Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Visst finns det mycket information som sällan ändras på den externa webbplatsen för ett sjukhus men det var ett exempel på att allmänheten har direkt nytta av kommunikationen.
Det är skillnad på att kommunicera och informera.
Att informera om öppettider och annat på en skylt eller webbplats är en typ av 1-vägs kommunikation. Men det är något helt annat.

Frågan gäller de kommunikatörer som kommunicerar med t.ex. journalister och svarar på frågor om verksamheten, men egentligen på alla frågor journalisterna behagar ställa. En 2-vägs kommunikation.
 
P
Nu verkar Musk vilja köpa Open AI som tur är så vill inte bolaget sälja men dom har tydligen kontrat och erbjudit sig att köpa X (Twitter)för en tiondel av vad Musk erbjöd för Open AI lite komiskt..
 
P
O O skrev:
Numera spelar Frankrike en avgörande roll för EU och därmed Sverige
Frankrike har spelat en mycket stor roll för EU ända sen Frankrikes utrikesminister Robert Schuman var initiativtagare till bildandet av kol- och stålunionen.
 
P
P pmd skrev:
Frankrike har spelat en mycket stor roll för EU ända sen Frankrikes utrikesminister Robert Schuman var initiativtagare till bildandet av kol- och stålunionen.
Vad har detta med Tesla och kollektivavtal att göra?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Frågan är väl om bilkunder i någon större utsträckning bryr sig om bilföretagets lednings värderingar?
👍Antagligen är det så att det är så ointressant för de allra flesta att det inget vet om ledningen. Varken för Huyndai eller Ferrarri. Det är bilen som kunden köper.
L lbgu skrev:
Hade folk brytt sig om sådana saker hade knappast Volvo sålt en massa bilar i Sverige. Det var ju inte precis så att Volvos försäljning störtdök när kinesiska staten fick kontroll över bolaget.
👍
L lbgu skrev:
Och jag har svårt att tro att några volvokunder har missat vem som kontrollerar Volvo.
Tja, det finns faktiskt de som inte har koll. Volvo har inte varit svenskägt på 25år. Och det var länge sedan Ford sålde Volvo till Kina.

Men oavsett vem som har ägt Volvo har man marknadsfört Volvo som ett svenskt bilmärke.
Inte ett ord om att det var en Ford man köpte eller att det är en Geely man köper av Kinas Kommunistiska Parti(KKP)/Kina. I media har det varit väldigt tyst om vem som ägt Volvo de senaste 25åren.
L lbgu skrev:
Kinesiska kommunistpartiet är ansvarig för saker som får Elon att verka vara en söndagsskolepojke i jämförelse. Idag stödjer de t.ex. Putin.
👍
Det är nog en del som vet att Geely äger Volvo. Men det är nog väldigt få som har koll på att KKP förutom att kontrollera Volvo dessutom är störste ägare av vindkraft i Sverige.

Det är väldig skillnad på hur mycket Xi Jin Ping och Elon Musk berättar...
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Det räcker i princip med en anställd kommunikatör för att förmedla samma information i alla regioner, eftersom det är i principen samma överallt, med någon liten variation.
Tyvärr finns det för mycket som landstingen[*] gör olika så en ensning vore bra. t.ex. genom att förstatliga sjukvården och därmed avskaffa landstingen.

[*] Alla vet vad ett landsting är men vad är en region?
 
Rejäl skrev:
Nu verkar Musk vilja köpa Open AI som tur är så vill inte bolaget sälja
Varför är det tur. Kan du utveckla varför det är bättre att nuvarande bolag, vilket det nu är, äger Open AI istället för ett Muskägt bolag.
Rejäl skrev:
men dom har tydligen kontrat och erbjudit sig att köpa X (Twitter)för en tiondel av vad Musk erbjöd för Open AI lite komiskt..
Varför är det roligt? Kanske något sublimt som bara Ungpionjärerna förstår, kanske?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Varför är det tur. Kan du utveckla varför det är bättre att nuvarande bolag, vilket det nu är, äger Open AI istället för ett Muskägt bolag.

Varför är det roligt? Kanske något sublimt som bara Ungpionjärerna förstår, kanske?
Förstår att du gillar Musk men personer som är så oberäkneliga, har dom värderingar som han har visat senaste åren ska inte få sådan makt som att sådant bolag innebar..
Som tur är så finns det ansvarstagande företagsledare däröver som undviker Musk så långt det går som vi också bör göra sålänge han har dom värderingar och beteenden som han har visat, sällan blir det bättre med åren utan tror snarare att han kommer att bli extremare ju äldre han blir så länge som han har inflytande..
Men vindarna kan vända snabbt och han blir obetydlig om han stöter sig med Trump eller får kicken ifrån Tesla som VD vilket skulle vara bra ju😉
 
  • Wow
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Förstår att du gillar Musk men personer som är så oberäkneliga, har dom värderingar som han har visat senaste åren ska inte få sådan makt som att sådant bolag innebar..
Som tur är så finns det ansvarstagande företagsledare däröver som undviker Musk så långt det går som vi också bör göra sålänge han har dom värderingar och beteenden som han har visat, sällan blir det bättre med åren utan tror snarare att han kommer att bli extremare ju äldre han blir så länge som han har inflytande..
Men vindarna kan vända snabbt och han blir obetydlig om han stöter sig med Trump eller får kicken ifrån Tesla som VD vilket skulle vara bra ju😉
Då är du allså väl insatt i det bolag som nu äger Open AI eftersom du tror dig veta att ett ägarbyte skulle vara dåligt?
Berätta gärna?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det är också stora demonstrationer på många håll i mellan och sydeuropa mot Ukrainastödet. Men det visas naturligtvis inte på SVT, så därför känner du inte till det.
Ibland får man helt enkelt ha överseende med att folk inte vet sitt eget bästa och försöka hjälpa dem att komma till sans.

Jag förstår dock inte riktigt varför du ställer "stora demonstrationer mot fascisterna" som en slags motpol mot "stora demonstrationer på många håll i mellan och sydeuropa mot Ukrainastödet".

Menar du att det är fascisterna som är drivande för stöd till Ukraina?
 
P pmd skrev:
Ja, det är väl enklast för arbetsköparen att tillämpa samma villkor för C som för kollektivet B, men A och C kan förstås träffa egna avtal. Något annat vore absurt.
Självklart kan A & C träffa egna avtal. 👍Det görs i princip alltid i anställningsavtalen.

Men grejen är att (kollektiv) avtalet mellan A (arbetsgivaren) & B (facket) kan förändra de möjigheterna för A utöver vad lagen säger om inget KA finns.

Så för att återgå till ursprungsfrågan kan ett KA mellan A & B förändra vad lagen kräver i avtalet mellan A & C.
 
P
Intet Intet skrev:
Då är du allså väl insatt i det bolag som nu äger Open AI eftersom du tror dig veta att ett ägarbyte skulle vara dåligt?
Berätta gärna?
Det roliga med dig ar att du aldrig svarar på din förtjusning av Musk eller om du får frågor utan du bara matar på att undergräva din meningsmotståndare på samma sätt vilket är ganska transparant!

Så berätta nu varför du alltid står upp för Musk?
 
P
Rejäl skrev:
Ja det ses någ värre om en sån som Musk är ägare/VD..
Ja, antagligen. Det finns väl ganska många i Sverige som fortfarande beundrar Mao, skulle jag tro.

Musks nazisthälsande lär ju förekomma betydligt mer i dagspressen än vad kulturrevolutionen i Kina gör (kulturrevolutionen resulterade i miljontals döda samt en enorm ekonomisk och kulturell tillbakagång i Kina).
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Ja. En kommunikatör är ett filter. Filter brukar filtrera.
👍Ett filter eller ett extra steg (på vägen från fjäder till höna kanske). Även om inget skulle filtreras innebär varje led en extra risk för fel och förvrängning. Så jämfört med direkt kommunikation mellan chef och journalist innebär varje led med en kommunikatör i däremellan två extra felkällor.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Ja, antagligen. Det finns väl ganska många i Sverige som fortfarande beundrar Mao, skulle jag tro.

Musks nazisthälsande lär ju förekomma betydligt mer i dagspressen än vad kulturrevolutionen i Kina gör (kulturrevolutionen resulterade i miljontals döda samt en enorm ekonomisk och kulturell tillbakagång i Kina).
Varför tar du upp kina i denna diskussion? Helt galet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.