Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, men så är ju inte fallet här.
Var får du det ifrån?
 
D djac skrev:
Var får du det ifrån?
Var får du motsatsen från?
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var får du motsatsen från?
En tecknad karikatyr av tre män i en bil; en man tror att han kör, medan en annan skämtsamt säger att han tror att han styr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Han byggde iaf motorvägar osv, jo tjena.
Du likställer Trump med Hitler?
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du likställer Trump med Hitler?
Att Trump är fascist råder det ju närmast koncensus om och att han begått sexuella övergrepp är ju ett faktum, metodiken att försöka "tvätta" sådana personer med att något de gjort faktiskt inte varit heltokigt gillar jag inte.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
RoTe och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Citat ur WIkipedia:
"Ledamöterna i SVT:s styrelse utses av styrelsen för Förvaltningsstiftelsen, som är tillsatt av regeringen".
Vilket dock inte är helt sant. Ordföranden för styrelsen för Förvaltningsstiftelsen utses av regeringen, medan övriga ledamöter utses av Riksdagen.

Så, tja, statskontrollerat i viss mån, men inte direktstyrt av staten.

Våra politiker har nog gjort så gott de kunnat för att SVT ska vara så lite statskontrollerat som de kan klara av att acceptera. För min del tycker jag att statligt finansierade media är onödiga. Även mediestödet borde avskaffas.
Eftersom regeringen oftast har stöd i Riksdagen så är det inte så stor skillnad ifall ledamöter utses a riksdag eller regering. Regeringen lär utan större problem kunna tillsätta de ledamöter de vill. Och som jag skrev tidigare så är det normala att den som tillsätter styrelsen kontrollerar bolaget. Sen har givetvis inte styrelsen direktstyre över bolaget. De tillsätter en VD som får styra. Men den VDn vet att ifall han inte gör som styrelsen vill så blir han inte långlivad på posten. Det gäller givetvis SVTs ''''VD med, eller tror du annat? Så vill en styrelse direktstyra så sköts det nog enklast genom ett informellt samtal mellan ordföranden och VDn där ordföranden förklarar vad styrelsen vill ha utfört.

Sen håller du ju med om att SVT i viss mån är statskontrollerat. Bara det borde ju göra att du tycker att bolaget far med osanning när de går ut och beskriver sig som "oberoende".
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
Farstatjej90
RoTe RoTe skrev:
Jo men du verkar inte fatta hur lång tid det tar att gå ur facket när man själv väljer det, betydligt enklare att göra något så man blir utkastad, om man har den möjligheten. Jag tänker inte göra något mot min vilja bara för att någon pamp i ett fack fått för sig någon galenskap.
Tid? Verkligen? Jag hade bara mailat och sagt att jag avslutar mitt medlemskap och sen slutat betala.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Eftersom regeringen oftast har stöd i Riksdagen så är det inte så stor skillnad ifall ledamöter utses a riksdag eller regering. Regeringen lär utan större problem kunna tillsätta de ledamöter de vill. Och som jag skrev tidigare så är det normala att den som tillsätter styrelsen kontrollerar bolaget. Sen har givetvis inte styrelsen direktstyre över bolaget. De tillsätter en VD som får styra. Men den VDn vet att ifall han inte gör som styrelsen vill så blir han inte långlivad på posten. Det gäller givetvis SVTs ''''VD med, eller tror du annat? Så vill en styrelse direktstyra så sköts det nog enklast genom ett informellt samtal mellan ordföranden och VDn där ordföranden förklarar vad styrelsen vill ha utfört.

Sen håller du ju med om att SVT i viss mån är statskontrollerat. Bara det borde ju göra att du tycker att bolaget far med osanning när de går ut och beskriver sig som "oberoende".
Om nu förvaltningsstiftelsen skulle kunna bestämma programinnehållet så skulle ju public service inte kunna beskyllas för att vara vänstervridet eftersom alla partier finns representerade (t.ex. 2 SD) och det beror på det är just riksdagen som föreslår vilka som ska sitta där.

