702 700 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
TACK.Mats-S skrev:
Det är den här killens galna tanke du syftar på?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats länk innehåller mer godis.
Bonusmaterial för riktiga karlar.
Logga in
Skapa konto
Jonatan79 länkade nedan.
https://www.sverigesradio.se/artike...qhg_iqdclly788lpxs_aem_pogdgdj6mherqepfbenwig
Det är slående hur arrogant fackets strejkvaktsproffs uttalar sig. Det är strejkbryteri när icke Metallanslutna arbetare arbetar.
När strejken drogs igång såg det ut som om facket förväntade sig samma fyramånadersstrejk som det blev med Toys r us.
Som sagt. Bryr man sig inte ens om att lära känna sin fiende, är kriget förlorat innan första striden ens startat.
Världshistorien är full av exempel.
Vem har sagt att jag inte är sur på andra parten? Jag jobbar inte direkt kvar... men mina gamla arbetsgivare är off topic för denna tråden. Kollektivavtal är on-topic, och faktum är då att Teslas avtal är "mindre diskriminerande" än kollektivavtalet på denna punkten.BirgitS skrev:
Du kan ju också fundera på varför det inte har ansetts vara olagligt under flera årtionden. Eller så stämmer du arbetsgivarorganisationer och fackförbunden. Eller så är det så att diskrimineringslagen inte gäller i de här fallen, den är rätt begränsad till ett fåtal områden.
Jag bara tycker att det är löjligt att vara sur bara på ena parten när man inte gillar det som har förhandlats fram mellan två parter.
Det är uppenbart för mig att åldersdiskriminering inte tas på lika stort allvar i samhället i stort, både i detta och många andra sammanhang, men det är också egentligen off-topic, och inte mitt mål i livet att ändra. Men personligen hade jag hellre ingått avtal med ett företag som inte har kollektivavtal, om villkoren i avtalet diskriminerar mig som ungdom, även om det inte direkt påverkar mig längre tyvärr.
Sen om det är någon åldersgrupp som borde skyddas av kollektivavtal så är det väl just de unga och nya på arbetsmarknaden, som ofta inte kan sina rättigheter, har dålig utgångspunkt för att förhandla individuellt, och inte borde få reda på att "systemet" tycker de är mindre värda bara för att de är under 25. Speciellt när det gäller pension eftersom de genomgående budskapet på den fronten är att alla måste börja spara tidigare pga ränta-på-ränta effekten.
Man kan tycka olika såklart, antar att de som tycker att häsningen är ok själv hälsar så på sina kamrater och i alla sammanhang där det går? Put your money where your mouth is, som man sägerP pmd skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Du skrev att det ledde till att du ogillar facket, inte något om ogillande av arbetsgivaren. #12 454A ajn82 skrev:
"åldersdiskriminerad med fackets goda minne"
"men har man förhandlat med facket går allt för sig tydligen"
På båda de ställena skulle du ju lika gärna kunna skriva arbetsgivaren i stället.
Enligt Jonatans citat i inlägg #12 452 så har Tesla sänkt gränsen för inbetalning av tjänstepension till 22 år. Vilket är samma gräns som gäller i motsv. kollektivavtal (SAF-LO). Tidigare var alltså Tesla sämre än kollektivavtalet. För att använda ditt uttryck så åldersdiskriminerade Tesla mer än kollektivavtalet innan strejken påbörjades.
Fast att man i den situationen blir besviken på facket är väl inte så konstigt.BirgitS skrev:
Att arbetsgivaren inte vill betala ut extra pengar är inte så förvånande. Det är väl snarare förväntat alltså orsakar inte det någon förvåning.
Men att facket inte verkar ha något emot åldersdiskriminering i sitt avtal kan man nog med fog tycka är oväntat. Så att man då blir besviken på facket som gått med på den skrivningen är väl inte så konstigt.
Nej, det hade jag inte lika gärna kunnat skriva, för den här tråden handlar inte om min tidigare arbetsgivare, så även om jag ogillar båda är bara den ena parten relevant i den här tråden. Jag är även fullständigt övertygad om att dessa villkor om lägsta ålder för tjänstepension hade ansetts olagliga om de inte hade förhandlats via kollektivavtal.BirgitS skrev:
Du skrev att det ledde till att du ogillar facket, inte något om ogillande av arbetsgivaren. #12 454
"åldersdiskriminerad med fackets goda minne"
"men har man förhandlat med facket går allt för sig tydligen"
På båda de ställena skulle du ju lika gärna kunna skriva arbetsgivaren i stället.
