717 052 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Eftersom regeringen oftast har stöd i Riksdagen så är det inte så stor skillnad ifall ledamöter utses a riksdag eller regering. Regeringen lär utan större problem kunna tillsätta de ledamöter de vill. Och som jag skrev tidigare så är det normala att den som tillsätter styrelsen kontrollerar bolaget. Sen har givetvis inte styrelsen direktstyre över bolaget. De tillsätter en VD som får styra. Men den VDn vet att ifall han inte gör som styrelsen vill så blir han inte långlivad på posten. Det gäller givetvis SVTs ''''VD med, eller tror du annat? Så vill en styrelse direktstyra så sköts det nog enklast genom ett informellt samtal mellan ordföranden och VDn där ordföranden förklarar vad styrelsen vill ha utfört.P pmd skrev:Citat ur WIkipedia:
"Ledamöterna i SVT:s styrelse utses av styrelsen för Förvaltningsstiftelsen, som är tillsatt av regeringen".
Vilket dock inte är helt sant. Ordföranden för styrelsen för Förvaltningsstiftelsen utses av regeringen, medan övriga ledamöter utses av Riksdagen.
Så, tja, statskontrollerat i viss mån, men inte direktstyrt av staten.
Våra politiker har nog gjort så gott de kunnat för att SVT ska vara så lite statskontrollerat som de kan klara av att acceptera. För min del tycker jag att statligt finansierade media är onödiga. Även mediestödet borde avskaffas.
Sen håller du ju med om att SVT i viss mån är statskontrollerat. Bara det borde ju göra att du tycker att bolaget far med osanning när de går ut och beskriver sig som "oberoende".
Tid? Verkligen? Jag hade bara mailat och sagt att jag avslutar mitt medlemskap och sen slutat betala.RoTe skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Om nu förvaltningsstiftelsen skulle kunna bestämma programinnehållet så skulle ju public service inte kunna beskyllas för att vara vänstervridet eftersom alla partier finns representerade (t.ex. 2 SD) och det beror på det är just riksdagen som föreslår vilka som ska sitta där.L lbgu skrev:Eftersom regeringen oftast har stöd i Riksdagen så är det inte så stor skillnad ifall ledamöter utses a riksdag eller regering. Regeringen lär utan större problem kunna tillsätta de ledamöter de vill. Och som jag skrev tidigare så är det normala att den som tillsätter styrelsen kontrollerar bolaget. Sen har givetvis inte styrelsen direktstyre över bolaget. De tillsätter en VD som får styra. Men den VDn vet att ifall han inte gör som styrelsen vill så blir han inte långlivad på posten. Det gäller givetvis SVTs ''''VD med, eller tror du annat? Så vill en styrelse direktstyra så sköts det nog enklast genom ett informellt samtal mellan ordföranden och VDn där ordföranden förklarar vad styrelsen vill ha utfört.
Sen håller du ju med om att SVT i viss mån är statskontrollerat. Bara det borde ju göra att du tycker att bolaget far med osanning när de går ut och beskriver sig som "oberoende".
Ordförande kommer från Svenskt Näringsliv, inte vänster där inte.
Problemet med SVT är väl på den nivån att ifall man vill högerstyra det så måste man väl sparka nästan hela personalen.Vänstern har uppenbarligen lyckats väl med att styra SVT dit de vill. Överlag så har sossarna varit väldigt framgångsrika historiskt med att befolka diverse statliga organ med sitt folk. Såg någon lista nån gång över partikopplingar till generaldirektörsutnämningar och det var en sådan sossedominans att det inte kan förklaras med annat än att de medvetet tillsätter folk efter partiboken.BirgitS skrev:
Om nu förvaltningsstiftelsen skulle kunna bestämma programinnehållet så skulle ju public service inte kunna beskyllas för att vara vänstervridet eftersom alla partier finns representerade (t.ex. 2 SD) och det beror på det är just riksdagen som föreslår vilka som ska sitta där.
Ordförande kommer från Svenskt Näringsliv, inte vänster där inte.
Jag ville ha A-kassan "överflyttad" utan att börja om på ny 1-års kula så att säga. Inte läge att bråka med facket då och jag förklarade i ett tidigare inlägg varför det tog sådan tid. Eftersom du är så långt bak i tråden och läser borde du enkelt hitta det.Farstatjej90 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Själv fick jag "straffa" ur mig eftersom de hävdade att det var 6 månaders "uppsägningstid". Ungefär som jag fick straffa bort en försäkringar som de tecknat "åt mig" för att bli av med dem.Farstatjej90 skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Du får väl bestämma dig för att antingen är det de anställda på SVT som bestämmer programmen eller så är det staten. Det fungerar väldigt dåligt när du i inlägg #11 481 hävdar det ena och nu det andra.L lbgu skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Kan du inte tänka dig att facken har ändrat sig lite sen du straffade ut dig för 20 (?) år sen och att dina upplevelser då inte säger så mycket om hur det är idag?S Styrman_jansson skrev:
Eller så lär du dig läsa. Jag har inte påstått att staten bestämmer vilka program SVT sänder. Det jag påstår är att SVT inte är oberoende som de själva påstår att de är. Detta eftersom staten tillsätter styrelsen. Då kan man knappast kalla sig oberoende. Jag har aldrig påstått att staten detaljstyr vilka program de sänder.BirgitS skrev:
Att SVT ser ut som det gör idag med en överväldigande majoritet av vänsterfolk anställda beror snarare på sossarnas långtida påverkan på bolaget. Ska nuvarande regering kunna få motsvarande inflytande krävs som jag sa att man i princip byter ut hela personalen. Skulle varit rätt uppfriskande ifall de gjorde det, men jag är rätt säker på att de inte vågar försöka.
Varför skulle vi tänka oss det? Det gäller ju inte politiska partiet SD så varför skulle det gälla politiska fackförbund?BirgitS skrev: