716 538 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Ja, jag vet inte varför det plötsligt ska vara partiledare och deras kommunikatörer det gäller. Men det är kanske ett led i att diskussionen bara ska gälla vissa sorters kommunikatörer också.D Dilato skrev:Enskilda partiers "kommunikatörer" och dessas arbetsuppgifter är väl helt irrelevanta, dom betalas väl sällan av skattebetalarna (om vi bortser från partistöd).
Det frågan kokar ner till är väl om det behövs all denna "kommunikation* betalad av oss skattebetalare till vilken egentlig nytta för gemene man.
Jag tycker då att det har varit väldigt bra att lätt kunna få reda besökstider när jag ska hälsa på någon på sjukhus, att kunna se var olika sjukhusavdelningar finns, hur man ska förbereda sig inför en operation och mycket annat pga. all den kommunikation som numera sker via internet. Måste vara mycket effektivare för sjukhuset att det sköts av en specialavdelning än att personalen på vårdavdelningarna ska få telefonsamtal med frågor om just det varje dag, så som det var på t.ex. 80-talet.
Just sådana frågor som öppettider, telefonnummer, besökstider, var olika avdelningar finns etc kan man kommunicera på några timmarsBirgitS skrev:
Ja, jag vet inte varför det plötsligt ska vara partiledare och deras kommunikatörer det gäller. Men det är kanske ett led i att diskussionen bara ska gälla vissa sorters kommunikatörer också.
Jag tycker då att det har varit väldigt bra att lätt kunna få reda besökstider när jag ska hälsa på någon på sjukhus, att kunna se var olika sjukhusavdelningar finns, hur man ska förbereda sig inför en operation och mycket annat pga. all den kommunikation som numera sker via internet. Måste vara mycket effektivare för sjukhuset att det sköts av en specialavdelning än att personalen på vårdavdelningarna ska få telefonsamtal med frågor om just det varje dag, så som det var på t.ex. 80-talet.
arbetstid per år, behövs inte en stab anställda för det.
Allt detta är i huvudsak statiska uppgifter som inte förändras signifikant över tid.
Hur man ska förbereda sig inför besöket på sjukhuset har väl inte ändrats speciellt mycket på de senaste 10 åren..
Det räcker i princip med en anställd kommunikatör för att förmedla samma information i alla regioner, eftersom det är i principen samma överallt, med någon liten variation.
Varför skulle jag göra det? Mitt andraspråk är Engelska. Så om de irriterar sig på spanjorer är irrelevant i denna diskussion.K kortis skrev:
Alltså. Det var ett övertydligt exempel (trodde jag) på hur olämpligt det vore att diskutera Faschister, Tesla och Musk med "Européer", så som du föreslog att jag skulle göra. Har du glömt det redan?K kortis skrev:
Nähä! Det menar du inte!😀👏K kortis skrev:
Gratulerar till årets omvärldsanalys.🥳 Strålande Sickan! Strålande!
Ditt önsketänkande stämmer även med min erfarenhet. Förutom i just Frankrike. En nation befolkad av ett lätt språkligt storhetsvansinne.
Jag undrar verkligen om det skulle smörja bemötandet att diskutera Faschister?
Tror du verkligen det?
Summa. Jag tror att de flesta "européer" har fullt upp med sina liv så, så mycket tid eller intresse med för den delen, finns nog inte över till att analysera varken Faschister, Tesla eller Musk.
Precis som prioriteringar för potentiella Teslaköpare. "Vad fan får jag för pengarna!" Det är frågan. Inte var Musk eventuellt tycker eller att han engagerat sig politiskt. Och framförallt finns det inte en levandes kotte som bryr sig om en liten betydelselös strejk i Sverige.
Redigerat:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 125 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 125 inlägg
Visst finns det mycket information som sällan ändras på den externa webbplatsen för ett sjukhus men det var ett exempel på att allmänheten har direkt nytta av kommunikationen. Sen i alla fall för sjukhusen häromkring så behövs det mer än några timmar per år för att hålla sidorna uppdaterade pga. de ändringar som görs. Men sen finns det ju ett intranät där det finns information som ändras betydligt oftare. Karolinska universitetssjukhuset har ungefär 16 000 anställda, vilket innebär att det är många händelser som ska vidareförmedlas.D Dilato skrev:Just sådana frågor som öppettider, telefonnummer, besökstider, var olika avdelningar finns etc kan man kommunicera på några timmars
arbetstid per år, behövs inte en stab anställda för det.
Allt detta är i huvudsak statiska uppgifter som inte förändras signifikant över tid.
Hur man ska förbereda sig inför besöket på sjukhuset har väl inte ändrats speciellt mycket på de senaste 10 åren..
Det räcker i princip med en anställd kommunikatör för att förmedla samma information i alla regioner, eftersom det är i principen samma överallt, med någon liten variation.
Det finns regionspecifik information på 1177, för att ta ett exempel på att den till synes ändå mer statiska informationen där inte gäller hela landet.
Kommunikatörer i kommunal och regional verksamhet är ett resultat av de nyliberala reformer som gjorts. Verksamheterna verkar under fejkade marknadsprinciper och kopierar allt från näringslivet. Det finns ett behov att kontrollera information och berättelser. Det är ovärdigt men totalt accepterat att företag försöker vrida saker till sin fördel via propaganda. Det är ännu värre när det offentliga gör samma sak.
Kommunikatörer jobbar väl sällan med att svara på frågor om öppettider?
En deppig sak är att många kommunikatörer är före detta journalister. Lönerna, arbetstillfällena och arbetsförhållanden är så dåliga så de tvingas gå från journalistik till propaganda. För 15 år sedan var det ett stort personligt etiskt nederlag nu är det normen.
Kommunikatörer jobbar väl sällan med att svara på frågor om öppettider?
En deppig sak är att många kommunikatörer är före detta journalister. Lönerna, arbetstillfällena och arbetsförhållanden är så dåliga så de tvingas gå från journalistik till propaganda. För 15 år sedan var det ett stort personligt etiskt nederlag nu är det normen.
Så hade Musk inte varit VD för Tesla så hade hans agerande inte smittat över på varumärket, som vad jag kan hitta inte har står för värderingar som reflekteras i det Musk håller på med.P PHPersson skrev:
Jag tycker det är dags att Tesla och Musk går skilda vägar, tror det hade varit det bästa som kan hända bolaget och jag är förvånad att aktieägarna inte agerar skyndsamt. Att de är beredda att like medlemmarna i Peoples Templa att dricka kylarvätskan förvånar.
Frågan är väl om bilkunder i någon större utsträckning bryr sig om bilföretagets lednings värderingar?D djac skrev:
Hade folk brytt sig om sådana saker hade knappast Volvo sålt en massa bilar i Sverige. Det var ju inte precis så att Volvos försäljning störtdök när kinesiska staten fick kontroll över bolaget. Och jag har svårt att tro att några volvokunder har missat vem som kontrollerar Volvo.
Kinesiska kommunistpartiet är ansvarig för saker som får Elon att verka vara en söndagsskolepojke i jämförelse. Idag stödjer de t.ex. Putin.
Stor skillnad Volvo har grundats i Sverige och utvecklingen samt stor del av produktionen ligger i Sverige..L lbgu skrev:Frågan är väl om bilkunder i någon större utsträckning bryr sig om bilföretagets lednings värderingar?
Hade folk brytt sig om sådana saker hade knappast Volvo sålt en massa bilar i Sverige. Det var ju inte precis så att Volvos försäljning störtdök när kinesiska staten fick kontroll över bolaget. Och jag har svårt att tro att några volvokunder har missat vem som kontrollerar Volvo.
Kinesiska kommunistpartiet är ansvarig för saker som får Elon att verka vara en söndagsskolepojke i jämförelse. Idag stödjer de t.ex. Putin.
Hur många Tesla tillverkas i Sverige?
Samma med Tesla för de amerikanska kunderna.Rejäl skrev:
I USA skiter de flesta i Musk. På gott och ont och i Sverige bryr sig Volvoköparna inte om att ägaren är en diktatur med en "galen" diktator som hotar sina grannar (låter det bekant. Någon?😁).
Och ändå så har försäljningen av Tesla sjunkit i paritet med att Musk visat sitt stöd för fascismen och hans stöd för Trump men det är väl bara en slump. I Tyskland diskuteras faschisterna och Musk,s inblandning väldigt mycket och det är stora demonstrationer mot faschisterna.Intet skrev:
Varför skulle jag göra det? Mitt andraspråk är Engelska. Så om de irriterar sig på spanjorer är irrelevant i denna diskussion.
Alltså. Det var ett övertydligt exempel (trodde jag) på hur olämpligt det vore att diskutera Faschister, Tesla och Musk med "Européer", så som du föreslog att jag skulle göra. Har du glömt det redan?
Nähä! Det menar du inte!😀👏
Gratulerar till årets omvärldsanalys.🥳 Strålande Sickan! Strålande!
Ditt önsketänkande stämmer även med min erfarenhet. Förutom i just Frankrike. En nation befolkad av ett lätt språkligt storhetsvansinne.
Jag undrar verkligen om det skulle smörja bemötandet att diskutera Faschister?
Tror du verkligen det?
Summa. Jag tror att de flesta "européer" har fullt upp med sina liv så, så mycket tid eller intresse med för den delen, finns nog inte över till att analysera varken Faschister, Tesla eller Musk.
Precis som prioriteringar för potentiella Teslaköpare. "Vad fan får jag för pengarna!" Det är frågan. Inte var Musk eventuellt tycker eller att han engagerat sig politiskt. Och framförallt finns det inte en levandes kotte som bryr sig om en liten betydelselös strejk i Sverige.
Kanske, kanske int strejken på Tesla är betydelselös men den utökas ständigt av både tjänstemän och i dagarna av elektrikerna, Även IG metall i Tyskland följer noga vad som sker i Sverige så var säker på att det de oxå kommer att följa efter svenska metall ., men det tar aldelens för lång tid, det är sant. Stäng ned skiten ögona böj.
Hur många av dem jobbar med det som är väsentligt på den arbetsplatsen, dvs vårdar och handhar patienter, och hur många sysslar med saker som i grunden är oväsentliga och endast är en kostnad och byråkratiskt mumbo-jumbo?BirgitS skrev:
Jag förväntar mig inget svar eftersom varken du eller någon annan antagligen kan ge det, men av dessa 16 000! är det nog mycket slack som kostar massor utan att ge något tillbaka till grunden till att de finns där, patienterna.
Så om Tesla köpte Volvo av kineserna så skulle det inte få några negativa konsekvenser för volvoförsäljningen i Sverige enligt dig. Så personer som vägrar köpa Tesla p.g.a. Elon skulle glatt köpa en Volvo även om Tesla ägde Volvo. Mycket möjligt, folk tänker uppenbarligen sällan logiskt.Rejäl skrev:
Nu snurrar du till det, Volvo är i grunden svenskt och har stor tillverkning här i landet och den största utvecklings och testverksamheten sker även här..L lbgu skrev:
Givetvis kan det få konsekvenser för Volvo om Musk köper upp det!
Det är en helt irrelevant frågeställning, frågan är om försäljningen går upp eller ner, så länge den ökar får det gärna ske på omoraliska grunder men om den minskar pga detsamma så är det ett problem.Intet skrev: