717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag menar (och det tror jag Styrman_jansson också menar) är att en sådan sak jag tänker på är att jämställa med utbildning, och inom vissa branscher mycket bättre än en utbildning.
Det kan vara att få kontaktnät, att lära sig ny kunskap, att lära sig branschen, att göra sig ett namn etc etc.
Det kan vara att få kontaktnät, att lära sig ny kunskap, att lära sig branschen, att göra sig ett namn etc etc.
Jag ser i huvudsak två problem med detta, sen finns det några uppsidor också, företag som idag sätter detta i system utnyttjar dels människorna och dels får de konkurrensfördelar genom att göra så, dvs beteendet permanentas.Mikael_L skrev:
Det leder också lätt till att människor hamnar i working poor status och då får vi andra betala försörjningsstöd, dvs vi subventionerar dessa företag med skatter.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nja, det beror naturligtvis på. Förutsättningen är ju att man får något tillbaka i form av erfarenhet/utbildning eller helt möjligheten till det (betalda) jobbet du väldigt gärna vill ha.mnils skrev:Det där är losermentalitet, släpp sådana dumheter! Det är inget jobb det är en hobby om man inte tjänar pengar på det.
Skapar du ett värde för arbetsköparen så är det klart att du skall ha betalt för det, vill de inte betala så har det tydligen inget värde och då finns det ingen anledning att utföra jobbet heller.
Enda gången det är ok att jobba utan lön är om du bygger något åt dig själv som sedan kan bli värt något ex. att du startar eget företag eller tar fram en produkt du senare kan sälja. Gör du det åt någon annan så skall du så klart ha marknadsmässigt betalt om du inte kommer få del av ev framtida vinster.
Vi har ju haft praktikanter hos oss som utfört arbete hos oss utan ersättning, ofta i samband med utbildning, och flera av dessa har utfört arbete som vi i någon mån kunnat ta betalt för. Men sedan har vi också kunnat erbjuda anställning för dessa och en del har kunnat göra en "rätt bra" karriär. Helt enkelt p.g.a. av att de förbättrat på det de har att erbjuda.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Är väl inte orimligt att en organisation utesluter medlemmar som strävar mot organisationens mål. Om medlemmarna som utesluts blir till skada för Metall får det väl vägas mot skadan de kan åsamka om de tillåts verka inom organisationen.Mikael_L skrev:
edit:
Jag hörde på nyheterna igår att IF Metall skulle utesluta de medlemmar de hade som valt att fortsätta jobba, som valt att inte följa strejkbudet.
Man inser ju att detta blir personer som de för alltid förlorat för sin sak, och de kommer nog i det lilla hjälpa till så gott det går att IF Metall försvinner.![]()
Jag håller med, inte orimligt.Stefan Bengtsson skrev:
Men även lite märkligt att dessa medlemmar VILL vara med i IF Metall om de valt att inte följa strejkbudet.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Det kanske är så att många blir medlemmar i facket bara för "att man ska vara det" eller att det på något sätt förväntas av dem.sysmali skrev:
Jag kan tycka det är sunt att de, när de inser att det facken står för inte motsvarar vad de står för, utesluts eller går ur självmant. Det är också bra för att fackens "makt" speglar då också, och kanske blir mer proportionerligt till, de som verkligen delar deras syn.
Den absolut enda anledningen till att jag var med i Unionen i herrans många år är deras inkomstförsäkring ifall man råkade bli arbetslös. Att vara med pga. deras ”makt” eller liknande var aldrig på kartan. Som f.d. fackrepresentant misstänker jag att de flesta är med i IF Metall av samma anledning.S Styrman_jansson skrev:Det kanske är så att många blir medlemmar i facket bara för "att man ska vara det" eller att det på något sätt förväntas av dem.
Jag kan tycka det är sunt att de, när de inser att det facken står för inte motsvarar vad de står för, utesluts eller går ur självmant. Det är också bra för att fackens "makt" speglar då också, och kanske blir mer proportionerligt till, de som verkligen delar deras syn.
Enligt en person i tråden om 3D printers så hade han vän(ner) som arbetade på Tesla som valt att självmant gå ur facket pga de inte ville strejka. Så det kanske löser sig självt - förutom i Umeå.S Styrman_jansson skrev:Det kanske är så att många blir medlemmar i facket bara för "att man ska vara det" eller att det på något sätt förväntas av dem.
Jag tycker det är lite synd, frågan är ju inte helt lätt heller, de flesta här kan tex inte se de två dimensionerna, Teslas avtal, kollektivavtalslösningens legitimitet.S Styrman_jansson skrev:Det kanske är så att många blir medlemmar i facket bara för "att man ska vara det" eller att det på något sätt förväntas av dem.
De flesta som jobbar på Tesla är väldigt unga, iaf i Malmö, detta är kanske deras första arbete, innan hade de inget, nu har de något och då är det ju en förbättring. Som enskild och framförallt ung har man också svårt att se alla aspekter av anställningsavtal, med förändrade omständigheter när man blir äldre, sjuk, andra händelser. Där är arbetstagarkollektivet bättre, det finns erfarenhet och bredd.
Sen betyder ju avtal generellt ingenting förrän den används, innan den ena parten drar fram det och börjar hävda paragraferna så märks de ju inte och här misstänker jag att den enskilde anställde har svårt att omsätta juridiskt språk på engelska till konsekvenser.
Och jag undrar vad det är i kollektivavtalet som är så skrämmande? Eller är det inte avtalet i sig utan politiska ståndpunkter ??
Hos "debattörerna" här verkar det i alla fall vara politiska åsikter som väger tyngst.
Hos "debattörerna" här verkar det i alla fall vara politiska åsikter som väger tyngst.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 169 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 169 inlägg
Det beror ju helt på företagets verksamhet om det "passar" bra eller mindre bra. Teslas bolag är inget svenskt "standardbolag".E elmont skrev:
Hemskt.BirgitS skrev:
Det finns ju dom som anser att denna fråga är så viktig att det är värt att 600+ personer blir arbetslösa. Om Tesla lämnar Sverige blir väl personen också av med uppehållstillståndet. Moment 22.
Ja frågan är väl om det är vi eller Tessla som ska anpassa sig om dom vill verka i Sverige.
Jag anser att det är dom som vill hit som ska anpassa sig, vill dom inte det kan dom söka sig någon annan stans.
Jag anser att det är dom som vill hit som ska anpassa sig, vill dom inte det kan dom söka sig någon annan stans.