702 619 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skillnaden är att jag inte koketterar över min egen goda moral med tvärsäkra uttalanden om andras bristande sådan. Vare sig det handlar om klimat, krig, forumskribenter, fackföreningar, storföretag, presidenter eller företagsledare.D djac skrev:
Sammanhanget är självklart helt avgörande för mången bedömning om folks uppförande. Det borde varje vuxen förstå.D djac skrev:
Jag utesluter ingenting. Tvärs om. Jag säger att det inte finns några bevis utan bara tyckanden.
Det enda jag säger är att jag inte kan (inte "vill") se det ni klärvojanta så klarsynt sett med en gång.D djac skrev:
Dvs. Era vaga gissningar om en person ni inte känner och inte ens träffat, saknar total trovärdighet.
Så, än en gång. -Läs först! Skiv sedan! Kan det vara så svårt?
Nej, du hade nog inte sett det förra gången det var populärt heller, vill man inte så vill man inte.Intet skrev:
Skillnaden är att jag inte koketterar över min egen goda moral med tvärsäkra uttalanden om andras bristande sådan. Vare sig det handlar om klimat, krig, forumskribenter, fackföreningar, storföretag, presidenter eller företagsledare.
Sammanhanget är självklart helt avgörande för mången bedömning om folks uppförande. Det borde varje vuxen förstå.
Jag utesluter ingenting. Tvärs om. Jag säger att det inte finns några bevis utan bara tyckanden.
Det enda jag säger är att jag inte kan (inte "vill") se det ni klärvojanta så klarsynt sett med en gång.
Dvs. Era vaga gissningar om en person ni inte känner och inte ens träffat, saknar total trovärdighet.
Så, än en gång. -Läs först! Skiv sedan! Kan det vara så svårt?
Jag vet inte vad som gäller för att bli/vara medlem i SD. Men om jag skulle gissa räcker det att betala medlemsavgiften. Det gäller väl alla politiska partier. Åsiktsregisterering är olagligt och förekommer knappast.L lat skrev:
Värdegrund är ytterligare ett av alla dessa innehållslösa ord. Det går inte att mäta värdegrund. Det finns inte en uppsättning olika värdegrunder, som med färger, religioner eller politiska inriktningar. Till exempel finns det ingen definierad "SD-värdegrund". Det är ännu en floskel som helt saknar mening. Det verkar egentligen bara användas som ett sätt att likrikta inom en grupp men kanske främst för att motarbeta de med andra åsikter. Ett slags åsiktsregistrering och i praktiken förbud mot att ha eller i alla fall att uttrycka avvikande åsikter.
Värdegrund är ett väldigt nytt begrepp i svenskan, som dök upp på 1990-talet. Det infördes i Lpo 94, läroplanen för bl.a. grundskolan 1994. Innan dess fanns det inte och behövdes uppenbarligen inte. Det gör det knappast nu heller.
Att gå med i ett politiskt parti gör man för att påverka samhället man lever i. För att förbättra det för allas bästa. Naturligtvis alltid sett från sin egna subjektiva utgångspunkt. Många gånger går man med för att driva igenom en eller ett fåtal lösningar man ser som viktiga. Förbud mot kärnkraft. Minskad invandring. Fri kollektivtrafik. Lägre skatt. Hårdare tag mot brottslingar. Bättre psykvård. Satsningar på hemtrakten. Maxtaxa i barnomsorgen. Det är några exempel på varför man engagerar sig i ett politiskt parti. Införandet av maxtaxa i barnomsorgen är ett bra exempel. Det drevs i flera kommuner av M & V mot S +... Två partier som brukar anses ha olika "värdegrund" kunde tillsammans förändra systemet mot det bättre. Nu styr Tidöpartierna, trots att de påstår sig ha olika värdegrund. Utan att någon enda gång i detalj förklara skillnaden. En gemensam värdegrund är bara en floskel.
Så, nej det finns faktiskt ingen "SD-värdegrund". Och ingen annan gemensam värdegrund heller. Vi är alla individer med egna viljor och åsikter i alla frågor. Det finns inte ens två personer som är överens om allt.
Så, nej det finns varken något generellt "facket" Men väldigt många olika fackliga organisationer. De är mycket olika. Men en sak har de gemensamt. Deras medlemmar har ingen gemensam "värdegrund"L lat skrev:
Jag förstår exakt vad du menar. Men för att begripa tekniken ordentligt måste man nörda in sig. Och det finns olika sorters teknik i bilar.D djac skrev:
Tillåt mig tvivla... Det är mycket lite teknik som är unik för en enda biltillverkare. Alla lär av varandra. Att köpa konkurrenternas bilar (inkl Tesla) och plocka i smådelar för att begripa hur den funkar har majoriteten av världens 20 största biltillverkare alltid gjort. Och gör kontinuerligt. Självklart oxo Tesla.D djac skrev:
Men det är ganska ointressant om det är just tekniken man är intresserad av och inte hur den har utvecklats till dagens nivå.
Så gör alla tillverkare. Dock oftast med målet att öka förtjänsten snarare än funktionen...D djac skrev:
Jag förstår exakt vad du menar. Men det är inget unikt. Det gäller även den teknikintresserade som har en Volvo, Mercedes, Ferrari, Skoda, Porsche, Mazda, Saab, Toyota eller Aston Martin.D djac skrev:
Det finns mycket teknik i bilar. Speciellt i de med förbränningsmotorer...😁D djac skrev:
Ditt skarpsinne avslöjade mig redan för flera månader sedan.😱 Så jag lade korten på bordet, direkt. Minns du inte det? Mot sådan övermakt är motsånd lönlöst. Io confesso! -Putin och jag är gamla polare. Jag kallar honom lite familjärt för "Putte" och han mig "ничто"😊.H heimlaga skrev:
På grund av det har jag ett kanonjobb med bra lön och framförallt OB på övertiden. Helt utan facklig inblandning.
Ett alldeles utmärkt förslag.L lat skrev:
Konflikten mellan Tesla och IF Metall har inget med värdegrund att göra. Eftersom ingen av dessa har någon värdegrund. Varken företaget eller arbetstagarorganisationen. Värdegrund har ingen relevans för deras verksamhet.
Är man med i en förening så är det deras stadgar som man ska följa annars kan man bli utesluten och det gäller alla föreningar.O skrev:
Jag vet inte vad som gäller för att bli/vara medlem i SD. Men om jag skulle gissa räcker det att betala medlemsavgiften. Det gäller väl alla politiska partier. Åsiktsregisterering är olagligt och förekommer knappast.
Värdegrund är ytterligare ett av alla dessa innehållslösa ord. Det går inte att mäta värdegrund. Det finns inte en uppsättning olika värdegrunder, som med färger, religioner eller politiska inriktningar. Till exempel finns det ingen definierad "SD-värdegrund". Det är ännu en floskel som helt saknar mening. Det verkar egentligen bara användas som ett sätt att likrikta inom en grupp men kanske främst för att motarbeta de med andra åsikter. Ett slags åsiktsregistrering och i praktiken förbud mot att ha eller i alla fall att uttrycka avvikande åsikter.
Värdegrund är ett väldigt nytt begrepp i svenskan, som dök upp på 1990-talet. Det infördes i Lpo 94, läroplanen för bl.a. grundskolan 1994. Innan dess fanns det inte och behövdes uppenbarligen inte. Det gör det knappast nu heller.
Att gå med i ett politiskt parti gör man för att påverka samhället man lever i. För att förbättra det för allas bästa. Naturligtvis alltid sett från sin egna subjektiva utgångspunkt. Många gånger går man med för att driva igenom en eller ett fåtal lösningar man ser som viktiga. Förbud mot kärnkraft. Minskad invandring. Fri kollektivtrafik. Lägre skatt. Hårdare tag mot brottslingar. Bättre psykvård. Satsningar på hemtrakten. Maxtaxa i barnomsorgen. Det är några exempel på varför man engagerar sig i ett politiskt parti. Införandet av maxtaxa i barnomsorgen är ett bra exempel. Det drevs i flera kommuner av M & V mot S +... Två partier som brukar anses ha olika "värdegrund" kunde tillsammans förändra systemet mot det bättre. Nu styr Tidöpartierna, trots att de påstår sig ha olika värdegrund. Utan att någon enda gång i detalj förklara skillnaden. En gemensam värdegrund är bara en floskel.
Så, nej det finns faktiskt ingen "SD-värdegrund". Och ingen annan gemensam värdegrund heller. Vi är alla individer med egna viljor och åsikter i alla frågor. Det finns inte ens två personer som är överens om allt.
