Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis, fackens agerande har fått många att ta avstånd från just facken och "stödja" Tesla istället, helt rätt analys.
Det glömde jag, rent objektivt så tror jag att det finns några sådana också, -bra whataboutism!

Dock tror jag att även du kan gå med på att vi inte ser en rusning bort från kollektivavtalen i Sverige, ingen av sidorna har uttalat någon sådan önskan, så det handlar om ett begränsat tyckande till en specifik konflikt.
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det glömde jag, rent objektivt så tror jag att det finns några sådana också, -bra whataboutism!

Dock tror jag att även du kan gå med på att vi inte ser en rusning bort från kollektivavtalen i Sverige, ingen av sidorna har uttalat någon sådan önskan, så det handlar om ett begränsat tyckande till en specifik konflikt.
Nja, företagen och företagsorganisationerna har yttrat sig många gånger efter hösten 2023. Det gäller främst vissa sympatiåtgärder som de vill justera. Det är inte omöjligt att så sker.

Gällande om facken tappat medlemmar får vi vänta till IF Metall släpper sin verksamhetsberättelse för 2024, kanske i mars.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, företagen och företagsorganisationerna har yttrat sig många gånger efter hösten 2023. Det gäller främst vissa sympatiåtgärder som de vill justera. Det är inte omöjligt att så sker.

Gällande om facken tappat medlemmar får vi vänta till IF Metall släpper sin verksamhetsberättelse för 2024, kanske i mars.
Kanske, jag avvaktar lite och ser, att snacka i stunden är enkelt, det har säkert alla gjort sig skyldiga till, sen ska man agera också, jag får vänta och se helt enkelt.

Rent allmänt så har facken lägre medlemstal idag, det finns säkert olika anledningar till detta och trenden började innan Tesla, vi kan dock vara säkra på att det inte var den kommande Tesla-konflikten som startade nedgången.
 
D djac skrev:
Kanske, jag avvaktar lite och ser, att snacka i stunden är enkelt, det har säkert alla gjort sig skyldiga till, sen ska man agera också, jag får vänta och se helt enkelt.

Rent allmänt så har facken lägre medlemstal idag, det finns säkert olika anledningar till detta och trenden började innan Tesla, vi kan dock vara säkra på att det inte var den kommande Tesla-konflikten som startade nedgången.
Håller med, IF Metall har tappat medlemmar minst 5 år i rad. Jag killgissar att strejken mot Tesla inte hjälper tyvärr...
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Håller med, IF Metall har tappat medlemmar minst 5 år i rad. Jag killgissar att strejken mot Tesla inte hjälper tyvärr...
Johan Lindholm, LO, var med i lördagsintervjun förra veckan och detta berördes.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P pmd skrev:
Misstag är väl knappast något osm en organisation är intresserad av att berätta om?
Lyckligtvis finns numera Lex Sara och Lex Maria vilket gör att visselblåsare kan avslöja farliga misstag, men det gör de knappast via en kommunikatör.
OT men vill förtydliga: Lex Maria är snart 90 år gammal och är ingen visselblåsarlag, utan en egenanmälan om allvarlig vårdskada.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
D
V vanpire skrev:
OT men vill förtydliga: Lex Maria är snart 90 år gammal och är ingen visselblåsarlag, utan en egenanmälan om allvarlig vårdskada.
Off-topic från rubriken men passligt för diskussionen: https://www.kunskapsverket.org/artiklar/hur-mar-varden

Det kliar i fingrarna på en som är van vid förändringsarbeten, jag skulle gärna tagit en roll på Region Skåne och på en vecka halverat overheaden, kan nästan garantera att det inte hade märkts.

"Men trots att vården har fått mer resurser i form av både pengar och personal har antalet vårdkontakter, till exempel besök och samtal, inte ökat i motsvarande mängd. Regionernas sjukvårdskostnader ökade med 18 procent per invånare 2010–2022, medan antalet vårdkontakter per invånare bara ökade med 2 procent under samma period.

Exempelvis läkare i regional öppenvård har minskat sina vårdkontakter med 30 procent sedan 2010.

För även om antalet anställda har ökat så handlar det primärt om administrativa roller, ”inte personalgrupper som träffar patienter”, skriver Kunskapsverket. Gruppen som kallas ”central administration” har ökat med 50 procent per invånare, antalet chefer med 38 procent och antalet läkare med 20 procent. Samtidigt som sjuksköterskor och exempelvis medicinska sekreterare har minskat:

”Varje läkare har alltså fler administrativa kollegor, men färre kollegor i vårdfunktioner i dag än 2010.”

Lägg till det att vårdplatserna inom slutenvården, som hanterar de patienter som behöver vård dygnet runt, har minskat med 30 procent.

Och så de växande vårdköerna, där långt fler står i kö jämfört med tidigare. år 2023 fick 300 000 personer vänta längre än 90 dagar på sitt första besök i den specialiserade vården; cirka 115 000 personer fick vänta längre än så på operation eller annan planerad åtgärd.

