702 587 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja men nu är det ju fortfarande frihet att ha kollektivavtal för företag. Det kanske du inte gillar rent ideologiskt, men det är ett faktum ändå.Å Ådi88 skrev:Är det verkligen så enkelt på arbetsmarknaden idag att oavsett om företaget väljer KA eller inte så är det ALLTID lika villkor för de olika alternativen?
Oftast är det skillnader som INTE företaget vill ta som sedan samhället ska stå för.
Det innebär mindre resurser till myndigheter, sjukhus, infrastruktur och tex förmåner/pension till de som byggt samhället = kvinnorna.
Bara för att liberala idéer och snacket om fria val låter bra men verkligheten i Sverige är att vi drabbats av dessa friheter tidigare som blev till gagn endast för några få företag medans kostnaderna ökade för innevånarna.
Samt att utbildningen i svenska skolor har sjunkit till en nivå som är skadlig för samhället.
Men du fattar ju ingenting.Jonatan79 skrev:
Bra för alla är när alla har lika mycket kvar i fickan efter skatt, inkl inkomst av kapital.
Det tycker jag är fair, jag som jobbar 10-12h per dag och investerar smart ska inte ha en krona mer i slutändan än någon som halvsover sig igenom sin arbetsdag.
Olika åsikter borde vara olagligt.
OBS, om någon skulle råka missa det så kan det eventuellt finns det ett visst mått av ironi I mitt inlägg...
Vilka saker pratar tar du om, gällande villkor & kostnader som vissa arbetsgivare skjuter på staten?Å Ådi88 skrev:Är det verkligen så enkelt på arbetsmarknaden idag att oavsett om företaget väljer KA eller inte så är det ALLTID lika villkor för de olika alternativen?
Oftast är det skillnader som INTE företaget vill ta som sedan samhället ska stå för.
Det innebär mindre resurser till myndigheter, sjukhus, infrastruktur och tex förmåner/pension till de som byggt samhället = kvinnorna.
Bara för att liberala idéer och snacket om fria val låter bra men verkligheten i Sverige är att vi drabbats av dessa friheter tidigare som blev till gagn endast för några få företag medans kostnaderna ökade för innevånarna.
Samt att utbildningen i svenska skolor har sjunkit till en nivå som är skadlig för samhället.
Jaha, och vad är utgångspunkten, var det så att den som tjänade 25k hade samma procentuella skatt som den som tjänade 35-62k innan?K kortis skrev:
Eller var det så att den som tjänade 35-62k hade mycket högre procentuell skatt innan om man rättade till det i riktningen så att det blev mera rättvist?
Procent i all sin ära, men i rena pengar är det löjligt hur mycket mer en person som tjänar mer betalar till sammhället.
För en som tjänar mer äter väl också mer ur stadskassan också, eller?
Det är så enkelt som att de som har för mycket ska inte få ha så mycket. Flower-power gänget swingar vilt.Zevv skrev:
Gränsen för låginkomsttagare ligger mellan 111 175 kr och 140 700 kr enligt Ferratum (årslön) och enligt Sambla under 10 000 kr per månad. Finns huvudtaget de lönerna eller innefattar varenda kotte som arbetar i Sverige medel- eller höginkomsttagare?
Oftast lyfts det som att de rika blir bara rikare och de fattigare blir bara fattigare. Höj skatten för de rika, de kan betala, skattesystemet är orättvist osv. Trots att skatten är progressiv i Sverige och de med högre lön betalar redan mer än de med lägre lön. Men vilka menar man eg. som är de rika borgarknösarna?
Du pratar om miljardärer. Men hur många är verkligen de? Jag pratar om de som har löner runt 50.000 kr som också klassas som höginkomsttagare. Är det samma grupp?
Men hur långt ska vi gå, tycker du att alla ska ha lika mycket pengar i fickan oavsett hur mycket man jobbar.L lat skrev:Du har väl inte glömt att man, som enda industriland i världen, avskaffat;
Förmögenhetsskatten
Arvsskatten
Gåvoskatten
Fastighetsskatten
Dvs alla skatter som riktar sig mot de besuttna, och sedan har man "belönat" populasen med jobbskatteavdrag och tagit igen detta via div punktskatter som främst drabbar lönearbetarna.
Hade man behållit/justerat Arv/Förmögenhet/Gåvo & fastighetsskatten kunde man istället justerat momsen tex på mat, uppvärmning, andra boendekostnader och sånt som slår mot de icke förmögna, kanske tom minska skatten för pensionärer.
Typ 100% skatt på allt man tjänar över 25k,och 100% skatt på inkomst av kapital eller finns det någon öppning i ideologin för att dom som jobbar hårt ska få ha lite mer pengar att röra sig med?
Jag själv och rätt många (uppenbarligen eftersom vi valde rätt sist) av Sveriges befolkning som faktiskt jobbar hårt tycker att vi har rätt till mera pengar än slashasarna som parasiterar på våra skattepengar.
Om någon tycker annorlunda mot det så får dom väl rösta ännu hårdare på kommunistpartierna i nästa val, inte svårare än så.
Sossarna får ju in en del stålar från facket, dom kanske kan börja muta folk att rösta "rätt", typ genom att sänka skatterna för oss som betalar lite för mycket skatt idag...
F..n, jag är ju ett geni...
Fem klassiker som alla som vet någonting om arbetsmarknaden borde känna till:Jonatan79 skrev:
-Att låta bli att betala lönen eller betala så låg lön att arbetstagaren måste ty sig till bidrag som betalas av staten.
-Att låta bli att betala den obligatoriska olycksfallsförsäkringen och sedan bara ge arbetstagaren sparken när en olycka har skett och låta skattebetalarna betala.
-Att slarva med skyddsåtgärderna vid asbestrivning och se till att det är så stor omsättning på arbetstagarna att ingen som insjuknar kan påvisa var de fick i sig asbesten och låta någon annan betala vården och sjukpensionen och de efterlevandes uppehälle.
-Att ha anställda att bära bördor på 80-100 kilo och sedan ta in en advokat som hävdar att de har skadat ryggen utanför arbetstid. Sedan får någon annan stå för vård och sjukdagpenning och i värsta fall sjukpension.
-Att göra en gästarbetare som inte kan landets lagar till egenföretagare för att sedan göra denne ansvarig för olika slags fusk eller brottslighet så att denne går i personlig konkurs och tvingas leva på bidrag som betalas av skattebetalarna
Helt normal verklighet. Klassiska konster och knep som alla känner till. Saker som jag antingen själv har upplevt eller med knapp nöd lyckats undvika att drabbas av.
Har du aldrig varit utanför den fönsterlösa potatiskällaren där du bor?
Varför startar du inte ett eget företag om du hatar arbetsgivare så kopiöst? Har du inte förmågan eller är du för lat?H heimlaga skrev:Fem klassiker som alla som vet någonting om arbetsmarknaden borde känna till:
-Att låta bli att betala lönen eller betala så låg lön att arbetstagaren måste ty sig till bidrag som betalas av staten.
-Att låta bli att betala den obligatoriska olycksfallsförsäkringen och sedan bara ge arbetstagaren sparken när en olycka har skett och låta skattebetalarna betala.
-Att slarva med skyddsåtgärderna vid asbestrivning och se till att det är så stor omsättning på arbetstagarna att ingen som insjuknar kan påvisa var de fick i sig asbesten och låta någon annan betala vården och sjukpensionen och de efterlevandes uppehälle.
-Att ha anställda att bära bördor på 80-100 kilo och sedan ta in en advokat som hävdar att de har skadat ryggen utanför arbetstid. Sedan får någon annan stå för vård och sjukdagpenning och i värsta fall sjukpension.
-Att göra en gästarbetare som inte kan landets lagar till egenföretagare för att sedan göra denne ansvarig för olika slags fusk eller brottslighet så att denne går i personlig konkurs och tvingas leva på bidrag som betalas av skattebetalarna
Helt normal verklighet. Klassiska konster och knep som alla känner till. Saker som jag antingen själv har upplevt eller med knapp nöd lyckats undvika att drabbas av.
Hur visste du att jag har en jordkällare utan fönster?H heimlaga skrev:Fem klassiker som alla som vet någonting om arbetsmarknaden borde känna till:
Jag har företag i bisyssla. Det get en hygglig avkastning på arbetade timmar men inte så det räcker att leva på.Zevv skrev:
I Finland får ett företag i bisyssla omsätta ungefär 8500 euro i året.
Jag har bra arbetsgivare just nu men jag har också haft dåliga så jag ser skillnaden mycket tydligt.