Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det verkar högst rimligt att ringa referenserna och "fiska" så mycket information som möjligt. Jag är mycket förvånad över att jag aldrig har blivit kontaktad. Jag har våndats en del över vad jag skulle ha svarat i vissa "knepiga" fall. Man vill ju inte sänka någon men inte heller mörka mot en framtida arbetsgivare.

I ett fall träffade jag en person på gatan som inte visste (extremt dålig kognitiv förmåga) att jag var väldigt nöjd med att han fick sluta. Han berättade att han hade lämnat mig som referens, detta utan att ha vare sig frågat mig om det var ok eller ens berättat i efterhand att han hade lämnat mig som referens. Därefter visste jag vad jag skulle säga om honom men jag har ännu mer än fem år senare inte blivit kontaktad av någon arbetsgivare.

Edit: Jag glömde den "lilla" detaljen att personen som jag träffade på gatan som jag nämnde ovan hade gjort en hel del skada på företaget vilket var ett av flera skäl till att han fick sluta. När jag träffade honom på gatan så hade han blivit inhyrd som konsult av samma företag som vi båda hade arbetat på när han fick sluta. Personalavdelningen hade helt andra prioriteringar än att undersöka lämpligheten hos de som anlitades.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
T TommyC skrev:
Det verkar högst rimligt att ringa referenserna och "fiska" så mycket information som möjligt. Jag är mycket förvånad över att jag aldrig har blivit kontaktad. Jag har våndats en del över vad jag skulle ha svarat i vissa "knepiga" fall. Man vill ju inte sänka någon men inte heller mörka mot en framtida arbetsgivare.

I ett fall träffade jag en person på gatan som inte visste (extremt dålig kognitiv förmåga) att jag var väldigt nöjd med att han fick sluta. Han berättade att han hade lämnat mig som referens, detta utan att ha vare sig frågat mig om det var ok eller ens berättat i efterhand att han hade lämnat mig som referens. Därefter visste jag vad jag skulle säga om honom men jag har ännu mer än fem år senare inte blivit kontaktad av någon arbetsgivare.
Det är faktiskt likadant i min lilla krets. Arbetsgivarna anställer klart olämpliga personer utan att först ringa runt lite. Väldigt förvånande då arbetet innebär säkerhetstjänst. Kanske litar de för mycket på sitt eget omdöme?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Kanske litar de för mycket på sitt eget omdöme?
Vems omdöme ska de annars lita på då?
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vems omdöme ska de annars lita på då?
Gamla arbetsgivare och kollegor naturligtvis.
 
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
N
T TommyC skrev:
Hur viktigt är CV och betyg? Jag har använts som referens ganska många gånger av f d anställda och kollegor men jag har aldrig blivit kontaktad av någon presumtiv arbetsgivare. Troligen är det personliga egenskaper och verifierbar kompetens som värderas högst gissar jag!?
Det verkar variera med olika branscher. Jag har aldrig skrivit ett CV och dom 3 senaste jobben jag haft har jag inte skrivit någon ansökan till alls.
 
Keiller Keiller skrev:
Jobbar man svart eller renoverar på sitt hus medan man uppbör en väl tilltagen strejkersättning så är det ju en liten vinst åtminstone. Men det är klart, CV:t blir ju lidande.
Att jobba svart är väl onekligen en tveksam "merit" i CV:t. Det kanske inte är så smart att ta med i CV:t.

Men att man renoverat huset är väl snarare en positiv grej. Det är en erfarenhet och det visar att man har initiativförmåga, tar chansen när den kommer och kan få saker gjorda även under oförutsedda förhållanden.
A ajn82 skrev:
I cv:t skriver de väl att de jobbat på Tesla hela perioden, utomstående har väl ändå inte insyn i vilka som strejkat eller inte
Ungefär så, ja. Fast i CV:t skriver de kanske/troligen/vanligen bara att de varit anställda på Tesla. De flesta rekryterare nöjer sig med att personen varit anställd och frågar knappast om man jobbat eller inte.
 
Intet Intet skrev:
Är du verkligen så insatt i Trumps politiska program?
Man behöver inte vara speciellt insatt för att ogilla en patologisk lögnare.
 
