Status
Inte öppen för fler kommentarer.
För övrigt skulle jag aldrig vilja köpa en produkt från tesla eller musk, men det är ju min ståndpunkt.

Dan1891 Dan1891 skrev:
För övrigt skulle jag aldrig vilja köpa en produkt från tesla eller musk, men det är ju min ståndpunkt.
Märklig inställning. Vilken bil är moraliskt ren?
Volvo = Kina
Tyska bilar = Nazityskland, dieselgate
Det är väl bara att fylla på med märken med skumt och omoraliskt förflutet och till slut får du cykla.

• Gilla
  • Haha
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
O
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det finns olika sätt att få tag på nummerplåtarna.
Det är sant, visst skickade Tesla hem plåtarna direkt till köparna så att de kunde ta med sig nummerplåten och montera på bilen vid uthämtning?

RoTe
O och en till skrev:
Det är sant, visst skickade Tesla hem plåtarna direkt till köparna så att de kunde ta med sig nummerplåten och montera på bilen vid uthämtning?
Tesla skickade ingenting. Efter ägarbyte till kunden så beställdes två nya regskyltar som då levereras från transportstyrelsen till kunden.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
A ajn82 skrev:
Fast Musk börjar nog onekligen bli ett sänke för Tesla, även om han varit det ett bra tag nu blir det ju värre och värre. Så kan ju tänkas sig att de börjat fundera på ett göra sig av med honom som VD, vilket om det skulle hända kanske långsiktigt skulle ha inverkan på konflikten här hemma i Sverige
Ett sänke? Tesla säljer väl som aldrig förr. Alla är inte sossar och väljer Volkswagen istället. Företaget där första spadtaget togs av Hitler. som har fuskat med motorstyrning och utsläpp, som får massiva subventioner av tyska staten. Nej vi andra kanske väljer företag som inte har den ryggsäcken.

Fast det är klart. Det är ju nästan olagligt att musk pratar, och säger vad han vill.
Om man är sosse vore det naturligtvis olagligt..

• Gilla
  • Älska
cbrolin och 4 till
  • Laddar…
Krilleman
A ajn82 skrev:
Fast Musk börjar nog onekligen bli ett sänke för Tesla
Tvärt om.

Musk säger vad har tycker och tänker, och ofta håller jag med honom för han pratar sanningar!

Det genererar försäljning vare sig du vill eller inte.

Även fast jag själv aldrig skulle köpa en smutsig elbil...

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Nu bryter jag lite mot mina egna ”regler” här kring vad tråden ska handla om, men bara det faktum att Aftonbladet (av alla tidningar) skriver referat om gårdagens Tesla-event säger en hel del om hur stor hypen är. Mig veterligen är det bara Apple och möjligen något företag till som får sådan bred publicitet. Musk må vara en vattendelare, men han skapar en hype kring det han gör.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
P
O och en till skrev:
Ja, så skriver i alla fall Helsingborgs dagblad. Det handlar om facken kan trumfa postlagen och vägra dela ut post.
När en privat förening tilldelas laglig rätt att "trumfa" postlagen vet vi att vi har en korporativ stat. Lite som Italien på 1920- och 1930-talen.

• Gilla
MrDizzy och 5 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Så jo, facket vet mer än de behöver veta. De har mina uppgifter, men jag är inte med, egentligen mot min vilja dessutom =) De hade aldrig fått komma in.
Det är som med det mesta. En avvägning man får göra. I vissa situationer kan facket komma att förhandla för dig. Ex vid upprättande av en avtalsturlista. Då kan det finnas en poäng att det har info om dig. Men som sagt det är inget de kan kräva. Och i normalfallet kommer de offra dig för sina medlemmar. Vet de inget om dig kan man gissa att det säkert blir så.

Man kan naturligtvis ha kontakt med facket även om man inte är medlem. God kontakt dessutom. Det finns stjärnor och klåpare på alla typer av befattningar, även inom facket. Så vilken information man skall ge facket varierar säkert från fall till fall. Tid till tid och arbetsplats till arbetsplats.

