717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag får travestera ett "Alla mot alla"-ämne, -Folk som har svårt att gå ur ett fackförbund har sannolikt alltid många andra svårigheterN Niq skrev:
Vad är det för hot du får från din fackförening, aldrig hört talas om maken till påstående?J jonaserik skrev:
Du använder den konstigaste retorik jag sett någonsin, jag antar att du inte är med i fackförbund, redan där kan man ju säga att dina tankar om vad de borde vara är irrelevanta, du är ju inte med.J jonaserik skrev:Ingen har motsat sig det du skriver, men att skriva att en arbetgivare skulle hota med, att om du inte går ur facket så blir det att tömma slaskhinken. Ska vi vara ärliga mot varandra så förkommer det nog på en del ställen där svart och utlänsk arbetskraft finns. Det har funnits dom som utnyttjar mäniskor i alla tider. Då kan man fråga sig varför inte facken snokar och leatar efer sådana. Nej det tar för lång tid att spionera och det har vi inte tid eller lust med. Är nog så att dom som arbetar under paraplyet inte vågar säga något, dom fär en allmosa så dom klarar sig precis, antingen det eller inget.
Sen faller du i det ganska vanliga feltänket att om någon kämpar för något så är de dåliga om de inte klara kämpa mot allt, dvs eftersom facken inte eliminerar alla orättvisor så borde de inte bry sig om några, det är lite dumt tänkt.
Om du är positiv till idén om att tillsammans försöka göra villkoren för arbetstagare schyssta så tycker jag ändå att du ska engagera dig i ett fackförbund och påverka, vem det det är kanske dina idéer som behövs.
I det här fallet ger sig ju dårarna på ens arbetsgivare för att någon helt annan saknar kollektivavtal, det kan ju inte på något sätt vara i närheten av rimligt att man är tvungen att stödja något sådant!JanneJanne123 skrev:
Och där en majoritet av den där andras anställda dessutom inte vill ha kollektivavtal.
Redigerat av moderator:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Jag delar din bild att många inte vet vad man går med i när man går med i facket. Många av mina yngre kollegor går med för att ”det ska man ju göra” och många går med för a-kassan utan att förstå att den kan man gå med i utan att vara med i själva facket. Här vilar ansvaret både på individen som borde läsa på och på facken som borde informera bättre om både rättigheter och skyldigheter. Det speglar väl förvisso en allmän trend i samhället idag att rättigheter har folk väldigt bra koll på, men med skyldigheter är det lite sisådär.D djac skrev:Ja men så är det såklart, iaf teoretiskt, och det är lite att omyndigförklara folk när man antyder att detta är något de skulle komma på först lång senare i livet.
Jag tänker att folk i allmänhet vet vad fackföreningar är när de går med, eller att man iaf får anta att de vet det och skulle de bli så pass överraskade så får de ju gå ur, normalt sett med en månads varsel men om det är pågående konflikt blir det lite längre, jag tycker inte det är jättekonstigt. Åtminstone inte jämfört med hur konstigt jag tycker det är att gå med i ett fack när det inte är ett fack man vill vara med i, det är märkligare för mig.
JanneJanne123 skrev:
Jag delar din bild att många inte vet vad man går med i när man går med i facket. Många av mina yngre kollegor går med för att ”det ska man ju göra” och många går med för a-kassan utan att förstå att den kan man gå med i utan att vara med i själva facket. Här vilar ansvaret både på individen som borde läsa på och på facken som borde informera bättre om både rättigheter och skyldigheter. Det speglar väl förvisso en allmän trend i samhället idag att rättigheter har folk väldigt bra koll på, men med skyldigheter är det lite sisådär.
Det med retorik kan du lämna därhän, nu är det verkliga livet som är, Vad du tänker om min bakgrund i sammanhang med fackföreningar ska du nog inte fundera på. Men är man en som är hängiven arbetstagarorganisationer så är du på rätt väg i ditt tänkande, så fortsätt med det. Men försök inte att neglisera vad dom har för intention om att det är dom som ska bestämma om ett företag ska ha KA. Oavsett om allt finns hos företaget, som facken hänvisar till som är så bra med att vara medlem.D djac skrev:Du använder den konstigaste retorik jag sett någonsin, jag antar att du inte är med i fackförbund, redan där kan man ju säga att dina tankar om vad de borde vara är irrelevanta, du är ju inte med.
Sen faller du i det ganska vanliga feltänket att om någon kämpar för något så är de dåliga om de inte klara kämpa mot allt, dvs eftersom facken inte eliminerar alla orättvisor så borde de inte bry sig om några, det är lite dumt tänkt.
Om du är positiv till idén om att tillsammans försöka göra villkoren för arbetstagare schyssta så tycker jag ändå att du ska engagera dig i ett fackförbund och påverka, vem det det är kanske dina idéer som behövs.
Nu till nästa del i det hela. Enligt dom skattelagar som är för konfilkrsättning så är den skattebefriad och den betalas ut vid konflikt av facken. Nu är det netto av lönen och efter skatt, så inte brutto. detta belopp tillfaller då den som är ansluten medlem.
Men nu till det väsentligaste, ovanför nettobeloppet finns skatt till staten, samt sociala avgifter/semersersättning/pensionsinbetalningar, dom betalas inte in av facken vid konflikt. Blir konflikten av längre art, så går medlemen misste av allt detta. Och med tanke på att det kanske är 30 % av bruttolönen som ska betalas av en arbetgivare som gör avdrag för det. För att inte förakta missande av pensionsutbetalnngsökningen när den ska betalas ut.