Samtidigt, påpekar Kunskapsverket: om antalet vårdkontakter ökade med bara 5 procent skulle det ta mindre än ett år att hantera de patienter som väntar längre än vårdgarantin."
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Lite senare skulle jag tro. Den relationen är f.ö. inte riktigt av samma slag.
Nej, den relationen är ju mycket äldre. Näringslivet var välrepresenterat redan i den första ståndsriksdagen eftersom de som räknades som tillhöriga borgarståndet just var näringsidkare. Och naturligtvis är den annorlunda.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Ja. En kommunikatör är ett filter. Filter brukar filtrera.
Nu var det ju inte det som diskuterades utan om det var effektivt ur ett ekonomiskt perspektiv om en hög (dyr) chef pratar med 10 journalister var för sig eller om en mycket billigare kommunikatör gör det och sen pratar med chefen under betydligt kortare tid än den tid som 10 journalister skulle ha behövt.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Det tror jag inte riktigt stämmer, men om så vore så kanske det inte skulle göra så mycket? De flesta webbplatser hos bolag och offentlig verksamhet brukar vara tämligen intetsägande eller ganska röriga och svåra att navigera.
Som jag redan har skrivit några gånger så innehåller sjukhusens webbplatser synnerligen bra och viktig information när man ska besöka dem. Den informationen avlastar vårdpersonalen på vårdavdelningarna och det behövs färre i receptionen.
 
D djac skrev:
Det kliar i fingrarna på en som är van vid förändringsarbeten, jag skulle gärna tagit en roll på Region Skåne och på en vecka halverat overheaden, kan nästan garantera att det inte hade märkts.
När Musk är klar med de amerikanska skrivbordskramarna och blivit lite varm i kläderna, kan ju du och han kroka arm och rensa i det riktigt djupa träsket.
Vill det sig illa administreras USAID transsexuella elbilssatsning i Vietnam av region Skåne.
 
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Det Musk o Co håller på med nu är att bokstavligt talat kasta ut barnet med badvattnet.

Om vi nu bortser från den lilla detaljen att en massa människor faktiskt kommer att dö så kommer dessutom USA tappa inflytande över stora delar av världen och gissa vem som kommer fylla det hålet? Kina förstås. När USA förlorar inflytande och Kina vinner så går det ut över amerikanska företags export. USA krymper och amerikaner förlorar.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D
Intet Intet skrev:
När Musk är klar med de amerikanska skrivbordskramarna och blivit lite varm i kläderna, kan ju du och han kroka arm och rensa i det riktigt djupa träsket.
Vill det sig illa administreras USAID transsexuella elbilssatsning i Vietnam av region Skåne.
Haha, jag tänker nog tvärtemot och gissar att man tom hade kunnat höja skatten något, om det kunde kopplas till avsevärda förbättringar.

Receptet är ganska enkelt, regionerna är organisationer i full panik, de imploderar av sin inkompetens och åtgärderna måste vara stora och snabba, finns ingen tid för precision längre.

Bort med fettet runt midjan, alla lösskägg, kommunikatörer etc, ryker dag ett, dag två sparkan man varannan chef och höjer samtidigt kraven, de som är kvar får steppa upp och bära lasset, en del kommer klara det andra gå under och de ersätts med dugliga. Alla de nu tillgängliga headcounts används till sjuksköterskor och andra vårdresurser, då kan läkarna sluta med mycket administration och börja arbeta med sjukvård igen.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det Musk o Co håller på med nu är att bokstavligt talat kasta ut barnet med badvattnet.

Om vi nu bortser från den lilla detaljen att en massa människor faktiskt kommer att dö så kommer dessutom USA tappa inflytande över stora delar av världen och gissa vem som kommer fylla det hålet? Kina förstås. När USA förlorar inflytande och Kina vinner så går det ut över amerikanska företags export. USA krymper och amerikaner förlorar.
@Eld

Är du verkligen så insatt i den organisationen med 10.000. anställda att du på detaljnivå vet vart pengarna används till? Ja, förutom till de transsexuella elbilarna i Vietnam?
Det är isåfall mycket imponerande.
Bara för sakens skull. Vill du upplysa om hur du kan vara så insatt?
 
  • Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Aha, du är ute efter någon slags barnatrorättvisa, så funkar det inte riktigt, livet är inte rättvist.

Nu är Musks agerande väldigt publikt och i aktuella sammanhang där många ser och rapporterar om det, då kan man säga att handlingarna multipliceras med detta. Du har rätt i att det finns många människor, företag och länder som gör dåliga saker och att uppmärksamheten ofta inte fördelas helt rättvist men jag tänkte att alla redan hade upptäckt att det är så världen är.

Att försöka använda det som en del gör här kallas whataboutism och är också väldigt barnsligt btw.
Även om Elon givetvis är mer i media just nu så måste man ha en väldigt skev syn på verkligheten ifall man ens kan få hans 'brott' att ens komma i närheten av vad kommunistpartiet i Kina är ansvarigt för.
Så att vägra köpa en Tesla men inte ha något problem med att köpa valfri kinabil (som t.ex. Volvo) är verkligen att sila mygg och svälja kameler. Att du tycker det är barnsligt att se det så får stå för dig.
 
  • Gilla
och en till och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.