Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
S Styrman_jansson skrev:
Men så skulle det ju vara enligt ”avtalet”.
I fackföreningarnas värld är alla utbytbara.

P
O O skrev:
👍

Vid ett första påseende kan den rätten verka som en dålig idé. Men tänker man lite längre inser man att alla strejker drabbar 3:e part. Om en strejk drabbar ett företag drabbas i princip alltid oxo företagets kunder och leverantörer. Vilket kan vara i flera led.
Det borde dock inte vara tillåtet med s.k. sympatiåtgärder som drabbar fjärde part.

P
E elmont skrev:
Vad jag inte riktigt förstår är rädslan för att teckna kollektivavtal.
Det är irrelevant.
Det är tvånget, inte tvångets resultat, som är den springande punkten.

• Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
P
E elmont skrev:
Och uppfyller man bara miniminåvån så kan man därutöver förhandla om precis vad man vill, för KA handlar ju om det minsta man ska ha och inte om nått annat.
Kan man förhandla till sig en lägre miniminivå (än kollektivavtalets) inom ett avtalsområde i utbyte mot en högre nivå inom ett annat område?

P
O O skrev:
Blir konsekvenserna av nuvarande lag orimliga hjälper det bara att ändra lagen.
Bara? Det är oftast svårt att ändra lagar.

P
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Baserat på intensiv evedensbaserad forskning har samtliga personer jag har träffat på i mitt arbetsliv som har engagerat sig fackligt varit de som var absolut sämst på sitt yrke och var de som var minst intresserade av att faktiskt arbeta. Detta gäller fackliga företrädare i transport, handel och finans vilket är de branscher jag verkat i som har varit kollektivavtalsanslutna.
Ja, man kan misstänka att det handlar om personer som inte har lyckats skapa sig en så värst bra yrkeskarriär och har upptäckt en annan väg till framgång.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
De har samma skyldighet som andra ledamöter precis som det står i ditt citat. De har däremot inte någon skyldighet att vara lojala mot ägarna, vilket andra representanter normalt är. Sen är ju syftet med dessa styrelser att få input från folk med olika bakgrund, som var och en bidrar med sina erfarenhet, för att man ska kunna fatta så bra strategiska beslut för framtiden som möjligt.
Borde inte arbetsgivaren ha rätt att utse en styrelserepresentant i fackklubben på samma sätt som fackklubben har rätt att utse styrelserepresentanter i arbetsgivarbolagets styrelse?

• Gilla
  • Älska
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Vissa människor, som sitter i styrelser utan att vara arbetstagarrepresentanter, vill ju göra så lite som möjligt och vill klara av mötena på kortast möjliga tid så att de kan spela golf, eller vad de nu gillar, i stället och vill därför ha en liten homogen styrelse där ingen ställer frågor eller tycker att saker ska utredas.
Sådana människor kan avlägsnas från styrelsen av ägarna om ägarna tycker att dessa styrelseledamöter inte är produktiva.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Och är det inte padel som gäller numera eller är det också ute?🤔
Såvitt jag vet spelas padel oftast inomhus …

• Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Arbetstagarrepresentanterna är inte tillsatta av ägarna utan av de anställda. Finns ingen lag som tvingar någon i styrelsen att vara lojal mot företagets ägare men det är ju normalt en förutsättning för att bli en ägarrepresentant.
Vanligen brukar en anställd förväntas vara lojal med bolaget där den är anställd (med undantag för om bolaget beter sig brottsligt, förstås). Är det skillnad på vanliga vanliga anställda och anställda som sitter i bolagets styrelse i det avseendet?

P
D djac skrev:
Jag tycker man ska kika på denna så att man vet vem det är som Metall är i konflikt med: [media]
Fårket går på vadsomhelst.
Vi behöver en bättre demagog.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Är man arbetslös om man aktivt väljer att inte arbeta (heltid)?
Deltids arbetsfri, snarare.

D
P pmd skrev:
Musk har en del otäcka idéer om hur Rysslands krig i Ukraina ska avslutas, men Starlink är närapå ovärderligt för den ukrainska militären.
Det finns alternativ, som andra väljer just till detta ändamål, efter hans krigsmodererande går det inte att använda militärt. Nu hamnade ju Ukraina i detta utan planering men andra har sett och lärt och väljer nu annat.

BirgitS BirgitS skrev:
Kan du inte tänka dig att facken har ändrat sig lite sen du straffade ut dig för 20 (?) år sen och att dina upplevelser då inte säger så mycket om hur det är idag?
Mitt intryck när jag pratar med dem jag råkar på i arbetet som fortfarande är kvar i SEF är att mycket fortfarande fungerar likadant. Så snarare får jag bekräftelse att "det sitter i väggarna" än att saker har utvecklats.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Mitt intryck när jag pratar med dem jag råkar på i arbetet som fortfarande är kvar i SEF är att mycket fortfarande fungerar likadant. Så snarare får jag bekräftelse att "det sitter i väggarna" än att saker har utvecklats.
Den här diskussionen har roterat ett par varv nu och inget som sagts har övertygat mig om att man verkligen inte tillåts lämna ett fackförbund men precis som de som menar att det är så, så har jag inga hårda fakta. Det som gjorts tidigare i tråden är att man kikat på hur det skulle gå till och givet detta verkar det vara en ganska rättfram sak att göra, lite olika tillvägagångssätt mellan förbunden men är väl beskrivet.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.