  • Gilla
  • Älska
Bengt Numelin och 8 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Ledsen
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Man behöver inte vara speciellt insatt för att ogilla en patologisk lögnare.
Verkligen inte. Det stämmer in på varenda politiker. Samma skrot och korn, hela bunten.
Är det denne du tänker på?


Undrar vad hans fru fick i gengäld för att förnedra sig så. Presidentkandidatur?🥶

Åter till Tesla.
En kort resumé.
En intresseförening vill tvinga på ett privat företag ett avtal de inte vill ha. Därför försöker föreningen utpressa företaget som de gjort så många gånger förr. Skillnaden denna gång är att företaget säger -far och flyg. Eller mer troligt -bug off.
 
Redigerat:
  • Gilla
cbrolin och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Men att man renoverat huset är väl snarare en positiv grej. Det är en erfarenhet och det visar att man har initiativförmåga, tar chansen när den kommer och kan få saker gjorda även under oförutsedda förhållanden.
Jo, visst är det en positiv grej.
Men jag undrar ändå lite om alla ser positivt på det?

T.ex om en granne till en Teslastrejkare jobbar som mekaniker på Volvo för 30k/mån medan Teslastrejkaren får 39k/mån av facket och har varit hemma och renoverat på huset det senaste året medan Volvomeken får jobba och indirekt avlöna Teslagrannen genom fackavgiften.

Eller om grannen till den renoverande Teslastrejkaren är en av dem som fick sparken från sitt jobb pga stridsåtgärderna och får 26k/mån.

Det jag menar med all text är att det kan ju inte vara varenda människa i LO-kollektivet som är nöjda med hur den här konflikten har utvecklats. Ett år och IfMetall är lika långt från att tvinga på TM Sweden ett KA som de var för ett år sen.
 
  • Älska
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Nu får ni återgå till ämnet Tesla och kollektivavtal, tack. Jag kommer att radera off topic.

Vi har en regel om att inte diskutera politik (förutom bostadspolitik):

"§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. "

https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/

I den här tråden gör vi ett undantag för att kunna fortsätta diskutera arbetsmarknadslagstiftning och även för trådens ämne relevant politik.

Vi förbehåller oss rätten att stänga av medlemmar från vidare diskussion tråden som vid upprepade tillfällen avviker från ämnet.

/Moderator
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
och en till och 4 till
  • Laddar…

Ännu ett kapitel i den "oändliga" historien
Vision sympativarslar i Teslastrejk​

Tjänstemannafacket Vision ger sig in i Teslastrejken.​

Fackförbundet vill med sitt konfliktvarsel stoppa elbilsjättens utbyggnad, service och reparationer av laddstationer i Sverige.
Varslet sker i sympati med IF Metalls snart ettåriga konflikt med Tesla i syfte att förmå bolaget att teckna kollektivavtal.
Blockaden av arbetsuppgifterna som utförs av kommunala energibolag sker från 10 oktober.
Ny Teknik artikel
TV4 artikel
 
S
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Dagens arbete har skrivit än bara den där notisen. [länk]
👍
S sinuslinus skrev:
Det handlar tydligen om att Tesla har bett Göteborgs energi om hjälp med installera laddstationer. Sånt jobb har redan Seko satt i blockad så Visions blockad är i princip bara en sympatiblockad.
Nja... Hm.. Sekos blockad och Visions varslade blockad är jämförbara. Båda syftar till att hindra att samma arbetsuppgifter utförs. Båda är åtgärder i sympati med IF Metall.

Vad jag förstår har medlemmar i Vision på Göteborg Energi fått frågan om de kan utföra uppgifter som Sekos blockad avser stoppa. Om det är Tesla som vill runda Sekos blockad säger ingen rakt ut i artikeln. Men om det är på det viset är det säkert inget som Tesla har intresse att berätta.
 
Laddstationernas inkoppling och service kan väl lösas genom att knoppa av dom i eget bolag (typ Tesla charging AB ) med en anställd som är fackligt ansluten i låt oss säga Unionen eller ledarna) 🤔

Är det TM Sweden som hanterar dessa laddare?

Är det hela Tesla med samtliga dotterbolag som är satta i blockad ( och förväntas teckna avtal med metall)?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.