Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad finns det för historiska bevis på vi behöver lagstifta om facket inte skulle agera mot just TM eller liknade bolag?
Konstig fråga. Historiskt så har ju alla företag i den storleksklassen haft kollektivavtal. Men naturligtvis så ökar ju risken för att det blir lagstiftning ju fler företag som inte har kollektivavtal/hängavtal. Menar du att det skulle vara helt oberoende händelser eller var tror du att gränsen går?
Vad anser du vara lämpliga metoder för att se till att det inte blir lagstiftning i stället för kollektivavtal eller är det så att du föredrar att arbetsmarknaden regleras med lagar i stället för avtal?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var hittar du fakta på att över hälften av TM’s verkstadsanställda är med i IF Metall?
Så är det ju inte längre men det var ju så när konflikten började. Nu har ju många blivit uteslutna.

D
A ajn82 skrev:
Det är såklart en avvägning, men den typ av sympatikonflikter vi ser nu är en ny företeelse i Sverige, vilket säkert får många, inklusive mig, att överväga valen man gjort tidigare.
Jag funderar på att maila mitt fack och preemptivt meddela avslutning av mitt medlemskap om de ger sig in i Tesla konflikten.
Ådalen 1931 var en sympatistrejk initialt.

Tveksamt om man kan köra brasklappsmetoden i några avtal, du bör nog bara gå ur omedelbart isf, det är ju uppenbart att du inte kan sympatisera med deras syften.

Du kan testa på annat, tv-abonnemang som sägs upp om det går dåligt för ditt lag osv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Det är såklart en avvägning, men den typ av sympatikonflikter vi ser nu är en ny företeelse i Sverige, vilket säkert får många, inklusive mig, att överväga valen man gjort tidigare.
Vad skulle vara så annorlunda med teslakonfliktens sympatiåtgärder jämfört med tidigare sympatiåtgärder?
Även arbetsgivare kan utföra sympatiåtgärder, t.ex. sympatilockouter.

BirgitS
J jonaserik skrev:
Men nu till det väsentligaste, ovanför nettobeloppet finns skatt till staten, samt sociala avgifter/semersersättning/pensionsinbetalningar, dom betalas inte in av facken vid konflikt. Blir konflikten av längre art, så går medlemen misste av allt detta. Och med tanke på att det kanske är 30 % av bruttolönen som ska betalas av en arbetgivare som gör avdrag för det. För att inte förakta missande av pensionsutbetalnngsökningen när den ska betalas ut.
Anser du att det är rätt av facken att göra så att medlemen går misste om alla dessa förmåner som är i lagstadgat format och är normalt utanför en konflikt.
Det är ju just pga. sådana förmåner som de strejkande får 130 % i stället för 100 %, de extra 30 % är en kompensation för just det.

BirgitS BirgitS skrev:
Konstig fråga. Historiskt så har ju alla företag i den storleksklassen haft kollektivavtal. Men naturligtvis så ökar ju risken för att det blir lagstiftning ju fler företag som inte har kollektivavtal/hängavtal. Menar du att det skulle vara helt oberoende händelser eller var tror du att gränsen går?
Vad anser du vara lämpliga metoder för att se till att det inte blir lagstiftning i stället för kollektivavtal eller är det så att du föredrar att arbetsmarknaden regleras med lagar i stället för avtal?

Så är det ju inte längre men det var ju så när konflikten började. Nu har ju många blivit uteslutna.
Konstig? Näe, tycker jag inte. Men ganska komplex. Jag tycker strejkrätten är lagom att ta till, speciellt då det gäller när en minoritet önskar KA som i TM’s fall. Hade en stor majoritet önskat KA och strejkat hade det gett bättre effekt. Nästintill effektlösa sympatiåtgärder som vi ser nu tycker jag starkt kan ifrågasättas. Det kanske t.o.m. blir mer lagstiftning just pga detta facken startat nu, inte som de tänkt sig direkt.

De enda fakta jag hittar är att facket trodde att de hade över 50% av personalen med sig, men det var inte ens nära. Vad jag vet har bara några få uteslutits.

Facken biter sig själv i svansen genom att driva denna konflikt vidare, medlemmar hopar av och de får dålig media. Bättre att de koncentrerar sig på sin kärnverksamhet, det de gör bäst så att säga.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Ja vad säger du om att fackförbunden grejar till så att kollektivavtalen är attraktiva, åtminstone inte skrämmande dåliga.

Ska man få två parter att ingå avtal så brukar det krävas någon slags win-win, inte att ena parten vinner på avtalet och den andra att den förlorar.

Om det inte finns någon frivillighet så kan vi ju lika gärna skriva in det i lagen istället.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Men det går ju inte lagstifta om arbetsmarknaden, det är så ooooooootroligt komplicerat så det låter sig helt enkelt inte göras!

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men det går ju inte lagstifta om arbetsmarknaden, det är så ooooooootroligt komplicerat så det låter sig helt enkelt inte göras!
Man får helt enkelt sammanställa alla dagens kollektivavtal och finna gemensamma nämnare så gott det går, och omvandla detta till lag.
Resten får tas i anställningsavtalet mellan arbetsköpare och arbetssäljare.
Och då kan de ju i princip kopiera det som står i dagens kollektivavtal och rensa bort det som redan finns i lagtext. I alla fall till att börja med, sen utvecklas väl dessa avtal över åren sen.

• Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Och det kommer ju finnas kvar en uppgift för facken. De kan vara behjälpliga för sina medlemmar att kontrollera deras anställningsavtal (innan underskrift) och påpeka sånt som medlemmen bör förhandla om.

Jag tror att fackföreningarna skulle ha en stor fördel av att inte medlemmarna mest är passiva avgiftsinbetalare, utan är med i hela processen mer. Förståelsen för allt bra facket gör skulle nog öka.

JanneJanne123
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man får helt enkelt sammanställa alla dagens kollektivavtal och finna gemensamma nämnare så gott det går, och omvandla detta till lag.
Resten får tas i anställningsavtalet mellan arbetsköpare och arbetssäljare.
Och då kan de ju i princip kopiera det som står i dagens kollektivavtal och rensa bort det som redan finns i lagtext. I alla fall till att börja med, sen utvecklas väl dessa avtal över åren sen.
Mitt inlägg har spår av ironi och jag håller med dig, det fungerar ju i alla andra länder med lagstiftning. Kollektivavtalsvurmarna brukar få det till att det skulle göra det svårt och näst intill omöjligt med branschspecifika undantag, men det handlar ju mer om hur man formulerar lagen. Lagar fungerar ju bra på andra områden i samhället.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Mitt inlägg har spår av ironi och jag håller med dig, det fungerar ju i alla andra länder med lagstiftning. Kollektivavtalsvurmarna brukar få det till att det skulle göra det svårt och näst intill omöjligt med branschspecifika undantag, men det handlar ju mer om hur man formulerar lagen. Lagar fungerar ju bra på andra områden i samhället.
Och det funkar i andra länder. Jag tror att vi Svenskar ibland måste kliva ner från våra höga hästar, Sverige har inte svaret på allt. Vi är ett bra land att leva i, men vi är inte bäst i varje enskild del, och framförallt finns det olika vägar fram, som ofta har både pros och cons.

• Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju just pga. sådana förmåner som de strejkande får 130 % i stället för 100 %, de extra 30 % är en kompensation för just det.
Och det enbart för att få med sig att dom strejkar. Om jag inte minns fel så var det ett rackarns knorr om ersättningen och IF fick göra en riktig pudel med att höja till beloppet.
Iom att det inte inbetalas något från arbetsgivaren, så måste arbetaren själv inbetala för att ha en del ekonomi i framtiden. Är du helt säker på att dom är medvetna om det och gör inbetalning. Det kommer inte att ske utan hamnar bara i plånboken. Det är många som har en ansträngd ekononi och ser det som ett tillskott i kassan. Så att vara så naiv och tro på att inbetalning görs som du är, är nog inte bra.
Vad är din tanke då efter konflikten är slut och det inte kommer in några extra pengar, det dras från bruttolönen och betalas in av arbetsgivaren. Helt plötslig är det mindre i plånboken, när det bara blir en nettolön, med ett extra hål kanske som inte kan stoppas något i.

Det var därför som det tillkom för många år sedan att arbetsgivaren skulla betala in. Men du är nog kanske inte så gammal att du upplevt den tiden, eller gick med blöjor då.

Hur blir det med andra fack då, där det ska vara sympasistrejk kanske och övertalighet blir och inga jobb att göra, vem ska ta dessa kostnader, arbetsgivaren eller det fack som går med i s.k lojalitet, Får dessa då även 130 % eller blir det mindre. Det är inte arbetarna som vill strejka mot ett företag, med nedlägglse av arbeten, utan det är ett fack. Finner det märkligt att ha en sådan syn på konfilkten eller konflikt över huvud taget, som nu är och vara till försvar för det, som du är.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja vad säger du om att fackförbunden grejar till så att kollektivavtalen är attraktiva, åtminstone inte skrämmande dåliga.
Men det är ju inte fackförbunden som bestämmer ensidigt vad som ska ingå i kollektivavtalen. Förespråkar du fler strejker för att få in innehåll som många arbetstagare vill ha?
Vad är så skrämmande dåligt med rätt till ersättning vid föräldraledighet, övertid, obekväm arbetstid, delpension etc.?
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska man få två parter att ingå avtal så brukar det krävas någon slags win-win, inte att ena parten vinner på avtalet och den andra att den förlorar.
Jag tycker jag har vunnit på att vara med i facket och aldrig förlorat något mer än medlemsavgiften.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om det inte finns någon frivillighet så kan vi ju lika gärna skriva in det i lagen istället.
Så det är bättre att politiker och utredare inom regeringskansliet bestämmer vilka regler som ska gälla på arbetsmarknaden utan anpassning till olika sektorer än att parterna på arbetsmarknaden förhandlar fram vad som passar just deras verksamhet enligt dig?

Mikael_L
BirgitS BirgitS skrev:
Men det är ju inte fackförbunden som bestämmer ensidigt vad som ska ingå i kollektivavtalen. Förespråkar du fler strejker för att få in innehåll som många arbetstagare vill ha?
Vad är så skrämmande dåligt med rätt till ersättning vid föräldraledighet, övertid, obekväm arbetstid, delpension etc.?
Men avtalen är tydligen helt enkelt inte tillräckligt bra, då alla parter man vill få med på avtalen inte vill avtala.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Mikael_L
Har Tesla lagt fram någon avtalstext till IF-metall? Som IF-metall har ratat?
(Detta är en helt öppen fråga, själv har jag ingen aning).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.