Enligt Jonatans citat i inlägg #12 452 så har Tesla sänkt gränsen för inbetalning av tjänstepension till 22 år. Vilket är samma gräns som gäller i motsv. kollektivavtal (SAF-LO). Tidigare var alltså Tesla sämre än kollektivavtalet. För att använda ditt uttryck så åldersdiskriminerade Tesla mer än kollektivavtalet innan strejken påbörjades.
Jag hatar hela tanken på att andra parter ska förhandla vilkor för mig, speciellt när de även har mandat att förhandla bort delar av den lagstiftning som finns.
Jätte bra att det är sänkt till 22 år centralt nu, på min tid var det fortfarande 25 år. Jag tycker dock fortfarande att det överhuvudtaget finns en gräns är åldersdiskriminering.
Skåda den svenska byggindustrin.
Jag är och grejar lite i en kontorsfastighet, som nyligen var helt utrymd på hyesgäster, men nu har verksamheter börjat flytta in igen. Medan mer än hälften av huset fortfarande är tomt och byggjobb, renoveringar, uppfräschningar pågår lite överallt.
Men fläktaggregatet har bytts ut, och när jag var där i höstas och det nya skulle börja installeras så såg jag att kompressorerna till kyla var slaktade i delar och en massa grisig olja hade runnit ut på golvet, och jag undrade naturligtvis varför det var så.
Och tydligen hade det varit utländska arbetare som varit där och rivit, och de hade demonterat alla elmotorer de kommit över för att ta ut koppar.
Och idag var jag där igen, på ett litet restjobb, och så råkade det sig att jag var in i ett litet förrådskrypin uppe på vindsplan. långt ifrån all verksamhet och vad hittar jag där?
Aha, en låda med skräp, matförpackningar bl.a., en toapappersrulle och en tom låda med andningsskydd
Jaha, mer mat, saltgurka, inlagd paprika och en förpackning med ägg (hälften kvar) lite tomma vattenflaskor, juiceförpackning osv.
Koppar, gaffel (utanför bild), cigaretter (hemrullade?)
Jag kan i princip slå vad om att här har (troligen utländska) byggjobbare sovit.
För att endast äta här borde det inte göra, för det skulle de gjort i de fikarum som var iordningsställda för de som jobbar med bygget.
Japp, välkommen till svensk byggmarknad 2025.
Och säkerligen finns det kollektivavtal på plats och allt, för annars blir det svårt att få ut ID06 och alla andra slags tillstånd för att arbeta på sådana här ställen.
Men facket lägger sin energi på att jaga företag där alla anställda har en normal svensk lön och som får sova i sin egen säng varenda natt.
Nåja, nog vet jag att byggnads gärna skulle se att sånt här försvinner, men de verkar helt handfallna över hur de ska göra.
Och ärligt talat, jag tror inte ens att de bryr sig om de här som sover på sin arbetsplats mer än att de är arga för att de här kan ta jobb från svenska byggjobbare.
Jag är och grejar lite i en kontorsfastighet, som nyligen var helt utrymd på hyesgäster, men nu har verksamheter börjat flytta in igen. Medan mer än hälften av huset fortfarande är tomt och byggjobb, renoveringar, uppfräschningar pågår lite överallt.
Men fläktaggregatet har bytts ut, och när jag var där i höstas och det nya skulle börja installeras så såg jag att kompressorerna till kyla var slaktade i delar och en massa grisig olja hade runnit ut på golvet, och jag undrade naturligtvis varför det var så.
Och tydligen hade det varit utländska arbetare som varit där och rivit, och de hade demonterat alla elmotorer de kommit över för att ta ut koppar.
Och idag var jag där igen, på ett litet restjobb, och så råkade det sig att jag var in i ett litet förrådskrypin uppe på vindsplan. långt ifrån all verksamhet och vad hittar jag där?
Logga in
Skapa konto
Aha, en låda med skräp, matförpackningar bl.a., en toapappersrulle och en tom låda med andningsskydd
Logga in
Skapa konto
Jaha, mer mat, saltgurka, inlagd paprika och en förpackning med ägg (hälften kvar) lite tomma vattenflaskor, juiceförpackning osv.
Logga in
Skapa konto
Koppar, gaffel (utanför bild), cigaretter (hemrullade?)
Jag kan i princip slå vad om att här har (troligen utländska) byggjobbare sovit.
För att endast äta här borde det inte göra, för det skulle de gjort i de fikarum som var iordningsställda för de som jobbar med bygget.
Japp, välkommen till svensk byggmarknad 2025.
Och säkerligen finns det kollektivavtal på plats och allt, för annars blir det svårt att få ut ID06 och alla andra slags tillstånd för att arbeta på sådana här ställen.
Men facket lägger sin energi på att jaga företag där alla anställda har en normal svensk lön och som får sova i sin egen säng varenda natt.
