Status
Inte öppen för fler kommentarer.
E elmont skrev:
Ja frågan är väl om det är vi eller Tessla som ska anpassa sig om dom vill verka i Sverige.
Jag anser att det är dom som vill hit som ska anpassa sig, vill dom inte det kan dom söka sig någon annan stans.
Anpassa vad? När vi får veta villkoren kommer det visa som om något är så uselt som facken påstår. Eftersom en jurist på LO påstår sig läst avtalet och att vi inte fått veta mer tycker iaf jag att det låter som att det ligger en grävling begravd...

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Anpassa vad? När vi får veta villkoren kommer det visa som om något är så uselt som facken påstår. Eftersom en jurist på LO påstår sig läst avtalet och att vi inte fått veta mer tycker iaf jag att det låter som att det ligger en grävling begravd...
Anpassa sig kan också vara att ge upp på kollektivavtal, vilket skulle innebära att Elon Musk alltså då bestämt, tvärtemot den svenska arbetsmarknadens önskan, att vi ska byta modell.

Att åka i hans bilar är toppen men att leva i ett samhälle som styrs av honom är nog så nära en verklig mardröm man kan komma.

• Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja frågan är väl om det är vi eller Tessla som ska anpassa sig om dom vill verka i Sverige.
Jag anser att det är dom som vill hit som ska anpassa sig, vill dom inte det kan dom söka sig någon annan stans.
Tesla följer ju lagarna, det är att anpassa sig.
Goda villkor, inga missförhållanden. Ska då 10% av de anställda som vill ha kollektivavtal bestämma över resterande 90%. Känns ju knappast rättvist

IF Metall är ju bara maktfulkomliga och tycker deras väg ska vara det enda alternativet.

• Gilla
Lostmoose och 7 till
  • Laddar…
richardtenggren
ligger en FACKPAMP begravd...
Ja, hade det funnits fakta om bedrövliga arbetsförhållanden eller villkor hade det ju varit lätt att vinna sympatier genom att publicera dessa. Nu får vi endast höra att det är dåligt och hur åtråvärd den "svenska modellen" är.

• Gilla
Lostmoose och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Anpassa sig kan också vara att ge upp på kollektivavtal, vilket skulle innebära att Elon Musk alltså då bestämt, tvärtemot den svenska arbetsmarknadens önskan, att vi ska byta modell.

Att åka i hans bilar är toppen men att leva i ett samhälle som styrs av honom är nog så nära en verklig mardröm man kan komma.
Leva i ett samhälle som bestäms av Musk? Hur mår du?

• Gilla
Krille4
  • Laddar…
D
Leva i ett samhälle som bestäms av Musk? Hur mår du?
Helt ok tack, lite ont i halsen och stressigt inför julen bara.

• Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K
BirgitS BirgitS skrev:
Det har tidigare i tråden refererats till något uttalande av någon i Metall och ett exempel var en person som skulle bli av med uppehållstillståndet om hen strejkade.
Har du någon källa till det? Tänker du att Tesla har makt över personens uppehållstillstånd?

/Krille

D djac skrev:
Helt ok tack, lite ont i halsen och stressigt inför julen bara.
Jag märker det. Jag såg precis att IF Metall har en tjänst ledig, domedagsprofessor på kontoret på Sveavägen.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tesla följer ju lagarna, det är att anpassa sig.
Goda villkor, inga missförhållanden. Ska då 10% av de anställda som vill ha kollektivavtal bestämma över resterande 90%. Känns ju knappast rättvist

IF Metall är ju bara maktfulkomliga och tycker deras väg ska vara det enda alternativet.
Men kollektivavtalet tecknas ju INTE för icke medlemmar utan endast för medlemmarna. Så vad är problemet. Vill företaget betala dubbelt så hög lön för icke medlemmar eller medlemmar så är det inga problem. Avtalet är ju bara en grund som gäller för medlemmarna.
Om företaget sedan väljer att följa avtalet för alla anställda eller ge vissa fördelar utöver avtal är ju helt OK

JanneJanne123
E elmont skrev:
Men kollektivavtalet tecknas ju INTE för icke medlemmar utan endast för medlemmarna. Så vad är problemet. Vill företaget betala dubbelt så hög lön för icke medlemmar eller medlemmar så är det inga problem. Avtalet är ju bara en grund som gäller för medlemmarna.
Om företaget sedan väljer att följa avtalet för alla anställda eller ge vissa fördelar utöver avtal är ju helt OK
Var inte du företagare? Kollektivavtal gäller för samtliga, inte bara de som är med i facket.

• Gilla
mikethebik och 8 till
  • Laddar…
F
E elmont skrev:
Och jag undrar vad det är i kollektivavtalet som är så skrämmande? Eller är det inte avtalet i sig utan politiska ståndpunkter ??
Hos "debattörerna" här verkar det i alla fall vara politiska åsikter som väger tyngst.
Jag tror du är rätt på det med den analysen. Kanske med det tillägget att om Tesla gläntar på dörren så finns det risk att den slås upp totalt i länder där det spelar roll och där dom har fabriker.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Var inte du företagare? Kollektivavtal gäller för samtliga, inte bara de som är med i facket.
Så är det väl. Och på arbetsplatser där det finns flera avtal så väljs ett, hur vet jag inte. Där jag varit så har Unionen representerat alla oanslutna. Så mycket för den valfriheten.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
sysmali sysmali skrev:
Jag håller med, inte orimligt.

Men även lite märkligt att dessa medlemmar VILL vara med i IF Metall om de valt att inte följa strejkbudet.
Det är väl inte så ovanligt att man inte håller med dom föreningar man är med i varenda sak.
Kanske dom tycker det finns mycket annat bra fast dom inte håller med om strejken.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är väl inte så ovanligt att man inte håller med dom föreningar man är med i varenda sak.
Kanske dom tycker det finns mycket annat bra fast dom inte håller med om strejken.
Och nu meddelar IF Metall att strejkbrytarna blir utvisade ur facket för första gången i fackets historia.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag håller med, inte orimligt.

Men även lite märkligt att dessa medlemmar VILL vara med i IF Metall om de valt att inte följa strejkbudet.
Vi får ju hoppas att de medlemmar som inte strejkar inte strejkar för att de inte vill strejka. Det vore ju trist om dom inte strejkar för att dom inte vågar strejka.

• Wow
  • Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.