Anser du att det är rätt av facken att göra så att medlemen går misste om alla dessa förmåner som är i lagstadgat format och är normalt utanför en konflikt. Så ska du nog tänka om lite och gå in hårt på facklig verksamhet och aktivera dig för ändra på det.
Alla borde få allt alltid.. men det har ännu inte uppnåtts, att facken har råd och möjlighet att ersätta medlemmar vid strejk är en förbättring. Konflikter tenderar att vara korta så för den som arbetar ett normalt arbetsliv lär påverkan bli minimal, återigen är det bra att informera sig innan man ingår avtal och förhållanden med organisationer.J jonaserik skrev:Det med retorik kan du lämna därhän, nu är det verkliga livet som är, Vad du tänker om min bakgrund i sammanhang med fackföreningar ska du nog inte fundera på. Men är man en som är hängiven arbetstagarorganisationer så är du på rätt väg i ditt tänkande, så fortsätt med det. Men försök inte att neglisera vad dom har för intention om att det är dom som ska bestämma om ett företag ska ha KA. Oavsett om allt finns hos företaget, som facken hänvisar till som är så bra med att vara medlem.
Nu till nästa del i det hela. Enligt dom skattelagar som är för konfilkrsättning så är den skattebefriad och den betalas ut vid konflikt av facken. Nu är det netto av lönen och efter skatt, så inte brutto. detta belopp tillfaller då den som är ansluten medlem.
Men nu till det väsentligaste, ovanför nettobeloppet finns skatt till staten, samt sociala avgifter/semersersättning/pensionsinbetalningar, dom betalas inte in av facken vid konflikt. Blir konflikten av längre art, så går medlemen misste av allt detta. Och med tanke på att det kanske är 30 % av bruttolönen som ska betalas av en arbetgivare som gör avdrag för det. För att inte förakta missande av pensionsutbetalnngsökningen när den ska betalas ut.
Anser du att det är rätt av facken att göra så att medlemen går misste om alla dessa förmåner som är i lagstadgat format och är normalt utanför en konflikt. Så ska du nog tänka om lite och gå in hårt på facklig verksamhet och aktivera dig för ändra på det.
Utöver det borde man vara försiktig med vilken arbetsgivare man väljer. Vissa är mer konfliktbenägna än andra.D djac skrev:Alla borde få allt alltid.. men det har ännu inte uppnåtts, att facken har råd och möjlighet att ersätta medlemmar vid strejk är en förbättring. Konflikter tenderar att vara korta så för den som arbetar ett normalt arbetsliv lär påverkan bli minimal, återigen är det bra att informera sig innan man ingår avtal och förhållanden med organisationer.
Det är väl ett bra tillfälle för Dekra att nu säga upp sitt kollektivavtal.
Nu när de blir indragna i en konflikt de inte är del av och inte är intresserade av.
Deras anställda borde ju vara med på detta, för annars blir det ju personalneddragningar.
Nu när de blir indragna i en konflikt de inte är del av och inte är intresserade av.
Deras anställda borde ju vara med på detta, för annars blir det ju personalneddragningar.
Fast så som arbetsmarknaden är uppbyggd i Sverige så behöver du vara med i facket för att inte missgynnas vid tex nerdragningar, då de får lov att förhandla bort dispositiva lagar å dina vägnar. Så medlemskapet är inte helt frivilligt, utan att stå utanför har negativa konsekvenser för den enskilda.D djac skrev:Alla borde få allt alltid.. men det har ännu inte uppnåtts, att facken har råd och möjlighet att ersätta medlemmar vid strejk är en förbättring. Konflikter tenderar att vara korta så för den som arbetar ett normalt arbetsliv lär påverkan bli minimal, återigen är det bra att informera sig innan man ingår avtal och förhållanden med organisationer.
Så det finns säkert medlemmar som är med av dessa anledningar, och tex inkomstförsäkring utan att dela synen på tex kollektivavtal, och som när facket blir mer politiskt vill lämna.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Jag har något minne av att du en gång höll med mig om att något du inte hade skrivit var riktigt sant.JanneJanne123 skrev:
Annars så var ju det jag skrev just att spetsa till saken så nu kanske du kan förstå hur andra upplever dina tillspetsningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 180 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 180 inlägg
Vad bra att du är överens med mig om att kollektivavtal är bra för företagen i Sverige.L Liljeros skrev:
Jag har inte märkt av det som du skriver om vad facken försöker sälja in. Men det är en rätt ovanlig modell i alla fall eftersom det vanligaste i Europa är att det är lagar som styr arbetsmarknaden.
Du vet väl om att det finns väldigt många fackförbund som inte tillhör LO.
Ja, det finns för och nackdelar men om man avskyr den verksamhet som facket har så kan jag ändå inte rekommendera ett medlemskap, inkomstförsäkring går att få på annat håll i sådana fall.A ajn82 skrev:Fast så som arbetsmarknaden är uppbyggd i Sverige så behöver du vara med i facket för att inte missgynnas vid tex nerdragningar, då de får lov att förhandla bort dispositiva lagar å dina vägnar. Så medlemskapet är inte helt frivilligt, utan att stå utanför har negativa konsekvenser för den enskilda.
Så det finns säkert medlemmar som är med av dessa anledningar, och tex inkomstförsäkring utan att dela synen på tex kollektivavtal, och som när facket blir mer politiskt vill lämna.
Det är såklart en avvägning, men den typ av sympatikonflikter vi ser nu är en ny företeelse i Sverige, vilket säkert får många, inklusive mig, att överväga valen man gjort tidigare.D djac skrev:
Jag funderar på att maila mitt fack och preemptivt meddela avslutning av mitt medlemskap om de ger sig in i Tesla konflikten.