Nåja, nog vet jag att byggnads gärna skulle se att sånt här försvinner, men de verkar helt handfallna över hur de ska göra.
Och ärligt talat, jag tror inte ens att de bryr sig om de här som sover på sin arbetsplats mer än att de är arga för att de här kan ta jobb från svenska byggjobbare.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Hur vet du att facket inte har något emot att det inte betalas in till tjänstepensionen förrän vid en viss ålder?L lbgu skrev:Fast att man i den situationen blir besviken på facket är väl inte så konstigt.
Att arbetsgivaren inte vill betala ut extra pengar är inte så förvånande. Det är väl snarare förväntat alltså orsakar inte det någon förvåning.
Men att facket inte verkar ha något emot åldersdiskriminering i sitt avtal kan man nog med fog tycka är oväntat. Så att man då blir besviken på facket som gått med på den skrivningen är väl inte så konstigt.
Tror du att det är arbetsgivarorganisationerna som föreslog att åldersgränsen för privatanställda tjänstemän skulle sänkas från 28 till 25 år utan någon som helst kompensation?
Eller för den delen togs bort för jobb inom den offentliga sektorn?
Sen går det ju att förhandla med sin arbetsgivare att de ska betala fast man ligger utanför intervallet när det ska betalas enligt kollektivavtalet, som Pensionsmyndigheten skriver.
Och du kan inte tänka dig att om facket får välja mellan sänkt ålder för pensionsinbetalningar för en liten andel av deras medlemmar och en lönehöjning till alla så skulle en majoritet av deras medlemmar föredra det andra?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 206 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 206 inlägg
Den här tråden handlar väl i så fall om just Tesla-konflikten och inte om dina erfarenheter alls, som kanske inte ens gäller just IF Metall.A ajn82 skrev:Nej, det hade jag inte lika gärna kunnat skriva, för den här tråden handlar inte om min tidigare arbetsgivare, så även om jag ogillar båda är bara den ena parten relevant i den här tråden. Jag är även fullständigt övertygad om att dessa villkor om lägsta ålder för tjänstepension hade ansetts olagliga om de inte hade förhandlats via kollektivavtal.
Det är väl inte konstigare att som ung inte ha någon pensionsinbetalning än att ha lägre lön än sina äldre kollegor. Anser du att det är åldersdiskriminering också?
Som sagt man kan själv förhandla om tidigare tjänstepension.
I lagen står det så här:
"2 § Förbudet i 1 § hindrar inte
...
3. tillämpning av åldersgränser för rätt till pensions-, efterlevande- eller invaliditetsförmåner i individuella avtal eller kollektivavtal, eller
Är du inte nöjd med lagen så gå på det parti/person som du har röstat fram.
Jag tycker man ska ha samma lön för samma arbete, inte schablon baserat på ålder, kön, etnicitet eller andra irrelevanta personliga egenskaper. Det är ett vedervärdigt sätt att se på människor.BirgitS skrev:
Den här tråden handlar väl i så fall om just Tesla-konflikten och inte om dina erfarenheter alls, som kanske inte ens gäller just IF Metall.
Det är väl inte konstigare att som ung inte ha någon pensionsinbetalning än att ha lägre lön än sina äldre kollegor. Anser du att det är åldersdiskriminering också?
Som sagt man kan själv förhandla om tidigare tjänstepension.
I lagen står det så här:
"2 § Förbudet i 1 § hindrar inte
...
3. tillämpning av åldersgränser för rätt till pensions-, efterlevande- eller invaliditetsförmåner i individuella avtal eller kollektivavtal, eller
Är du inte nöjd med lagen så gå på det parti/person som du har röstat fram.
Det var från början relaterat till den här tråden eftersom det var ett inlägg som berörde den ändrade åldern för tjänstepension, som jag kommenterade att det var en av mina första erfarenheter av kollektivavtal, och starten på min misstro mot facket. Nu har det gått helt off topic med att du försvarar att inga dåliga vilkor i kollektivavtalet någonsin kan vara fackets fel, och helt bortser från all propaganda att man som ung ska vara med i facket för att få schyssta villkor, utan att någonstans nämna att det sagda kollektivavtalet som ska rädda de svaga på arbetsmarknaden systematiskt missgynnar ungdomar och unga vuxna.
Har länder med lagstadgad minimilön differentierade nivåer baserat på ålder, eller är det en avart som kryper in i vårt system genom arbetsmarknadens parters frivilliga avtal?
Redigerat:
Jag kan förstås inte tala för ajn82, men jag tycker då att det är solklar åldersdiskriminering.BirgitS skrev:
Lika lön för lika arbete är väl en grundläggande facklig princip?