717 000 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det borde dock inte vara tillåtet med s.k. sympatiåtgärder som drabbar fjärde part.O skrev:
Kan man förhandla till sig en lägre miniminivå (än kollektivavtalets) inom ett avtalsområde i utbyte mot en högre nivå inom ett annat område?E elmont skrev:
Ja, man kan misstänka att det handlar om personer som inte har lyckats skapa sig en så värst bra yrkeskarriär och har upptäckt en annan väg till framgång.JanneJanne123 skrev:
Baserat på intensiv evedensbaserad forskning har samtliga personer jag har träffat på i mitt arbetsliv som har engagerat sig fackligt varit de som var absolut sämst på sitt yrke och var de som var minst intresserade av att faktiskt arbeta. Detta gäller fackliga företrädare i transport, handel och finans vilket är de branscher jag verkat i som har varit kollektivavtalsanslutna.
Borde inte arbetsgivaren ha rätt att utse en styrelserepresentant i fackklubben på samma sätt som fackklubben har rätt att utse styrelserepresentanter i arbetsgivarbolagets styrelse?BirgitS skrev:
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.
Sådana människor kan avlägsnas från styrelsen av ägarna om ägarna tycker att dessa styrelseledamöter inte är produktiva.BirgitS skrev:
Vissa människor, som sitter i styrelser utan att vara arbetstagarrepresentanter, vill ju göra så lite som möjligt och vill klara av mötena på kortast möjliga tid så att de kan spela golf, eller vad de nu gillar, i stället och vill därför ha en liten homogen styrelse där ingen ställer frågor eller tycker att saker ska utredas.
Vanligen brukar en anställd förväntas vara lojal med bolaget där den är anställd (med undantag för om bolaget beter sig brottsligt, förstås). Är det skillnad på vanliga vanliga anställda och anställda som sitter i bolagets styrelse i det avseendet?BirgitS skrev:
Det finns alternativ, som andra väljer just till detta ändamål, efter hans krigsmodererande går det inte att använda militärt. Nu hamnade ju Ukraina i detta utan planering men andra har sett och lärt och väljer nu annat.P pmd skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Mitt intryck när jag pratar med dem jag råkar på i arbetet som fortfarande är kvar i SEF är att mycket fortfarande fungerar likadant. Så snarare får jag bekräftelse att "det sitter i väggarna" än att saker har utvecklats.BirgitS skrev:
Den här diskussionen har roterat ett par varv nu och inget som sagts har övertygat mig om att man verkligen inte tillåts lämna ett fackförbund men precis som de som menar att det är så, så har jag inga hårda fakta. Det som gjorts tidigare i tråden är att man kikat på hur det skulle gå till och givet detta verkar det vara en ganska rättfram sak att göra, lite olika tillvägagångssätt mellan förbunden men är väl beskrivet.S Styrman_jansson skrev: