717 452 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Styrelsen väljs av aktieägarna på bolagsstämma. Styrelsen tillsätter VD och ger denne instruktioner.Rejäl skrev:
Om en majoritet av aktieägarna INTE tycker att styrelsen eller VD gör det man vill, kan man avsätta/välja om styrelsen på en extra bolagstämma.
Så, vi kan nog förutsätta att en majoritet är nöjd eller i vart fall inte är missnöjd med hur bolaget drivs.
På alla fabriker jag har varit på med allt från 50-1100 på golvet har facket varit "insider"Rejäl skrev:Nej det har inte facket, ja dom får utse en representant som kan närvara i styrelsemötena men dom har ingen beslutande rätt och man behöver inte ta upp sådant som man vill hålla hemligt på dessa möten..
Det är så man sköter det i de flesta mindre bolag..
Jag gillar inte facket i många hänseenden men ändå har jag aktivt valt att teckna avtal med dom i två bolag utan påtryckningar ifrån facket..
De fackliga medlemmarna ha ingen aning om vad tystnadsplikt är heller på dessa platser jag varit. Berättar du något i förtroende så skvallras det vidare.
Det finns en anledning att det ofta är totalt strikt förbud mot att filma och spela in ljud och även fotografera =)
Hos oss är det totalt förbjudet med att avbilda något alls innanför väggarna förutom om det är till arbetet. Den som går emot det får gå hem.
Så jo, facket vet mer än de behöver veta. De har mina uppgifter, men jag är inte med, egentligen mot min vilja dessutom =) De hade aldrig fått komma in.
Men vad som skvallras på golvet är väl knappast företagshemligheter..Rkarlsson skrev:På alla fabriker jag har varit på med allt från 50-1100 på golvet har facket varit "insider"
De fackliga medlemmarna ha ingen aning om vad tystnadsplikt är heller på dessa platser jag varit. Berättar du något i förtroende så skvallras det vidare.
Det finns en anledning att det ofta är totalt strikt förbud mot att filma och spela in ljud och även fotografera =)
Hos oss är det totalt förbjudet med att avbilda något alls innanför väggarna förutom om det är till arbetet. Den som går emot det får gå hem.
Så jo, facket vet mer än de behöver veta. De har mina uppgifter, men jag är inte med, egentligen mot min vilja dessutom =) De hade aldrig fått komma in.
Att facket har fina uppgifter ar väl ingett konstigt så länge du inte har skyddade personuppgifter (hemlig identitet).
Problemet är att fackfolket har tystnadsplikt? Men det bryr de sig inte om.Rejäl skrev:
Att facket ska ha uppgifter om mig är konstigt, men det är enbart en strategi för att facket ska kunna hämma löneutveckling och förmåner. De har de gjort förr, och de gör det idag. =)
Företagen är tvungna att lämna komplett anställningslista ifall facket efterfrågar om man har kollektivavtal så det är ingett konstigt..Rkarlsson skrev:
Fast fackförbundens tid inom S verkar nuvarande ordförande LO lyfta på locket att det inte behöver vara så i framtiden...
6 av 10 röstar inte på S inom LO längre.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo-oppnar-for-att-stoppa-medlemmarnas-mangmiljonstod-till-s
– Jag, och många med mig, kan tycka att det kanske är rent omodernt. Och det får vi naturligtvis titta på, säger han i SVT:s 30 Minuter. Lindholm vittnar själv om att många medlemmar är frustrerade över att en del av fackavgiften automatiskt går till ett parti de inte själva röstar på. – Det är klart att folk är förbannade, säger han.
6 av 10 röstar inte på S inom LO längre.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/lo-oppnar-for-att-stoppa-medlemmarnas-mangmiljonstod-till-s
– Jag, och många med mig, kan tycka att det kanske är rent omodernt. Och det får vi naturligtvis titta på, säger han i SVT:s 30 Minuter. Lindholm vittnar själv om att många medlemmar är frustrerade över att en del av fackavgiften automatiskt går till ett parti de inte själva röstar på. – Det är klart att folk är förbannade, säger han.
Vilka uppgifter om dig har facket?Rkarlsson skrev:
Facket vinner mot Tesla i tingsrätten!
Ja, så skriver i alla fall Helsingborgs dagblad. Det handlar om facken kan trumfa postlagen och vägra dela ut post. Iofs har Tesla lyckats runda blockaden genom att byta adressen så att nummerplåtarna ändå delas ut, så det kanske inte betyder så mycket i praktiken?
Citat från artikeln:
”En väldigt väntad dom som tydligt visar att våra stridsåtgärder är lovliga och att vår grundlagsskyddade rätt att vidta stridsåtgärder gäller”, säger Sekos ordförande Gabriella Lavecchia i en skriftlig kommentar.
https://www.hd.se/artikel/facket-vinner-mot-tesla-i-tingsratten/
Ja, så skriver i alla fall Helsingborgs dagblad. Det handlar om facken kan trumfa postlagen och vägra dela ut post. Iofs har Tesla lyckats runda blockaden genom att byta adressen så att nummerplåtarna ändå delas ut, så det kanske inte betyder så mycket i praktiken?
Citat från artikeln:
”En väldigt väntad dom som tydligt visar att våra stridsåtgärder är lovliga och att vår grundlagsskyddade rätt att vidta stridsåtgärder gäller”, säger Sekos ordförande Gabriella Lavecchia i en skriftlig kommentar.
https://www.hd.se/artikel/facket-vinner-mot-tesla-i-tingsratten/
Det finns olika sätt att få tag på nummerplåtarna.O och en till skrev:Facket vinner mot Tesla i tingsrätten!
Ja, så skriver i alla fall Helsingborgs dagblad. Det handlar om facken kan trumfa postlagen och vägra dela ut post. Iofs har Tesla lyckats runda blockaden genom att byta adressen så att nummerplåtarna ändå delas ut, så det kanske inte betyder så mycket i praktiken?
Citat från artikeln:
”En väldigt väntad dom som tydligt visar att våra stridsåtgärder är lovliga och att vår grundlagsskyddade rätt att vidta stridsåtgärder gäller”, säger Sekos ordförande Gabriella Lavecchia i en skriftlig kommentar.
[länk]
De har alla uppgifter som mitt arbete har.N Niq skrev:
De är tyvärr involverade när folk säger upp sig med som inte är med i facket, eller inte ens med i metall utan annat fack.
Och så fort det händer så är det fackfolket som skvallrar ut det direkt. Har hänt på x antal platser.
Finns inga anledningar att det har fler uppgifter än när jag började där. Den enda som behöver veta min kompetens är min arbetsgivare. =)
