717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det var mer att göra sig lustig över att många tror att man på något sätt kan rangordna politiska ideologier med bara en frihetsgrad, resultatet blir väldigt efterblivet speciellt när man försöker placera de avarter av egna ideologin man inte gillar så långt bort på andra delen av skalan som det går.Intet skrev:
Man bör nog snarare kika på graden av ekonomisk frihet, om ideologin är kollektivistisk eller individualistisk och vad man har för några andra parametrar för att motivera den som nation, religion osv.
Men som vanligt så är det ju enklare att dumma ner något och ägna sig åt att peka finger istället. Fler dårar är då villiga att följa en...
Redigerat av moderator:
Då missuppfattade jag din ironi. Mitt fel, helt enkelt.mnils skrev:Det var mer att göra sig lustig över att många tror att man på något sätt kan rangordna politiska ideologier med bara en frihetsgrad, resultatet blir väldigt efterblivet speciellt när man försöker placera de avarter av egna ideologin man inte gillar så långt bort på andra delen av skalan som det går.
Man bör nog snarare kika på graden av ekonomisk frihet, om ideologin är kollektivistisk eller individualistisk och vad man har får några annan parametrar för att motivera den som nation, religion osv.
Men som vanligt så är det ju enklare att dumma ner något och ägna sig åt att peka finger istället. Fler dårar är då villiga att följa en...
Du får såklart ha vilka sympatier du vill men det är en rätt liten skara som gör det med Trump, det ska inte förväxlas med att folk röstar på honom för det är mer komplext, eller enkelt, och en helt annan fråga. u ska därför inte bli förvånad om du stöter på någon som känner annorlunda, chansen att du ska träffa en likasinnad är mycket liten.Intet skrev:
Det har säkert redan sagts tidigare i tråden men de få vinnarna i den här soppan, om det nu finns några, är väl de som haft lön i ett år utan att behöva jobba. Några med 130% lön, eller hur det nu var. Var det inte till och med någon som fick jobb på Tesla men började strejka sin första arbetsdag?
Förlorarna är väl de som fått sparken från sina jobb hos andra arbetsgivare än Tesla, pga IF Metalls stridsåtgärder. Vad har de fått för stöttning, a-kassa med halva inkomsten av vad Teslastrejkarna har, eller har de fått extra kompensation?
Förlorarna är väl de som fått sparken från sina jobb hos andra arbetsgivare än Tesla, pga IF Metalls stridsåtgärder. Vad har de fått för stöttning, a-kassa med halva inkomsten av vad Teslastrejkarna har, eller har de fått extra kompensation?
Jag vet inte om de strejkande tjänar så mycket på detta i längden. Ett svart hål i CV’n och kanske svårare att få nytt jobb. I potten ligger en bajsmacka…Keiller skrev:
Det har säkert redan sagts tidigare i tråden men de få vinnarna i den här soppan, om det nu finns några, är väl de som haft lön i ett år utan att behöva jobba. Några med 130% lön, eller hur det nu var. Var det inte till och med någon som fick jobb på Tesla men började strejka sin första arbetsdag?
Förlorarna är väl de som fått sparken från sina jobb hos andra arbetsgivare än Tesla, pga IF Metalls stridsåtgärder. Vad har de fått för stöttning, a-kassa med halva inkomsten av vad Teslastrejkarna har, eller har de fått extra kompensation?
Jobbar man svart eller renoverar på sitt hus medan man uppbör en väl tilltagen strejkersättning så är det ju en liten vinst åtminstone. Men det är klart, CV:t blir ju lidande.Jonatan79 skrev:
I näbbstövelkollektivet. Ja! Men ute i verkligheten är bilden blandad.D djac skrev:Du får såklart ha vilka sympatier du vill men det är en rätt liten skara som gör det med Trump, det ska inte förväxlas med att folk röstar på honom för det är mer komplext, eller enkelt, och en helt annan fråga. u ska därför inte bli förvånad om du stöter på någon som känner annorlunda, chansen att du ska träffa en likasinnad är mycket liten.
Min högst persomliga uppfattar är att Trumps ego är rent påfrestande och obehagligt. En allmänt otrevlig person, men underhållande. Jämförts han med Harris och Biden, blir han en riktig mysfarbror. De andra två är rent livsfarliga marionetter.
Frågorna kvarstår:
"En polare, flera polare. Har Trump bara en polare och hur vet du det?
Hur definierar du "polare"?"
Tips. Att hänvisa till en armé av låtsaskompisar när argumenten tryter, är usel retorik.
Hur viktigt är CV och betyg? Jag har använts som referens ganska många gånger av f d anställda och kollegor men jag har aldrig blivit kontaktad av någon presumtiv arbetsgivare. Troligen är det personliga egenskaper och verifierbar kompetens som värderas högst gissar jag!?
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Beror väl på bransch?T TommyC skrev:
Det senaste hos oss är att man tydligen ringer och verifierar uppgifterna på cv:n under säkerhetskontrollen som görs.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 141 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 141 inlägg
Intet skrev:
I näbbstövelkollektivet. Ja! Men ute i verkligheten är bilden blandad.
Min högst persomliga uppfattar är att Trumps ego är rent påfrestande och obehagligt. En allmänt otrevlig person, men underhållande. Jämförts han med Harris och Biden, blir han en riktig mysfarbror. De andra två är rent livsfarliga marionetter.
Frågorna kvarstår:
"En polare, flera polare. Har Trump bara en polare och hur vet du det?
Hur definierar du "polare"?"
Tips. Att hänvisa till en armé av låtsaskompisar när argumenten tryter, är usel retorik.
Marlen Eskilsson skrev:
Marlen Eskilsson skrev:
Tack för att du återgår till att diskutera Tesla och kollektivavtal. Jag kommer att rensa tråden från div. avstickare om höger och vänster i politiken. Håll er till ämnet, tack.
För att göra det enklare att moderera i tråden i fortsättningen så kommer jag att stänga av (från tråden) de som inte håller sig till ämnet hädanefter.
/Moderator
