717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 020 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 020 inlägg
Det där var ingen direkt journalistisk höjdpunkt så jag googlade och hittade den här artikeln med lite mer info:Jonatan79 skrev:
https://da.se/2024/10/storbrak-pa-elmassa-facket-fick-monter-bredvid-tesla/
Ungefär lika smart som att släppa lös två kamphundar och undra varför de slåss…
Ojoj, nu börjar jag nästan ångra att jag inte åkte på mässan i år ... 
Fast när det stod "storbråk", så tänkte jag först knytnävar i luften, rulla runt i brottningsmatch osv.
Nu verkar det ha gått så lugnt till att troligen märkte de flesta ingenting...
Fast när det stod "storbråk", så tänkte jag först knytnävar i luften, rulla runt i brottningsmatch osv.
Nu verkar det ha gått så lugnt till att troligen märkte de flesta ingenting...
Mja..... Teslas och de andra kollektivavtalshatarnas kvarn handlar ju om att de vill få sänka lönerna under kollektivavtalsnivå. Meden EU i detta fall kräver att de skall betala mer än enligt kollektivavtalen.M MrDizzy skrev:
Ni missar poängen.
Nu kan Tesla hävda att "kolla EU säger att kollektivavtalen inte gäller i dessa delar, varför ska vi då tvingas teckna kollektivavtal då det troligen finns andra delar som inte heller gäller och facken vägrar ändra på avtalen?"
Nu kan Tesla hävda att "kolla EU säger att kollektivavtalen inte gäller i dessa delar, varför ska vi då tvingas teckna kollektivavtal då det troligen finns andra delar som inte heller gäller och facken vägrar ändra på avtalen?"
Jag tror inte att Tesla bryr sig öht, de säger bara nej. Lokalt så kanske någon jurist ser det som positivt, om de nu har någon sådan som arbetar löpande. Men jag tror att detta är en väsentligt större sak för facket än för Tesla, de kommer undan det mesta, konsumenträtt, kollektivavtal osv och det ligger i sakens natur, alla vet att det blir oerhört jobbigt och långdraget oavsett, man väljer sina strider helt enkelt.M MrDizzy skrev:
mjo så kan det förstås varaD djac skrev:Jag tror inte att Tesla bryr sig öht, de säger bara nej. Lokalt så kanske någon jurist ser det som positivt, om de nu har någon sådan som arbetar löpande. Men jag tror att detta är en väsentligt större sak för facket än för Tesla, de kommer undan det mesta, konsumenträtt, kollektivavtal osv och det ligger i sakens natur, alla vet att det blir oerhört jobbigt och långdraget oavsett, man väljer sina strider helt enkelt.