P
Dan1891 Dan1891 skrev:
En Tesla är numera inte så intressant för mig heller, men det beror på hur bolaget har försämrat bilarna den senaste tiden och inte på Musks personlighet.

Jag skulle däremot gärna köpa en rymdraket av SpaceX.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Volkswagen […] som har fuskat med motorstyrning och utsläpp
Jag tycker att det är bra att min VW förbrukar mindre bränsle per kilometer med högre utsläpp av kväveoxider som följd.

Lägre förbrukning är klimatvänligt, och eftersom jag inte kör i storstäder så påverkar inte utsläppen av kväveoxider så värst mycket.

Vi måste alla ta vårt ansvar för klimatet på lämpligt sätt.

Krilleman Krilleman skrev:
Fast fackförbundens tid inom S verkar nuvarande ordförande LO lyfta på locket att det inte behöver vara så i framtiden...

6 av 10 röstar inte på S inom LO längre.

[länk]

– Jag, och många med mig, kan tycka att det kanske är rent omodernt. Och det får vi naturligtvis titta på, säger han i SVT:s 30 Minuter. Lindholm vittnar själv om att många medlemmar är frustrerade över att en del av fackavgiften automatiskt går till ett parti de inte själva röstar på. – Det är klart att folk är förbannade, säger han.
Ungefär detta sade han redan när han presenterades innan han skulle tillträda. Visserligen var det "facket" som bildade "S". Men det är över 100år sedan och kopplingen har väl minskat allt eftersom.

Lindholm såg stödet på 9M från medlemsavgifter direkt till S som omodernt. Men han verkade inte ha något problem med att spendera 54M inför förra valet för att försöka få den regering man föredrar ("S" naturligtvis?). De 54M kommer från LO-kassan inte direkt från medlemmarnas avgifter. Jag tycker han har en poäng där. LO sitter med i ett antal styrande positioner/styrelser inom S. Så med en S-regering har LO en ingång direkt till statsministern. Det är säkert värt väldigt mycket. En röst på S blir då indirekt en röst på LO. Så jag tror jag förstår varför han ser så olika på dessa bidrag till S.

Detta är inte OT, för LO vill naturligtvis på detta sätt påverka hur svensk arbetsrätt ser ut.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
När en privat förening tilldelas laglig rätt att "trumfa" postlagen vet vi att vi har en korporativ stat. Lite som Italien på 1920- och 1930-talen.
Kanske det.

Men nu är det inte det saken gäller och inte vad som beslutats. Egentligen verkar det faktiskt vara precis tvärtom. Dvs tingsrätten har fastslagit att de inte får besluta i ärendet. Alltså grundlagen tillåter inte tingsrätten att ta ställning till Teslas begäran att PostNord ska dela ut försändelser till Tesla. Vilket innebär att blockaden kan fortsätta.

Chefsrådmannen Patrik Alm sammanfattar skälen för domen.
”Grundlagsbestämmelsen i 2 kap. 14 § regeringsformen innebär att staten ska vara neutral och inte begränsa stridsrätten utan stöd i lag eller avtal. Det finns inget stöd för att domstolen ska kunna gripa in i den pågående lovliga stridsåtgärden på det sätt som ett bifall till yrkandet skulle innebära. Teslas yrkande och blockaden handlar om samma sak, nämligen utdelning av försändelser till Tesla. Domstolen får inte besluta på ett sätt som gör blockaden verkningslös.

Källa Sveriges Domstolar

P
Inte det saken gäller? En privat förening tilldelas enligt grundlagen rättigheten att vidta stridsåtgärder om inte annat följer av lag eller avtal.

Postlagen räknas tydligen inte som "lag eller avtal" enligt tingsrätten.

• Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Inte det saken gäller? En privat förening tilldelas enligt grundlagen rättigheten att vidta stridsåtgärder om inte annat följer av lag eller avtal.

Postlagen räknas tydligen inte som "lag eller avtal" enligt tingsrätten.
Lagar kan ju som bekant tolkas olika och därför är det inte alltid svart eller vitt i rättsväsendet. Så deras personliga åsikter kanske blir extra synliga i just det här fallet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.