717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det verkar högst rimligt att ringa referenserna och "fiska" så mycket information som möjligt. Jag är mycket förvånad över att jag aldrig har blivit kontaktad. Jag har våndats en del över vad jag skulle ha svarat i vissa "knepiga" fall. Man vill ju inte sänka någon men inte heller mörka mot en framtida arbetsgivare.
I ett fall träffade jag en person på gatan som inte visste (extremt dålig kognitiv förmåga) att jag var väldigt nöjd med att han fick sluta. Han berättade att han hade lämnat mig som referens, detta utan att ha vare sig frågat mig om det var ok eller ens berättat i efterhand att han hade lämnat mig som referens. Därefter visste jag vad jag skulle säga om honom men jag har ännu mer än fem år senare inte blivit kontaktad av någon arbetsgivare.
Edit: Jag glömde den "lilla" detaljen att personen som jag träffade på gatan som jag nämnde ovan hade gjort en hel del skada på företaget vilket var ett av flera skäl till att han fick sluta. När jag träffade honom på gatan så hade han blivit inhyrd som konsult av samma företag som vi båda hade arbetat på när han fick sluta. Personalavdelningen hade helt andra prioriteringar än att undersöka lämpligheten hos de som anlitades.
I ett fall träffade jag en person på gatan som inte visste (extremt dålig kognitiv förmåga) att jag var väldigt nöjd med att han fick sluta. Han berättade att han hade lämnat mig som referens, detta utan att ha vare sig frågat mig om det var ok eller ens berättat i efterhand att han hade lämnat mig som referens. Därefter visste jag vad jag skulle säga om honom men jag har ännu mer än fem år senare inte blivit kontaktad av någon arbetsgivare.
Edit: Jag glömde den "lilla" detaljen att personen som jag träffade på gatan som jag nämnde ovan hade gjort en hel del skada på företaget vilket var ett av flera skäl till att han fick sluta. När jag träffade honom på gatan så hade han blivit inhyrd som konsult av samma företag som vi båda hade arbetat på när han fick sluta. Personalavdelningen hade helt andra prioriteringar än att undersöka lämpligheten hos de som anlitades.
Redigerat:
Det är faktiskt likadant i min lilla krets. Arbetsgivarna anställer klart olämpliga personer utan att först ringa runt lite. Väldigt förvånande då arbetet innebär säkerhetstjänst. Kanske litar de för mycket på sitt eget omdöme?T TommyC skrev:Det verkar högst rimligt att ringa referenserna och "fiska" så mycket information som möjligt. Jag är mycket förvånad över att jag aldrig har blivit kontaktad. Jag har våndats en del över vad jag skulle ha svarat i vissa "knepiga" fall. Man vill ju inte sänka någon men inte heller mörka mot en framtida arbetsgivare.
I ett fall träffade jag en person på gatan som inte visste (extremt dålig kognitiv förmåga) att jag var väldigt nöjd med att han fick sluta. Han berättade att han hade lämnat mig som referens, detta utan att ha vare sig frågat mig om det var ok eller ens berättat i efterhand att han hade lämnat mig som referens. Därefter visste jag vad jag skulle säga om honom men jag har ännu mer än fem år senare inte blivit kontaktad av någon arbetsgivare.
Det verkar variera med olika branscher. Jag har aldrig skrivit ett CV och dom 3 senaste jobben jag haft har jag inte skrivit någon ansökan till alls.T TommyC skrev:
Att jobba svart är väl onekligen en tveksam "merit" i CV:t. Det kanske inte är så smart att ta med i CV:t.Keiller skrev:
Men att man renoverat huset är väl snarare en positiv grej. Det är en erfarenhet och det visar att man har initiativförmåga, tar chansen när den kommer och kan få saker gjorda även under oförutsedda förhållanden.
Ungefär så, ja. Fast i CV:t skriver de kanske/troligen/vanligen bara att de varit anställda på Tesla. De flesta rekryterare nöjer sig med att personen varit anställd och frågar knappast om man jobbat eller inte.A ajn82 skrev:
The Washington Post's fact-checkers documented 30,573 false or misleading claims during his presidential term, an average of about 21 per day.Alfredo skrev:
The Toronto Star tallied 5,276 false claims from January 2017 to June 2019, an average of 6 per day.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/False_or_misleading_statements_by_Donald_Trump
Verkligen inte. Det stämmer in på varenda politiker. Samma skrot och korn, hela bunten.Alfredo skrev:
Är det denne du tänker på?
Undrar vad hans fru fick i gengäld för att förnedra sig så. Presidentkandidatur?🥶
Åter till Tesla.
En kort resumé.
