717 129 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Citat ur WIkipedia:L lbgu skrev:
"Ledamöterna i SVT:s styrelse utses av styrelsen för Förvaltningsstiftelsen, som är tillsatt av regeringen".
Vilket dock inte är helt sant. Ordföranden för styrelsen för Förvaltningsstiftelsen utses av regeringen, medan övriga ledamöter utses av Riksdagen.
Så, tja, statskontrollerat i viss mån, men inte direktstyrt av staten.
Våra politiker har nog gjort så gott de kunnat för att SVT ska vara så lite statskontrollerat som de kan klara av att acceptera. För min del tycker jag att statligt finansierade media är onödiga. Även mediestödet borde avskaffas.
Strejkrätten tycks innefatta en rätt att sätta ett bolag i blockad. Det är en tveksam rättighet, tycker jag.O skrev:
T.ex. så borde inte Postnord behöva acceptera att tvingas stoppa försändelser till TM Sverige.
Om ett bolag har tecknat kollektivavtal med en fackförening så är det den fackföreningen som förhandlar om löner åt alla bolagets anställda.O skrev:
(Som exempel på problem pga det kan vi titta på hamnkonflikten i Göteborg).
Tja man kan ju tycka precis vad man vill i Sverige. Men oavsett vad någon tycker om gällande lag är det ändå lagen som definierar vad man får och inte får göra.P pmd skrev:
Nästan rätt.P pmd skrev:
Det kan finnas flera kollektivavtal med flera fack föreningar. Då ansvarar var och en för sina medlemmar. Och hanterar löneförhandlingar.
Oorganiserade anställda har alltid rätt att förhandla sina egna löner bäst de vill. Arbetsgivaren behöver dock inte förhandla löner alls med de som inget KA har. Om inte det enskilda anställningsavtalet säger något annat.
Fackklubbar har ingen skyldighet att tillvarata icke-medlemmars intressen. Speciellt inte i fallet med en gemensam lönepott. Då vill naturligtvis medlemmarna att deras fackklubb skall verka för att de skall få så stor del av kakan som möjligt. Vilket då sker på de oorganiserades bekostnad.
Jag blir varken arg eller tror att du är en foliehatt men du tänker väldigt snävt. Folk hämtar sin information från många olika ställen, precis som du gör. Min huvudsakliga informationskälla är och har alltid varit böcker, jag är så gammalmodig att jag läser böcker - mängder av böcker 😏JanneJanne123 skrev:
Härifrån kommer min information om Trump;
https://www.bokus.com/bok/978917789...-hogerpopulismens-aterkomst-i-europa-och-usa/
https://www.bokus.com/bok/978917893...cpc&utm_source=bing&utm_term=2335225258949608
https://www.adlibris.com/se/bok/fruktan-donald-trump-i-vita-huset-9789177817833
https://www.akademibokhandeln.se/bo...term=2335843734382016&utm_content=Ad group #1
Han är populist och speciell ja, men för att inneha det ämbete som han nu tillträder krävs något mer än "glimtar av bra idéer"JanneJanne123 skrev:
Populismen uppfattar information som det främsta vapnet, titta hur snabbt vårt språk har förändrats sedan Trumps första ämbetsperiod när vi till vår stora förvåning fick lära oss vad "fake news" betyder.
Förändringen i språket har gått blixtsnabbt, plötsligt framkallar begrepp som känslor ett gapskratt medan ett ord som fakta överanvänds utan att man behöver vara särskilt noga med vad som är fakta.
Populismen anser att alla sociala interaktioner mellan människor är maktkamper eftersom makt är det enda vi människor faktiskt bryr oss om. Att påstå sig vara intresserad av relationer, rättvisa, jämställdhet eller sanning är enbart ett knep för att öka sin makt.
" En av populismens återkommande paradoxer är att den börjar med att varna oss för att alla mänskliga eliter drivs av en farlig makthunger men ofta slutar med att anförtro en enda äregirig person all makt"
Citatet hämtat ur boken Nexus förf. Yuval Noah Harari
Jo det går absolut att hitta värre tokstollar. Men det är väldigt få av dom som har den makt som Trump nu har i form av Usa:s president.JanneJanne123 skrev:
Det är väl det som de flesta är oroliga för, mår man rimligt så är man ju oftast inte orolig för att man ska spontanhoppa in under en buss.Jonatan79 skrev:
Det är nog mer det okända och opåverkbara som oroar folk, bli sjuk, arbetslös, räntor, bilen går i sönder, barnen ska bli sjuka, osv.
Han byggde iaf motorvägar osv, jo tjena.JanneJanne123 skrev:
Nu vet jag att många av er kommer bli arga och säga att jag är en foliehatt, men jag rekommenderar er att vidga era vyer kring Trump till annan media än de svenska. Karln är speciell och amerikansk politik är något annat än svensk, men han har faktiskt glimtar av bra idéer. Tyvärr blandar han det med en hel del väldigt dåliga idéer, så vi får se var det landar. Jag tror dock att det blir långt ifrån så beckmörkt som svensk media vill ha det till.