702 662 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Så enkelt är det inte.P pmd skrev:
När jag började på SJ som tjugoettårig extra jänvägsexpeditör, var lönen usel. Men ju äldre man blev, desto mer tjänade man. Även fler semesterdagar. Vid 40 hade vi 40 dagars semester samt extra kompledigt vid arbete på helgdagar.
Facket. Det förbannade facket, motarbetade detta system, som gav en bra livstidslön. Vilket var viktigt då de allra flesta jobbade hela sitt liv på SJ.
Lönetrappan minskades till två år. Högre lön i början men lägre lön genom hela karriären.
Som sagt. Vem tjänade på det?
Att det finns ett undantag för just det i lagen har säkert att göra med att det var de facto modellen i kollektivavtal när lagen infördes. Ska man inte ha individuell lönesättning t.ex så blir man ju så illa tvungen att differentiera på andra, oftast irrelevanta, parametrar som ålder.P pmd skrev:
Haft vi inte haft den historiken tror jag inte det undantaget i lagstiftningen hade funnits, för vi hade aldrig någonsin accepterat något liknande för andra skyddade attribut, som kön.
Min upplevelse är att det finns mycket åldersdiskriminering i svenska samhället, till den gräns att vi är hemmablinda.
Jag jobbar på ett internationellt företag, med en väldigt stark mångfaldsprofil, vi jobbar aktivt med sådana frågor, har interna intresse grupper för att representera olika minoritetsgrupper osv. Har kollegor med alla möjligt olika pronomen, läggningar och nationaliteter, vilket det jobbas aktivt för vid rekrytering. Det finns dock knappt en endaste 50+ på företaget, 40+ är ganska ovanliga också, lite beroende på specialitet. Av den svenska delen av personalen har dock i princip ingen invandrarbakgrund heller, alls icke "etniskt" svenska har flyttat till Sverige för jobbet i vuxen ålder.
Så även om ålder tas upp i diskrimineringslagen, så tas det inte alls på samma allvar i samhället som övriga kategorier i den lagen
Om jag vore arbetsköpare så skulle jag enbart gå på kompetens och produktivitet när det gäller lönesättning. Ålder är ovidkommande.Intet skrev:
Dock är det ibland så att erfarenhet ökar kompetensen och produktiviteten så ålder spelar roll indirekt.
Ikväll gjorde jag ett litet inhopp i samarbete med en extern partner. Det lät fint, men var inte så komplicerat. 😁P pmd skrev:
Hur som helst, sparade företaget 20.000 kr. Just på grund av att jag vet vad som behöver göras när det hakar upp sig. Utan många år i branschen, hade det inte löst sig så smidigt, som det gjorde. Så hälften av vinsten till mig och hälften till firman.
Gissar att de flesta yrken genererar yrkesskicklighet genom erfarenhet.
Nu när Musk heilat sig ut ur garderoben kanske man förstår varför ledarskapskulturen är som den är på Tesla.
Det är en himla tur Tesla inte har någon fabrik i Sverige. Företaget är ju ett hot mot rikets säkerhet. Utan att ens överdriva. Det är ju bara hoppas att han har fokus någon annanstans och inte börjar överösa clowner med pengar och mediaexponering.
Som jag skrev tidigare i tråden mannen är psykotisk.
Det är en himla tur Tesla inte har någon fabrik i Sverige. Företaget är ju ett hot mot rikets säkerhet. Utan att ens överdriva. Det är ju bara hoppas att han har fokus någon annanstans och inte börjar överösa clowner med pengar och mediaexponering.
Jo, nog är det psykotiskt att tolka gester för att misskreditera någon man inte gillar.J Jaggatagga skrev:Nu när Musk heilat sig ut ur garderoben kanske man förstår varför ledarskapskulturen är som den är på Tesla.
Finns ganska många exempel på det.
Vill man hitta fel hittar man dem.
Sen att Elons hybris växer snabbare än hans förmögenhet är ju ett illavarslande tecken.
@Jaggatagga Låt mig filma dig under en timmes tid, så har du säkert under den tiden, lyft armen på ett mycket illavarslande sätt flera gånger.J Jaggatagga skrev:
Intressant. Kan du beskriva din hypotes lite mer i detalj?J Jaggatagga skrev:
Är du drabbad av pajasskräck?J Jaggatagga skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har alltså träffat honom regelbundet under en längre tid och dessutom läst hans journal? Imponerande.J Jaggatagga skrev:
”Musk heilat sig ut ur garderoben”, den var bra.👍
Hur är det inte det, om Metall hade haft ett öppet samarbete med Koreas arbetarparti och använt deras ceremoniella kännetecken så antar jag att det hade nämnts och tagits som intäkt för att deras syften inte var helt ädla? Då antar jag att det omvända är lika relevant, för det mesta funkar det gamla "byta etikett"-testet väldigt bra.P pmd skrev:
En artikel med analys precis före framträdandet: https://www.automotorsport.se/nyhet...ZsaloaZyqhXK-aiEHA_aem_nUZEuIA6pr11pihyn0aKgA