Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Intet Intet skrev:
Kanske. Men de sade båda att 5 år var det då. Egentligen var det nog bara 4 och ett halvt eftersom det var väldigt mycket kristendomskunskap. Båda var bondsöner, så möjligen ansågs de inte behöva mer i det Socialdemokratiska Sverige.
Under vilken tidsperiod utspelades sig detta förkortade grundskolande?

P
N Niq skrev:
Visst och det fungerar till en gräns.
Vilken gräns?

P
N Niq skrev:
Alla anställda är utbytbara. Alla arbetsgivare är utbytbara.
Det kan vara lätt eller svårt att byta ut någon.
Och ibland omöjligt att byta ut någon.

Poängen är att bara för att två personer har samma formella utbildning så är de inte lika lämpade i alla sammanhang

P pmd skrev:
Utan ett rejält försvar är Sverige ett lätt byte för krigshetsare och fascister.
Det kanske inte vore så dumt med tanke på trådens ämne. Hur är det egentligen. Skulle USA vid en ockupation tillåta att en intresseförening försöker strypa en framgångsrik entreprenör?

P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är skillnad på att konstruera en webbplats och att fylla den med information. Jag skrev om det senare.
Informationen på sjukvårdens webbplatser är inte heller alltid så högkvalitativ. T.ex. skulle 1177.se behöva en rejäl revision.

F.ö. lever designen av en webbplats och den information den ska förmedla i symbios.

P
K kortis skrev:
Att inbilla sig att enbart skärpta lagar skulle hjälpa om det överhuvudtaget hjälper är att vara omdömeslös och ha mycket dålig insikt för de det berör sliter fullständigt i straff och vad de får för straff
Helt riktigt. Det behövs också en översyn över vilka lagar som är nödvändiga.

Det enklaste sättet att minska brottslighet är avkriminalisering. Allt du räknade upp kanske inte ska avkriminaliseras, men en förutsättningslös genomgång och utredning vore nog bra.

P
K kortis skrev:
Nu kommer vi till Moderaterna och I dag SD som styrs av kapitalet och näringslivet
Har nyssnazisterna (SD) några speciella kopplingar till "kapitalet och näringslivet"? SD är väl slags reinkarnation av SAP från flydda tider (folkhemsnostalgi) med tillägget invandringsmotstånd?
K kortis skrev:
som inte på något sätt har någon demokratisk förankring utan snarare tvärt om .
Hur är det relevant att svenskt näringliv inte är sprunget ur folkomröstningar? En stor del av svenskt välstånd har sitt ursprung i uppfinningar som duktiga ingenjörer har gjort som inte var demokratiskt beslutade.

En del av svenskt näringsliv har en slags demokratisk förankring. Kooperativa företag är ofta grundade av folkrörelser.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
P
K kortis skrev:
Socialdemokraterna skulle härstamma från kommunismen?
Partipolitiskt var det tvärtom. Sveriges socialdemokratiska vänsterparti bildades genom att vänsterfalangen i SAP bröt sig ur och bildade ett nytt parti. Partinamnet ändrades senare till Sveriges kommunistiska parti, ännu senare till Vänsterpartiet kommunisterna. Numera heter partiet Vänsterpartiet.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
P
K Kane skrev:
Vad baserar du det på?
Arbetsgivaravgiften.

P
K kortis skrev:
Har man inga pengar och ärver så blir det skatt men eftersom den läggs på inkomsten så blir ju skatten därefter.
Njae, det beror väl på hur skattesystemet är utformat? Numera är förmögenhetskatten avskaffad så det är en hypotetiskt fråga.
Hur fungerade förmögenhetsskatten när det fanns i Sverige?

P
K kortis skrev:
Det beror nog på hur man definierar rikedom men visst kan man det. Absolut.
Jag skulle vilja säga att det under de senaste borgerliga regeringarna bara i skattelättnader har höginkomsttagare skrapat ihop en förmögenhet om än en lite.
Se djacs inlägg (långt) tidigare i tråden om förmögenhetsskillnader i Sverige jämfört med andra länder.

P
K kortis skrev:
Men den senaste månaden har grov brottslighet ökat kraftigt
Hur mycket?
K kortis skrev:
Och hur var det med den grova brottsligheten 2024.
Och var det inte så att borgligheten skylde all ökad brottslighet på sossarna när den faktiskt var lika stor 1990 som 2020 om jag inte missminner mig
Jag kommenterade bara ditt kategoriska "ökad brottslighet". Hur brottsligheten ser ut om man delar in den i kategorier vet jag inte. Men det är väl bra att brottsligheten minskade under 2024?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Krilleman Krilleman skrev:
Medans sprängningar och skjutningar eskalerar enormt.
Hur ser den statistiken ut?
Om jag inte minns helt fel (jag ska googla när jag har sovit ut) så har det dödliga våldet minskat en hel del sen ett par decennier tillbaka.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Det kanske inte vore så dumt med tanke på trådens ämne. Hur är det egentligen. Skulle USA vid en ockupation tillåta att en intresseförening försöker strypa en framgångsrik entreprenör?
Det är en ointressant fråga. USA är bara intresserat av att erövra länder i sitt närområde, som Kanada, Grönland, Mexico och Panama. ("Grab Panama by the canal" som Tr*mp inte har sagt, men han sa ju något i den stilen för 20 år sen).
Det största hotet mot Sverige finns betydligt närmare …

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
När LAS stiftades blev motsvarande delar av Saltsjöbadsavtalet ogiltiga. Jag misstänker att de övriga lagar du nämner inte är dispositiva, men det är bara en misstanke. Hur är det i verkligheten?
Det jag beskriver är verkligheten. Alltså lagar inom arbetsrätten. LAS, ATL, AML och MBL är exempel på lagar som har olika verkan beroende på om det finns KA eller inte.

De innehåller dessutom vissa dispositiva delar. Men det är en lite annan sak.
P pmd skrev:
Menar du alltså att ett kollektivavtal mellan A och B reglerar relationen mellan C och D?
Nej, jag menar inget. Jag bara försöker beskriva gällande arbetsrätt. Vilka konsekvenser det får är olika i olika fall. Det är flera lagar som reglerar olika saker.

Men som svar på frågan:
Ett kollektivavtal mellan arbetsgivaren A och facket B reglerar relationen mellan A och B. Som en följd av avtalet och gällande lag reglerar det oxo relationen mellan A och varje enskild anställd C.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.