717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Den svenska modellen har inte utsatts för folkets röst. Den har vuxit fram gradvis.O skrev:
Det är ingen liten knorr. Det är som en "grisknorr", en isolator som isolerar valmanskåren från alternativ.O skrev:
Vem påstår att "flera droger är mindre skadliga än alkohol"? Är det din åsikt eller kan du backa upp med experter som forskar i området? Vad är skadligt menar du?P pmd skrev:Konsekvenstänkandet hos flertalet politiker tycks inte vara moget heller, eftersom flera droger som är mindre skadliga än alkohol är olagliga.
Svensk narkotikapolitik bygger på (där fick jag med relevans för Byggahus med ett halmstrå) Nils Bejerots fanatism mot "narkotika". Bejerot tyckte även att serietidningar var skadliga.
Alkohol har funnits i många tusen år i mänsklighetens liv så att förbjuda det blir svårt. För att det skulle vara möjligt krävs nog att mänskligheten drabbas av ett nytt renlighets leverne. Lösningen är inte en annan drog i utbyte.
Tobak är tillåtet och är en drog men är den ofarlig? Nej, Lungcancer och Kol är vanliga dödliga sjukdomar. Inkörsport till andra droger.
Snus är tillåtet och risken att drabbas av allvarlig sjukdom är låg men den finns. Cancer i munhåla, tandlossning och magbesvär på grund av svald saliv innehållande tobak.
Canabis, Hasch och Marijuana ger skador på hjärnan vid även måttlig användning, tankspridd och frånvarande, närminnet försämras och att lära sig nya saker samt att drabbas av ångest, panikkänslor och depression. Svårare att få ett arbete då företag drogtestar anställda idag.
Dessa biverkningar startar direkt vid användning av drogen men märks nog inte förrän du glömmer vart bilen är parkerad.
De flesta har väl bilden av en person i USA sugande på en joint och lite frånvarande. Alkohol har också den effekten tillsammans med sluddrigt tal.
Det är inte en ny tillåten drog i samhället vi behöver. Precis tvärtom. Minska all användning av droger inkl. alkohol och tobak som idag sker genom olika lagar och förbud.
Hur gammal är du? Vilka är dina källor? Att du kan generalisera är ju inget att skryta om.C Crank skrev:
Är du då en Höger extremist?
För enligt mina fördomar uppfyller du alla tecken på att vara det och helst när du blandar in Putin.
Är du ett Ryskt troll och finns din hemvist i S:t Petersburg eller agerar du från det fria demokratiska landet Sverige.
Anledningen till att Sverige är fritt och demokratiskt är att våra föräldrar och deras föräldrar i många led ansåg att medbestämmande är viktigt för en individs överlevnad och ett lands utveckling. Det är dessa individer som skapat det land du har växt i och kunnat överleva genom mat på bordet, kläder och gratis utbildning. I de flesta länder i väst finns den möjligheten ännu. Det kan snabbt förändras och du är då en del i det.
Jag vill bara förtydliga att "All extremism är dåligt och icke önskvärt". Dessa åsikter leder bara till hat och våld som inte har ett slut.
På en arbetsplats med tjänstemän så är det så att de kan tvingas att jobba över utan lön. Tjänstemän ska dock ha högre baslön för att de ibland kan tvingas att arbeta över.N Niq skrev:
Fast det där stämmer väl inte generellt? Beror på ditt anställningsavtal.B Bengt Numelin skrev:
Jag är tjänsteman och har övertidsersättning.
Redigerat:
Inom det offentliga så är det mest chefer, även första linjen, som har inlöst övertid.Dan1891 skrev:
Värderades till 1500 då jag bytte jobb sist för 25 år sedan och är samma idag 😉😆😆😆
Jag hade en arbetsgivare som plötsligt kom och påstod att eftersom jag hade månadslön och övertid inte var nämd i kontraktet så var det hädanefter 10-12 timmars dag 6 dagar i veckan. För en månadslön på 2200 euro.
Dessutom var det en massa andra oegentligheter som inte hör till den här diskussionen.
Jag sade upp mig och for hem. Det var ju oseriöst alltihop. Olagligt. Att arbetstid på mer än 40 timmar i veckan utan tillägg är ett undantag som enligt finländsk lag måste vara noggrannt specificerat i ett skriftligt arbetsavtal. Dessutom begränsat antal timmar.
Skall man arbeta mer än 40 timmars vecka måste lönen vara så hög att den minst ger timlön för arbetade timmar plus att den därutöver täcker de ekonomiska förlusterna av att man måste leja på allt och köpa allt färdigt. Annars går det inte runt.
Dessutom var det en massa andra oegentligheter som inte hör till den här diskussionen.
Jag sade upp mig och for hem. Det var ju oseriöst alltihop. Olagligt. Att arbetstid på mer än 40 timmar i veckan utan tillägg är ett undantag som enligt finländsk lag måste vara noggrannt specificerat i ett skriftligt arbetsavtal. Dessutom begränsat antal timmar.
Skall man arbeta mer än 40 timmars vecka måste lönen vara så hög att den minst ger timlön för arbetade timmar plus att den därutöver täcker de ekonomiska förlusterna av att man måste leja på allt och köpa allt färdigt. Annars går det inte runt.
Här är då en som plockat bort Spotify när jag fick kännedom om hur det förhåller sig.C Crank skrev:Vi vill inte betala pengar till organisationer som utför hot eller utpressning.
Det finns ingen lag att ansluta sig till facket och inte heller Spotify är fackligt anslutna men ingen brys sig för det är ett krig mot Elon och yttrandefriheten det handlar om. Stefan Löfven fick nytt jobb och hans arbetsgivare har inte heller kollektivavtal men ingen bryr sig där heller.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Återgå till ämnet Tesla och kollektivavtal, tack.
/Moderator
/Moderator