Ordförande kommer från Svenskt Näringsliv, inte vänster där inte.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Om nu förvaltningsstiftelsen skulle kunna bestämma programinnehållet så skulle ju public service inte kunna beskyllas för att vara vänstervridet eftersom alla partier finns representerade (t.ex. 2 SD) och det beror på det är just riksdagen som föreslår vilka som ska sitta där.

Ordförande kommer från Svenskt Näringsliv, inte vänster där inte.
Problemet med SVT är väl på den nivån att ifall man vill högerstyra det så måste man väl sparka nästan hela personalen.Vänstern har uppenbarligen lyckats väl med att styra SVT dit de vill. Överlag så har sossarna varit väldigt framgångsrika historiskt med att befolka diverse statliga organ med sitt folk. Såg någon lista nån gång över partikopplingar till generaldirektörsutnämningar och det var en sådan sossedominans att det inte kan förklaras med annat än att de medvetet tillsätter folk efter partiboken.
 
  • Gilla
cbrolin och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tid? Verkligen? Jag hade bara mailat och sagt att jag avslutar mitt medlemskap och sen slutat betala.
Jag ville ha A-kassan "överflyttad" utan att börja om på ny 1-års kula så att säga. Inte läge att bråka med facket då och jag förklarade i ett tidigare inlägg varför det tog sådan tid. Eftersom du är så långt bak i tråden och läser borde du enkelt hitta det.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tid? Verkligen? Jag hade bara mailat och sagt att jag avslutar mitt medlemskap och sen slutat betala.
Själv fick jag "straffa" ur mig eftersom de hävdade att det var 6 månaders "uppsägningstid". Ungefär som jag fick straffa bort en försäkringar som de tecknat "åt mig" för att bli av med dem.
 
  • Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Problemet med SVT är väl på den nivån att ifall man vill högerstyra det så måste man väl sparka nästan hela personalen.Vänstern har uppenbarligen lyckats väl med att styra SVT dit de vill.
Du får väl bestämma dig för att antingen är det de anställda på SVT som bestämmer programmen eller så är det staten. Det fungerar väldigt dåligt när du i inlägg #11 481 hävdar det ena och nu det andra.
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Själv fick jag "straffa" ur mig eftersom de hävdade att det var 6 månaders "uppsägningstid". Ungefär som jag fick straffa bort en försäkringar som de tecknat "åt mig" för att bli av med dem.
Kan du inte tänka dig att facken har ändrat sig lite sen du straffade ut dig för 20 (?) år sen och att dina upplevelser då inte säger så mycket om hur det är idag?
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du får väl bestämma dig för att antingen är det de anställda på SVT som bestämmer programmen eller så är det staten. Det fungerar väldigt dåligt när du i inlägg #11 481 hävdar det ena och nu det andra.
Eller så lär du dig läsa. Jag har inte påstått att staten bestämmer vilka program SVT sänder. Det jag påstår är att SVT inte är oberoende som de själva påstår att de är. Detta eftersom staten tillsätter styrelsen. Då kan man knappast kalla sig oberoende. Jag har aldrig påstått att staten detaljstyr vilka program de sänder.
Att SVT ser ut som det gör idag med en överväldigande majoritet av vänsterfolk anställda beror snarare på sossarnas långtida påverkan på bolaget. Ska nuvarande regering kunna få motsvarande inflytande krävs som jag sa att man i princip byter ut hela personalen. Skulle varit rätt uppfriskande ifall de gjorde det, men jag är rätt säker på att de inte vågar försöka.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
RoTe
BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte tänka dig att facken har ändrat sig lite sen du straffade ut dig för 20 (?) år sen och att dina upplevelser då inte säger så mycket om hur det är idag?
Varför skulle vi tänka oss det? Det gäller ju inte politiska partiet SD så varför skulle det gälla politiska fackförbund?
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.