Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag uppfattade det som att du klagade på att facken inte gör något för att ingripa på byggen och inom bärplockningen.
#9 281 "Det har funnits dom som utnyttjar mäniskor i alla tider. Då kan man fråga sig varför inte facken snokar och leatar efer sådana."
#9 288
Hur ska man annars tolka de två inläggen?
Det var svar på ditt anförande om vad som finns i samhället och inte bygg/bär, men det klart vända kappan efter vinden är lätt. Och jag höll med dig om att facken blundar en hel del, det är inget stort i det hela.Men med Tesla så är det stort. Och då ska det slås på stiora pukan, att nu JÄ-R ska vi visa vår makt och den ska vi behålla och klämma till några med. Vi lämmnar inte ifrån oss något, vi ska ha.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hahaha! Så tillbaka till det ursprungliga ämnet. Jag tror inte vi har fått veta din inställning till konflikten , står du bakom fackens metoder?
Jag är säker på att jag minst en gång har skrivit att jag föredrar kollektivavtal framför att deras innehåll stoppas in i lagboken. Som jag ser det så finns bara de två alternativen för Sverige, antingen fortsätta som tidigare med framförhandlade kollektivavtal per område och per företag eller ha det reglerat i lagar som i större delen av Europa. Jag ogillar att företag försöker få konkurrensfördelar genom att försämra för de anställda, t.ex. då som i Teslas fall låta bli att göra avsättningar till t.ex. delpension och därmed ha lägre personalkostnader, eftersom det snedvrider konkurrensen.

Jag började läsa den här tråden för att jag ville ha mer information om konflikten men så fort jag vidareförmedlade information som råkade vara vad en anställd eller någon på facket sa så blev jag inklämd i en ringhörna av en massa andra. Deras åsikt var att eftersom jag hade vidareförmedlat något sånt så var jag pro-LO-fack ända ut i fingerspetsarna och t.ex. som en idag ansåg att det var självklart att jag hade varit och demonstrerat 1 maj.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag är säker på att jag minst en gång har skrivit att jag föredrar kollektivavtal framför att deras innehåll stoppas in i lagboken. Som jag ser det så finns bara de två alternativen för Sverige, antingen fortsätta som tidigare med framförhandlade kollektivavtal per område och per företag eller ha det reglerat i lagar som i större delen av Europa. Jag ogillar att företag försöker få konkurrensfördelar genom att försämra för de anställda, t.ex. då som i Teslas fall låta bli att göra avsättningar till t.ex. delpension och därmed ha lägre personalkostnader, eftersom det snedvrider konkurrensen.

Jag började läsa den här tråden för att jag ville ha mer information om konflikten men så fort jag vidareförmedlade information som råkade vara vad en anställd eller någon på facket sa så blev jag inklämd i en ringhörna av en massa andra. Deras åsikt var att eftersom jag hade vidareförmedlat något sånt så var jag pro-LO-fack ända ut i fingerspetsarna och t.ex. som en idag ansåg att det var självklart att jag hade varit och demonstrerat 1 maj.
Ja det har vi pratat om, men inte om de metoder som facken använder, de som påverkar egna medlemmar och även bolag med KA.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:

Offerkoftan klär dig dåligt. Din ”vidareförmedling” kommer med en rejäl dos åsikter och på ett diskussionsforum får man nog räkna med att åsikter bemöts med andras åsikter. Det är väl trots allt därför vi är här? För ren nyhetsförmedling finns det ju andra bra ställen där man kan tillgodogöra sig detta.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja det har vi pratat om, men inte om de metoder som facken använder, de som påverkar egna medlemmar och även bolag med KA.
Om inte facket agerar i sådana här situationer, i det här fallet ett relativt stort företag där mer än hälften av de anställda i fackets målgrupp är medlemmar, så har vi snart en situation där avtalens regler förs in i lagboken. Så vad är alternativen om Sverige ska fortsätta vara ett land där arbetsmarknadens parter förhandlar fram vad som ska gälla och inte riksdagsledamöterna?

Jag läser att många inte gillar metoderna men jag kan inte komma ihåg att jag har läst någon konstruktiv kritik med alternativa metoder som skulle leda någon vart.

Att strejker och andra liknande åtgärder påverkar alla möjliga är helt normalt, se bara nu på vad Vårdförbundets blockader leder till, t.ex. inställda operationer påverkar både de som skulle opereras och de företag som de personerna är anställda på (företagen kan vara med eller utan KA). Och som en massa andra strejker under årtiondena som varit.

• Gilla
Zsam
  • Laddar…
BirgitS
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Offerkoftan klär dig dåligt. Din ”vidareförmedling” kommer med en rejäl dos åsikter och på ett diskussionsforum får man nog räkna med att åsikter bemöts med andras åsikter. Det är väl trots allt därför vi är här? För ren nyhetsförmedling finns det ju andra bra ställen där man kan tillgodogöra sig detta.
Jag känner mig inte som ett offer, jag försökte sakligt beskriva min upplevelse.
Kände du dig påhoppad av det jag skrev?

Forumtrådar i diskussionsforum kan vara ypperliga i att få fram information från olika håll. Inte hade jag tänkt på att leta information på en webbplats för teslaägare, jag visste inte ens att det fanns en. Covidtrådarna var också mycket bra på att sprida information, när någon hittade bra information på något ställe och vidareförmedlade det till många andra i stället för att många skulle sitta på egen hand och söka fram bra vetenskapliga studier. Likadant med tråden om branden på Liseberg. Jag hoppades att denna tråd skulle kunna fungera delvis på samma sätt. Så jag håller inte med dig om att forumet inte kan fungera som nyhetsförmedling utan tvärtom.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Jag känner mig inte som ett offer, jag försökte sakligt beskriva min upplevelse.
Kände du dig påhoppad av det jag skrev?

Forumtrådar i diskussionsforum kan vara ypperliga i att få fram information från olika håll. Inte hade jag tänkt på att leta information på en webbplats för teslaägare, jag visste inte ens att det fanns en. Covidtrådarna var också mycket bra på att sprida information, när någon hittade bra information på något ställe och vidareförmedlade det till många andra i stället för att många skulle sitta på egen hand och söka fram bra vetenskapliga studier. Likadant med tråden om branden på Liseberg. Jag hoppades att denna tråd skulle kunna fungera delvis på samma sätt. Så jag håller inte med dig om att forumet inte kan fungera som nyhetsförmedling utan tvärtom.
Nej jag känner mig inte påhoppad på något sätt, spetsar till mycket av det jag skriver här för att trigga reaktioner och du är en av de som oftast nappar. Skoj tycker jag.

Jag håller med om att forum är jättebra för att kunna både läsa nyheter och diskutera, men av ditt inlägg fick man intrycket av att du tyckte att endast ren nyhetsförmedling var tanken med tråden och den uppfattningen delar inte jag (heller) med dig.

BirgitS
Nej jag känner mig inte påhoppad på något sätt, spetsar till mycket av det jag skriver här för att trigga reaktioner och du är en av de som oftast nappar. Skoj tycker jag.
Barnsligt beteende av dig, tycker jag. Att hitta på att man tycker saker bidrar inte till en bra diskussion.
Jag håller med om att forum är jättebra för att kunna både läsa nyheter och diskutera, men av ditt inlägg fick man intrycket av att du tyckte att endast ren nyhetsförmedling var tanken med tråden och den uppfattningen delar inte jag (heller) med dig.
Då missförstod du mig.

JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Att hitta på att man tycker saker bidrar inte till en bra diskussion.
Nej hörrö, nu är du ju där igen och påstår saker jag inte har sagt. Jag står för varenda ord jag skriver och det är mina uppriktiga åsikter, men jag väljer att formulera mitt budskap för att det ska sticka ut lite från mängden.

BirgitS BirgitS skrev:
Det är liksom inte bara facken som vill att det ska vara kollektivavtal i Sverige utan mängder av företag är med i arbetsgivarorganisationer som vill att det ska vara kollektivavtal som är normen i Sverige. De vill inte att det ska regleras i lag i stället för i avtal som de kan påverka. Det här är Europa och inte USA så avsaknad av reglering á la USA kommer det inte att bli i Sverige.
Det är klart att dom vill att det ska vara kollektivavtal, det gynnar stora svenska bolag… facken försöker sälja in det som att vi har en helt unik modell i Sverige med den starka arbetaren som har så mycket rättigheter.