En intresseförening vill tvinga på ett privat företag ett avtal de inte vill ha. Därför försöker föreningen utpressa företaget som de gjort så många gånger förr. Skillnaden denna gång är att företaget säger -far och flyg. Eller mer troligt -bug off.
Redigerat:
Jo, visst är det en positiv grej.O skrev:
Men jag undrar ändå lite om alla ser positivt på det?
T.ex om en granne till en Teslastrejkare jobbar som mekaniker på Volvo för 30k/mån medan Teslastrejkaren får 39k/mån av facket och har varit hemma och renoverat på huset det senaste året medan Volvomeken får jobba och indirekt avlöna Teslagrannen genom fackavgiften.
Eller om grannen till den renoverande Teslastrejkaren är en av dem som fick sparken från sitt jobb pga stridsåtgärderna och får 26k/mån.
Det jag menar med all text är att det kan ju inte vara varenda människa i LO-kollektivet som är nöjda med hur den här konflikten har utvecklats. Ett år och IfMetall är lika långt från att tvinga på TM Sweden ett KA som de var för ett år sen.
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Nu får ni återgå till ämnet Tesla och kollektivavtal, tack. Jag kommer att radera off topic.
Vi har en regel om att inte diskutera politik (förutom bostadspolitik):
"§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. "
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
I den här tråden gör vi ett undantag för att kunna fortsätta diskutera arbetsmarknadslagstiftning och även för trådens ämne relevant politik.
Vi förbehåller oss rätten att stänga av medlemmar från vidare diskussion tråden som vid upprepade tillfällen avviker från ämnet.
/Moderator
Vi har en regel om att inte diskutera politik (förutom bostadspolitik):
"§ 5.8 Diskutera politik
Vi diskuterar endast bostadspolitik på Byggahus.se. Anledningen till det är att politiska diskussioner tenderar att spåra ut och vi blir ovänner med varandra, vilket hindrar diskussionen om vårt kärnämne - hus, bygga och renovera. Därtill ställer politiska diskussioner orimliga krav på moderering. "
https://www.byggahus.se/forum/threads/anvaendarvillkor-med-diskussionsregler.220278/
I den här tråden gör vi ett undantag för att kunna fortsätta diskutera arbetsmarknadslagstiftning och även för trådens ämne relevant politik.
Vi förbehåller oss rätten att stänga av medlemmar från vidare diskussion tråden som vid upprepade tillfällen avviker från ämnet.
/Moderator
Redigerat:
Ännu ett kapitel i den "oändliga" historien
Vision sympativarslar i Teslastrejk
Tjänstemannafacket Vision ger sig in i Teslastrejken.
Ny Teknik artikelFackförbundet vill med sitt konfliktvarsel stoppa elbilsjättens utbyggnad, service och reparationer av laddstationer i Sverige.
Varslet sker i sympati med IF Metalls snart ettåriga konflikt med Tesla i syfte att förmå bolaget att teckna kollektivavtal.
Blockaden av arbetsuppgifterna som utförs av kommunala energibolag sker från 10 oktober.
TV4 artikel
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 019 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 019 inlägg
Dagens arbete har skrivit mer än bara den där notisen. https://da.se/2024/09/teslakonflikten-svaller-kommunalt-energibolag-forsokte-runda-blockad/
Det handlar tydligen om att Tesla har bett Göteborgs energi om hjälp med installera laddstationer. Sånt jobb har redan Seko satt i blockad så Visions blockad är i princip bara en sympatiblockad.
Det handlar tydligen om att Tesla har bett Göteborgs energi om hjälp med installera laddstationer. Sånt jobb har redan Seko satt i blockad så Visions blockad är i princip bara en sympatiblockad.
Redigerat:
👍S sinuslinus skrev:
Nja... Hm.. Sekos blockad och Visions varslade blockad är jämförbara. Båda syftar till att hindra att samma arbetsuppgifter utförs. Båda är åtgärder i sympati med IF Metall.S sinuslinus skrev:
Vad jag förstår har medlemmar i Vision på Göteborg Energi fått frågan om de kan utföra uppgifter som Sekos blockad avser stoppa. Om det är Tesla som vill runda Sekos blockad säger ingen rakt ut i artikeln. Men om det är på det viset är det säkert inget som Tesla har intresse att berätta.
Laddstationernas inkoppling och service kan väl lösas genom att knoppa av dom i eget bolag (typ Tesla charging AB ) med en anställd som är fackligt ansluten i låt oss säga Unionen eller ledarna) 🤔
Är det TM Sweden som hanterar dessa laddare?
Är det hela Tesla med samtliga dotterbolag som är satta i blockad ( och förväntas teckna avtal med metall)?
Är det TM Sweden som hanterar dessa laddare?
Är det hela Tesla med samtliga dotterbolag som är satta i blockad ( och förväntas teckna avtal med metall)?