P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är ju också en stor skillnad på att klicka på en rejäl klutt Yes rakt i diskpannan och diska med utspätt diskmedelsvatten som innehåller några droppar Yes.

Det senare är inget problem efter att man har kommit igenom inbränningsfasen och en fernissa av härdat fett och förkolnade rester har bildats på ytan i skön kombination med svart järnoxid från pannan.
Den stora skillnaden är nog den som Dan skrev om i inlägg #176. Det är också vad Bergqvist påpekar i radioprogrammet.
Lut (vanligen natriumhydroxid) fräter bort beläggningen av polymeriserat fett.

Man bör också diska pannan efter användning, och alltså inte lämna kvar fett och matrester från matlagningen.

Från 22:14 till cirka 25:10 i radioprogrammet berättar Bergqvist om de två myterna gällande gjutjärnspannor.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Smärtsamt att läsa testet måste jag säga. Upprepar nog vad många redan sagt men bränner äggen vid i en rostfri panna så är det skit bakom spakarna.

Hållbarhet inte ett kriterium? Saknar också fördelen med gjutjärn att kunna först steka en fin yta och sen slänga in den i ugnen.

Jag har haft en Scanpan CTX i 6 år nu. Var väldigt nöjd med den första åren, men nu börjar den ge med sig. Har en missfärgning i beläggningen som inte känns så nice och beläggningen har börjat släppa lite i kanterna. Har aldrig använt metallredskap i den och alltid handdiskat den. Sen har den säkert högst tveksamma ämnen i sig.

Nu har jag beställt en ny panna, Misen non-stick som är en nitrerad kolstålspanna som har fått goda betyg:

Smärtsamt är ju bara förnamnet av detta undermåliga och ytliga test. Vill man ha lite ordentligt vetenskaplig fakta och test kring olika sorters stekpannmor föreslår jag att man kikar in:
Var stekpanne-typ har sitt användningsområde. Jag har på senare år gått över 100% till rostfritt (med alu kärna) eftersom de i princip är oförstörbara, och har man bara en gnutta koll på uppvärmningen steker de ALLT 100% galant och kan misshandlas av alla i hushållet utan problem.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på den senaste tidens alarm om teflonens hälsoeffekter finns det skäl att hålla sig till andra material. Hos oss är det gjutjärn och rostfritt.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Någon gång ska jag bli så rik att jag har råd att köpa en belagd panna!

[bild]

Tills dess så kör jag vidare med mina Skeppshult och Scanpan.

Jag har Fusion 5 och är vansinnigt nöjd! En 24 och en 28. Båda steker pannkakor bättre än mina gjutjärnspannor! Även en riktigt bra såskastrull 1,8 liter. Stekpannorna kommer hålla en livstid så länge du inte kör högsta värmen eller häller kallt vatten på en varm stekpanna.
Käre Ossian från dåtiden, här kommer Ossian från nutiden. Ytterligare en Black friday har passerat men du kan fortfarande inte köpa nya stekpannor för de du har är fortfarande som nya.

Eller ja, Skeppshultsstekpannorna är bättre än någonsin.

Bättre lycka Black friday 2045!

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Kimball Kimball skrev:
Smärtsamt är ju bara förnamnet av detta undermåliga och ytliga test. Vill man ha lite ordentligt vetenskaplig fakta och test kring olika sorters stekpannmor föreslår jag att man kikar in: [media]Var stekpanne-typ har sitt användningsområde. Jag har på senare år gått över 100% till rostfritt (med alu kärna) eftersom de i princip är oförstörbara, och har man bara en gnutta koll på uppvärmningen steker de ALLT 100% galant och kan misshandlas av alla i hushållet utan problem.
nåt märke att rekomendera?

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Käre Ossian från dåtiden, här kommer Ossian från nutiden. Ytterligare en Black friday har passerat men du kan fortfarande inte köpa nya stekpannor för de du har är fortfarande som nya.

Eller ja, Skeppshultsstekpannorna är bättre än någonsin.

Bättre lycka Black friday 2045!
jag har slutat använda Skeppshultsstekpannorna helt nu för tunga

Det är därför man använder Ronneby bruks pannor…

I
Ronneby Bruks Ultralight är helt okej, men de fungerade inte för oss i längden. De är svåra att få helt rena, och där är ju egentligen poängen att de inte ska bli det helt och hållet eftersom inbränt fett är en del av idén. Vi gick därför vidare till kolstål under en period, innan vi för några år sedan bytte till rostfritt. Rostfritt fanns från början inte ens med på kartan med tanke på erfarenheten av dem, men när man förstått hur det fungerar blev de ett självklart val. Rostfria pannor tvättar man helt rent med diskmedel (och ibland lite ättika), de är faktiskt förvånansvärt enkla att rengöra. Det är väldigt få livsmedel som bränner fast, de e så fall ex färdig pytt, det får man vara lite försiktig med. Men det är en resa som behöver göras, de allra flesta är skeptiska till rostfritt eftersom det fungerar direkt dåligt om man inte hanterar dem på rätt vis.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
En stekpanna i mellanklassen som jag har goda erfarenheter av är GreenPan med keramisk beläggning som har använts flitigt och verkar hållbar. Även Fiskars pannor i rostfritt kan rekommenderas men kräver lite mer fett för att inte bränna vid.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Ronneby Bruks Ultralight är helt okej, men de fungerade inte för oss i längden. De är svåra att få helt rena, och där är ju egentligen poängen att de inte ska bli det helt och hållet eftersom inbränt fett är en del av idén. Vi gick därför vidare till kolstål under en period, innan vi för några år sedan bytte till rostfritt. Rostfritt fanns från början inte ens med på kartan med tanke på erfarenheten av dem, men när man förstått hur det fungerar blev de ett självklart val. Rostfria pannor tvättar man helt rent med diskmedel (och ibland lite ättika), de är faktiskt förvånansvärt enkla att rengöra. Det är väldigt få livsmedel som bränner fast, de e så fall ex färdig pytt, det får man vara lite försiktig med. Men det är en resa som behöver göras, de allra flesta är skeptiska till rostfritt eftersom det fungerar direkt dåligt om man inte hanterar dem på rätt vis.
Jag torkar ur med papper och därefter så sköljer jag med vatten och diskborste, helst medan pannan är varm, annars med hett vatten i kranen. Det blir ju så rent det behöver bli…

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Lägger också mina pengar på rostfritt nu när världskapitalismen har gjort dem så billiga. Klart bästa stekpannan för det samtida hemmet med induktion och diskmaskin.

2025 borde det vara slut med användningen belagda stekpannor. Sopgenererande och dåligt för inte bara miljön utan även för plånboken. (Nu ska ju sägas att rostfritt inte är ett väldigt bra material att återvinna men å andra sidan räcker det ju med ett par stekpannor per livstid.)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Lägger också mina pengar på rostfritt nu när världskapitalismen har gjort dem så billiga. Klart bästa stekpannan för det samtida hemmet med induktion och diskmaskin.

2025 borde det vara slut med användningen belagda stekpannor. Sopgenererande och dåligt för inte bara miljön utan även för plånboken. (Nu ska ju sägas att rostfritt inte är ett väldigt bra material att återvinna men å andra sidan räcker det ju med ett par stekpannor per livstid.)
Belagda stekpannor kan hålla hur länge som helst, bara man är snäll med dem.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Claes Sörmland
pacman42 pacman42 skrev:
Belagda stekpannor kan hålla hur länge som helst, bara man är snäll med dem.
Ja om man inte använder dem.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.