning, rostfri med kopparbotten och då Sensuell som är alu/rostfri-laminerad så är det billiga IKEA som vunnit kampen.

Kolstål steker lika bra men jag gillar att med rostfritt behöver man inte tänka på instekning och det blir ändå bra resultat varje gång.

Redigerat:
  • Gilla
Ironside
  • Laddar…
MultiMan
I Ironside skrev:
Nja, jag är högst tveksam, har testat hur många som helst, nu senaste en dyr scanpan, varit väldigt petig med att man endast får använda stekspade med silikon och inte hacka i pannan för att ex dela köttfärs.

[bild]

Dessutom använder vi teflon pannan MAX en gång i veckan, men ändå gav den upp efter par år precis som alla andra.
Jag har rätt många olika teflonbelagda kärl, en del över 10 år gamla som ändå används ibland och inte på någon har beläggningen släppt. Senaste jag fick slänga pga sådant var en billig stekpanna för väldigt längesedan som överhettade och därför blev förstörd. Det tror jag är ett betydligt större problem än mekanisk åverkan vid tillåtna temperaturer. Det är iaf min personliga erfarenhet.

Har bl a en relativt billig tefal som använts väldigt mycket. Beläggningen är helt opåverkad efter 7-8 år. Mina favoriter bland belagda är också Tefal fast i en 3-4 mm tjock aluminium och höga kanter med pip (som jag tyvärr inte ser längre i butikerna). Den är min favorit till skånsk äggakaga.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rostfritt går att maskindiska. Rostfritt går att bräsera i och koka såser längre tid, även sura sådana som t ex tomatbaserade såser. De värmer upp snabbare och jämnare än gjutjärn. Annars är de nog lätt lika.
Ok, ni beskriver samma för/nackdelar flera av er. Låter som att jag kan fortsätta med mina Ronneby-pannor utan att missa något väsentligt för oss - har inte så avancerad kokkonst här hemma och att maskindiska pannorna känner jag inget behov av. Insidan blir ju tillräckligt ren med vatten och utsidan brukar jag dra av med stålet till stekbordet om det bränner fast saker.... En traktörpanna med högre kanter i samma ronneby serie skulle dock vara smidigt ibland.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Jag har aldrig lyckats få särskilt bra resultat i min Ronneby i tunt gjutjärn, men tröttnade rätt fort och har inte testat så mycket. Det tjocka gjutjärnet tyckte jag var mycket bättre vid en direkt jämförelse. Köttbullar har jag aldrig lyckats få bra i Ronneby, medan jag alltid får perfekt resultat i en gammal Skultuna (eller om det var Skeppshult).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.