717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det har tyvärr gått utför för BMW på senare tid. Massor av problem med bränder som dom mörkar och en del elektronikproblem (som många andra). Jag har en kompis som har en 523i från 2006, det är en mycket lyckad konstruktion som fungerar bra efter 25' mil med ingen synlig rost vare sig under eller utvändigt (hur det står till inuti balkar vet vi inget om).RoTe skrev:
Redigerat:
Lyckligtvis är det bara andra än en själv som behöver lida av att ens bil är ful.Dan1891 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
KIA är knappast någon lågprisbil nuförtiden.
Jag tycker de nya Tesla-modellerna ser fina ut, har ju släppts bilder på kommande MY nuDan1891 skrev:
Det händer i alla fall lite i utkanten av själva konflikten
Biltrafikens Arbetsgivareförbund stämmer Transport för otydligheter när de valde att gå ut i sympatistrejk åt IF-metall.
https://www.lag-avtal.se/nyheter/mo...eptabel-oklarhet-forbundet-stams-i-ad/4281170
Jag såg någon liten notis i veckan, antar att det börjar närma sig förhandling.
Biltrafikens Arbetsgivareförbund stämmer Transport för otydligheter när de valde att gå ut i sympatistrejk åt IF-metall.
https://www.lag-avtal.se/nyheter/mo...eptabel-oklarhet-forbundet-stams-i-ad/4281170
Jag såg någon liten notis i veckan, antar att det börjar närma sig förhandling.
Kanske lite off-topic men börjar andra biltillverkare att följa Teslas modell? Volkswagen har precis sagt upp kollektivavtalet för bilbyggarna.
"Volkswagens ledning har enligt Automobilwoche nu sagt upp företagets kollektivavtal. Det är första steget mot att ta bort ett anställningsskydd som gällt på företaget i 30 år."
https://carup.se/vw-sager-upp-kollektivavtal-historisk-attack/
"Volkswagens ledning har enligt Automobilwoche nu sagt upp företagets kollektivavtal. Det är första steget mot att ta bort ett anställningsskydd som gällt på företaget i 30 år."
https://carup.se/vw-sager-upp-kollektivavtal-historisk-attack/
Det är uppsagt inför omförhandling vid årsskiftet så det lär nog bli ett avtal ändå...O och en till skrev:Kanske lite off-topic men börjar andra biltillverkare att följa Teslas modell? Volkswagen har precis sagt upp kollektivavtalet för bilbyggarna.
"Volkswagens ledning har enligt Automobilwoche nu sagt upp företagets kollektivavtal. Det är första steget mot att ta bort ett anställningsskydd som gällt på företaget i 30 år."
[länk]
Jag passerade idag sent på eftermiddagen Teslas anläggning i Huddinge vid Centralvägen - Lännavägen. Jag räknade till 7 biltransportbilar parkerade i vägrenen på de två vägarna närmast utanför Teslas område. De två biltransportbilarna som jag passerade på nära avstånd hade vardera 6 bilar på släpen. Om övriga som jag bara såg på större avstånd också hade 6 bilar vardera så var det 42 st bilar som levererades samtidigt.
IF/Sosse-maffian som brukar stå utanför grinden syntes inte till när jag passerade men det var som sagt ganska sent på fredag eftermiddag så arbetsveckan hade förmodligen slutat långt tidigare. När jag kom tillbaka ca en timme senare så var alla biltransporterna borta.
Note: jag bara gissar att transporten var till anläggningen men den kan ju ha varit på väg därifrån, det har jag ingen koll på.
IF/Sosse-maffian som brukar stå utanför grinden syntes inte till när jag passerade men det var som sagt ganska sent på fredag eftermiddag så arbetsveckan hade förmodligen slutat långt tidigare. När jag kom tillbaka ca en timme senare så var alla biltransporterna borta.
Note: jag bara gissar att transporten var till anläggningen men den kan ju ha varit på väg därifrån, det har jag ingen koll på.