Facket är en toppstyrd skapelse som primärt gynnar dom sittande i LO borgen

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag gissar att anledningen från början att man inte kan gå ur facket vid en konflikt är att arbetsgivaren inte ska kunna tvinga ur dom anställda som är anslutna ur facket vid en konflikt.
Betyder det att reglerna även borde vara dom omvända ? Att man inte får gå med i facket under en konflikt för att fackförbunden inte ska kunna locka till sig medlemmar med mutor (lex If metall/Tesla där strejkande arbetare erbjuds 130% av lönen…)

För skulle det vara så finns det ju risk att topplocket skulle gå i LO-borgen

• Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om inte facket agerar i sådana här situationer, i det här fallet ett relativt stort företag där mer än hälften av de anställda i fackets målgrupp är medlemmar, så har vi snart en situation där avtalens regler förs in i lagboken. Så vad är alternativen om Sverige ska fortsätta vara ett land där arbetsmarknadens parter förhandlar fram vad som ska gälla och inte riksdagsledamöterna?

Jag läser att många inte gillar metoderna men jag kan inte komma ihåg att jag har läst någon konstruktiv kritik med alternativa metoder som skulle leda någon vart.

Att strejker och andra liknande åtgärder påverkar alla möjliga är helt normalt, se bara nu på vad Vårdförbundets blockader leder till, t.ex. inställda operationer påverkar både de som skulle opereras och de företag som de personerna är anställda på (företagen kan vara med eller utan KA). Och som en massa andra strejker under årtiondena som varit.
Vad finns det för historiska bevis på vi behöver lagstifta om facket inte skulle agera mot just TM eller liknade bolag?

Klarar inte den svenska modellen av att dessa bolag står utan ett KA?

Var hittar du fakta på att över hälften av TM’s verkstadsanställda är med i IF Metall?

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
N
L Liljeros skrev:
Betyder det att reglerna även borde vara dom omvända ? Att man inte får gå med i facket under en konflikt för att fackförbunden inte ska kunna locka till sig medlemmar med mutor (lex If metall/Tesla där strejkande arbetare erbjuds 130% av lönen…)

För skulle det vara så finns det ju risk att topplocket skulle gå i LO-borgen
Ja kanske. Om man utgår från att min gissning är rätt så har det ju oftast varit så att arbetsgivaren har haft mer makt o mera resurser att pressa sina anställda.

Om min gissning är någorlunda rätt så har den regeln troligen uppkommit pga ett behov av den.
Men det största behovet av den är i så fall föråldrat. Och som någon skrev så är det ju inte troligt att det skulle hålla rättsligt idag. Vad är sen då straffet om man inte ställer upp o strejker om man blir uttagen till strejk

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Att gå med i en förening som i det finstilta i villkoren har att man inte kan lämna föreningen tror jag skulle bedömas som "oskäliga avtalsvillkor" vid domstol.
Ingen aning, det finns många avtal med reglerad uppsägning, svårt att se att just ett fackförbunds medlemmar inte skulle få komma överens om sina regler, varför skulle det vara så?

Vad jag har förstått handlar detta bara om när man är påverkad av en konflikt?

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
D
Håller verkligen inte med dig. Att ett medlemskap i ett fackförbund ger facket carte blanche att driva vilka galna konflikter som helst i ditt namn utan att du har möjlighet att gå ur anser jag är ett otroligt underligt upplägg. Att konflikter ligger i korten, absolut, men bara för det tycker jag att man som medlem ska ha möjlighet att själv få avgöra om man vill understödja en konflikt eller inte. Tesla idag, SD-anhängare imorgon? Vem vet vad facken hittar på?
Ja men så är det såklart, iaf teoretiskt, och det är lite att omyndigförklara folk när man antyder att detta är något de skulle komma på först lång senare i livet.

Jag tänker att folk i allmänhet vet vad fackföreningar är när de går med, eller att man iaf får anta att de vet det och skulle de bli så pass överraskade så får de ju gå ur, normalt sett med en månads varsel men om det är pågående konflikt blir det lite längre, jag tycker inte det är jättekonstigt. Åtminstone inte jämfört med hur konstigt jag tycker det är att gå med i ett fack när det inte är ett fack man vill vara med i, det är märkligare för mig.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.