Så, nej det finns varken något generellt "facket" Men väldigt många olika fackliga organisationer. De är mycket olika. Men en sak har de gemensamt. Deras medlemmar har ingen gemensam "värdegrund"
Nu är det inte ordet värdegrund som är viktigt i sammanhanget utan dess innebörd och tolkning.
I Metalls fall beslutas stadgarna i demokratisk ordning på kongressen.
Här har du en handbok i metalls stadgar.
https://www.ifmetall.se/globalasset...urser/dokument/stadgar/stadgehandbok_2014.pdf
När jag kollade med min fackföreningen så sa de att man inte kan inte ha ett politiskt uppdrag för SD och samtidigt vara medlem i facket eftersom man inte delade värdegrund. Man fick välja det ena eller andra.O skrev:
Jag vet inte vad som gäller för att bli/vara medlem i SD. Men om jag skulle gissa räcker det att betala medlemsavgiften. Det gäller väl alla politiska partier. Åsiktsregisterering är olagligt och förekommer knappast.
Så, nej det finns varken något generellt "facket" Men väldigt många olika fackliga organisationer. De är mycket olika. Men en sak har de gemensamt. Deras medlemmar har ingen gemensam "värdegrund"
Handläggaren påpekade dock att det gick bra att rösta på SD och samtidigt vara medlem i facket och betala avgift. Av någon märklig anledning spelade inte värdegrunden någon roll i det läget.
Så jag vet inte, jag lutar åt att värdegrund används som ett argument när det passar ;-)
Ordet värdegrund är din fackförenings etiska riktlinjer och grundläggande värderingar. Passar inte dom dig så sök dig till en annan förening eller bilda en egenO och en till skrev:När jag kollade med min fackföreningen så sa de att man inte kan inte ha ett politiskt uppdrag för SD och samtidigt vara medlem i facket eftersom man inte delade värdegrund. Man fick välja det ena eller andra.
Handläggaren påpekade dock att det gick bra att rösta på SD och samtidigt vara medlem i facket och betala avgift. Av någon märklig anledning spelade inte värdegrunden någon roll i det läget.
Så jag vet inte, jag lutar åt att värdegrund används som ett argument när det passar ;-)
Precis som jag tidigare skrev, facket kan "justera" sin "värdegrund" bäst de passar ledningen. Smidigt och dubbelmoral så det stinker!O och en till skrev:När jag kollade med min fackföreningen så sa de att man inte kan inte ha ett politiskt uppdrag för SD och samtidigt vara medlem i facket eftersom man inte delade värdegrund. Man fick välja det ena eller andra.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Värdegrund:
"system av etiska principer som bildar underlag för handlande"
"sammanfattande, om de värderingar som ligger till grund för ngns handlingar; numera i sht om gemensamma värderingar som ligger l. förväntas ligga till grund för verksamhet inom skolväsende l. organisation l. företag o. d."
https://svenska.se/tre/?sok=värdegrund
Naturligtvis fanns det en värdegrund som skolan skulle lära ut även innan ordet användes i någon lagtext/förordning etc. man bara uttryckte det på något annat sätt.
"system av etiska principer som bildar underlag för handlande"
"sammanfattande, om de värderingar som ligger till grund för ngns handlingar; numera i sht om gemensamma värderingar som ligger l. förväntas ligga till grund för verksamhet inom skolväsende l. organisation l. företag o. d."
https://svenska.se/tre/?sok=värdegrund
Naturligtvis fanns det en värdegrund som skolan skulle lära ut även innan ordet användes i någon lagtext/förordning etc. man bara uttryckte det på något annat sätt.
Så du menar att de inte följer sina egna stadgar. Blir inte det lite väl konspirationsteoretiskt.Jonatan79 skrev:
Du tänker att alla är som Moderaterna och SD. Nej de har ingen värdegrund det är helt rätt.
Moderaterna som utser Svenonius till att sälja ut statlig egendom. Hon sitter i Moderaternas partistyrelse och var ansvarig för korruptionen och svågerpolitiken på Karolinska där det spårlöst försvann miljarder. Korruption säger de som förstår
SD o regeringen utser en ny Lanshövding Carina Ståhl Herrstedt som som suttit i riksdagen sedan start för SD och är dömd för brott två ggr.