40 058 läst ·
228 svar
40k läst
228 svar
Test av stekpannor – bästa stekpannan 2025
Efter byte från glaskeramikhäll till induktion har vi börjat använda de gamla 1800-tals gjutjärnspannorna oftare, har använts av generationer och har järnbrukstämpel Gjorde en riktig rengöring av dem så allt gammalt bränt på kanterna är borta.
Däremot så har en del tidigare stekning nu flyttats till luftfritös/airfryer som fungerar över förväntan.
Däremot så har en del tidigare stekning nu flyttats till luftfritös/airfryer som fungerar över förväntan.
Miljöeffekterna är ganska lokala, så om utländskt producerat smör har dåliga effekter på miljön så påverkar det i första hand befolkningen runt den smörproduktionen.4774 skrev:
Transporter är snarare ett klimatproblem. Om transporterna görs med fossila bränslen så påskyndar det den globala uppvärmningen.
Några hälsoeffekter lär det dock knappast få. (ref #146; "det nyttigaste man kan använda för kroppen vid matlagning")
Jag har rengjort varje gjutjärnsstekpanna jag äger med roterande stålborste och slipat bort allt gammalt bös ner till rent järn.A AndersS skrev:Efter byte från glaskeramikhäll till induktion har vi börjat använda de gamla 1800-tals gjutjärnspannorna oftare, har använts av generationer och har järnbrukstämpel Gjorde en riktig rengöring av dem så allt gammalt bränt på kanterna är borta.
Alla är inköpta på diverse loppis/second hand så ofta dåligt skötta.
Sedan ny instekning och fungerar som nya.
En bra beskrivning så vitt jag kan bedöma (jag är inte smörexpert), men man ska nog skippa de religiösa referenserna till "alternativ" medicin (ayurveda och auruveda).D Dilato skrev:
Pluspoäng för att skribenten skriver "klarnat smör" och inte "klarifierat smör" som en del andra.
Jag ber om ursäkt för den eventuella religiösa referensen i länken, jag såg den inte ens och som sekulär skeptiker hoppar mina ögon bara över trams som sånt 😄P pmd skrev:
Redigerat:
Jag lyssnade på Meny på SR/P1 i eftermiddags när jag klippte gräs. Tomas Tengby pratade med en expert på gjutjärnspannor, Joel Bergqvist. Han är kock men ägnar numera mycket tid åt att restaurera gamla gjutjärnspannor.
Ett lite överraskande budskap (åtminstone för mig) var att man bör diska gjutjärnspannor med diskmedel.
Titta på bilderna och lyssna gärna på programmet.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/joel-avlivar-myter-om-gjutjarn
Ett lite överraskande budskap (åtminstone för mig) var att man bör diska gjutjärnspannor med diskmedel.
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/joel-avlivar-myter-om-gjutjarn
Intressant, är uppvuxen med att man absolut inte ska använda diskmedel i gjutjärnspanna.P pmd skrev:Jag lyssnade på Meny på SR/P1 i eftermiddags när jag klippte gräs. Tomas Tengby pratade med en expert på gjutjärnspannor, Joel Bergqvist. Han är kock men ägnar numera mycket tid åt att restaurera gamla gjutjärnspannor.
[länk]
Allvetare
· Västra götaland
· 10 407 inlägg
Samma här, men tydligen är det en kvarleva från när diskmedel innehöll lut...
Diskmedel idag löser inte den polymeriserade fetthinnan en bra stekpanna ska ha...
Men det känns fel, jag brukar oftast bara skölja ur med hett vatten och sen smörja in ett tunnt lager olja om pannan ser torr ut....
Diskmedel idag löser inte den polymeriserade fetthinnan en bra stekpanna ska ha...
Men det känns fel, jag brukar oftast bara skölja ur med hett vatten och sen smörja in ett tunnt lager olja om pannan ser torr ut....
Ska man vara ärlig är det väl ett svenskt missförstånd att airfryern friterar? Fry är steka. I början marknadsfördes de väl iofs som fritöser.A AndersS skrev:Efter byte från glaskeramikhäll till induktion har vi börjat använda de gamla 1800-tals gjutjärnspannorna oftare, har använts av generationer och har järnbrukstämpel Gjorde en riktig rengöring av dem så allt gammalt bränt på kanterna är borta.
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 958 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 958 inlägg
Jag har diskat mina med diskmedel ibland om de varit grovt sketna. Det man ska tänka på är risken för att diskmedlet är kvar i porerna och sätter en äcklig smak. Sen är diskmedel rätt bra på att ta bort fettlagret så man kan få en tunn brun rosthinna. Det löser man via att torka den lite med hushållspapper med olja.Dan_Johansson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Innan min tid som verktygsmissbrukare var jag stekpannemissbrukare.. här är några av dom!
Det är ju också en stor skillnad på att klicka på en rejäl klutt Yes rakt i diskpannan och diska med utspätt diskmedelsvatten som innehåller några droppar Yes.
Det senare är inget problem efter att man har kommit igenom inbränningsfasen och en fernissa av härdat fett och förkolnade rester har bildats på ytan i skön kombination med svart järnoxid från pannan.
Det senare är inget problem efter att man har kommit igenom inbränningsfasen och en fernissa av härdat fett och förkolnade rester har bildats på ytan i skön kombination med svart järnoxid från pannan.