717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Visserligen men jag kan inte komma ihåg någon större och långvarig konflikt för att få till KA heller så det är väl en unik situation. Men en del strejkar (30 st?).A ajn82 skrev:
Jag tror inte jag riktigt förstår frågan.D djac skrev:
Det finns väl inget som alla vill... ?
Men här diskuterar vi ju KA, och det verkar ju inte alla vilja. Men å andra sidan vet ju både du och jag att de allra flesta stora och medelstora företag tecknar KA, så antingen vill de det, eller åtminstone står de ut med det dessa.
Och vill man få fler företag att hoppa på, så kanske man kan fundera på vad som är bra och vad som är dåligt med avtalet (ur företagets synvinkel) och försöka förbättra det lite, ja om det nu är viktigt att få fler företag att teckna KA.
Att hota och sabotera verksamheter (dessutom alla möjliga andra verksamheter långt ifrån konflikten, som dessutom t.o.m har tecknat KA) tycker jag känns lite kontraproduktivt.
Det känns inte som att det finns ett "Nu ska vi krossa företagsägarna" idag, på samma sätt som man snackar om "Nu ska vi krossa gängbrottsligheten".
Om det fanns ett sånt förhållande mellan företagsägarna och samhället i övrigt - ja då skulle en massa "hårda tag" kunna vara motiverade. Men det är väl liksom inte denna existentiella kamp som förs nu?
Utan det är väl idag hyggligt välordnat, och hyggligt jämbördigt styrkemässigt, så jag tycker väl att vägen fram är att antingen inse att man kommer inte få med precis alla företag på tåget, eller så förhandlar man om avtalet tills det går att nå ett avtal.
Facket skulle ju även kunna starta världens häftigaste charmoffensiv och få alla verkstadsarbetare att lämna Tesla för att ta anställning i de verkstadsföretag som har KA och därmed otroligt mycket bättre förmåner.
Jag tvivlar på att Tesla kan neka folk till att de säger upp sig.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Utan att jag egentligen vet, så tvivlar jag dock på att IFmetall har förhandlat något i alla dessa år.BirgitS skrev:
Tesla går ju knappt ut med någon information alls så informationsspridandet är synnerligen ensidigt. Enligt Metall har de försökt förhandla om ett avtal i flera år utan att komma något framåt, vilket jag tolkar som att det inte finns förslag på avtalstext som passar ihop med kollektivavtalet för branschen.
De har nog bara ensidigt pressat på att TM-sweden ska teckna KA utan att själva ändra en enda bokstav eller gå TM-sweden till mötes i någon punkt.
Ja det är vad jag tror, och då kallas det inte förhandling, utan det kallas tjat (och troligen även hot).
Men om du eller någon annan har någon info om vad IFmetall har varit beredda att ändra, stryka, förändra, så kom igen, skriv det här. För det är vad förhandling betyder, inte att man ensidigt har bestämt vad som ska gälla - DET är inte förhandling.
Jag tycker inte det, Trump.. förlåt Musk är för mig inget riktmärke på att vara en god människa och jag vill inte ändra bara för att han inte gillar hur vi har det, det finns liksom inget slut på det, sen kommer nästa med synpunkter.Mikael_L skrev:
Jag håller med om att det i många decennier har funkat bra, och det har varit smidigt.
Men jag tycker nog att ifall en part kastar ett avtal i ansiktet på en annan part men sen inte får igenom avtalet, då är det nog dags att först bestämma sig ifall avtalet är viktigt eller inte.
Och är det viktigt, så är det dags att i nästa steg jämka avtalet till något som båda kan vara överens om och sen ingå avtal.
Det är ju så som det både i teorin och praktiken alltid går till. I alla fall om det finns någon frihet och avtalsfrihet.
Jag har upplevt både och. I flera år så tog man det jobb man fick. Arbetsgivaren sa ungefär att det här betalar vi och här är övriga villkoren vill du ha jobbet eller inte. Sedan blev det bättre ekonomiska tider det var svårt att hitta arbetare. Arbetstagare kunde välja och förhandla. Sedan så har jag sett det svänga fram o tillbaka några gånger. Jag är en vanlig arbetare.Mikael_L skrev:
Nä, det är väl precis som nu?
Jag har själv aldrig haft en chans att förhandla om något vid mina anställningar, och då har det alltid varit kollektivavtalsanslutna företag. Antingen tar jag villkoren eller så får jag inte jobbet, så har det alltid varit.
Jag har tyvärr aldrig nått nivån av upper management så att jag fått möjligheten att ställa mina krav.
Ja risker finns ju med allt.BirgitS skrev:
Precis, men nu gällde det väl en hypotetisk framtid där mycket mindre var infört i lagarna än vad som finns i kollektivavtalen idag?
Som du skrev:
Det innebär ju att det går för arbetsgivare att ha ett avtal som är sämre än dagens.
Som Teslas utan arbetsförkortning och delpension etc. vilket vältrar över kostnader på de anställda resp. samhället.
Men det funkar ju trots allt rätt bra i alla andra liknande länder som inte kör "den svenska modellen", så din oro är kanske obefogad.
Strejkrätten, fria ordet, och organisationsfriheten får absolut inte naggas i kanten, då kan det snabbt gå åt pipan.
Är Musk anställd i TM, jag trodde det var personalen som visat svalt intresse…D djac skrev:
Underlig inställning du har.BirgitS skrev:
Nu är inte det här en konflikt på Nationel nivå, den har blivit Europeisk, då IF gått över gränserna för at få medhåll. Då dom inte klarar av det själva utan ska ha hjälp utifrån, beklagligt. Bara läsa det som skrivits om utlandet.. Facken i Danmark, Finland, Tyskland och kanske några till. Så då om det blir strejk i utlandet, så ska svenska arbetare strejka/blockera arbeten i Sverige, Utopi i det hela att ha den viljan att eftersträvas av IF och andra hänger på, då det kan äventyra deras ställning, som en komplett maktfaktor
Jag har kanske haft vissa möjligheter att förhandla, jag ska väl ärligt talat medge att jag nog inte ens försökt.N Niq skrev:Jag har upplevt både och. I flera år så tog man det jobb man fick. Arbetsgivaren sa ungefär att det här betalar vi och här är övriga villkoren vill du ha jobbet eller inte. Sedan blev det bättre ekonomiska tider det var svårt att hitta arbetare. Arbetstagare kunde välja och förhandla. Sedan så har jag sett det svänga fram o tillbaka några gånger. Jag är en vanlig arbetare.
Men hade jag försökt med att jag jobbar två dagar extra i månaden och vill sen ha två veckor extra semester så hade det nog varit tvärstopp, för det där regleras ju i KA, vilket AG nog inte ens får bryta mot.
Bara som något slags exempel - KA reglerar ju en hel massa och gör det ganska lönlöst att försöka förhandla om sånt.
Om jag hade suttit med i Teslas styrelse så hade jag föreslagit att man skrivet ett eget förslag till kollektivavtal.
Det får företagets jurist greja med.
Man börjar med att ta IFmetalls KA, och det mesta, säkert 90% typ, är säkert allmänt mumbo-jumbo som precis alla håller med om (att det ska finnas hygienutrymmen, att det är månadslön som gäller, att arbetstiden är förlagd mellan 0600 och 2200, ja typ sånt).
Så då kan man dra bort det som Tesla inte alls gillar, och det är troligen saker som innebär att facket har möjligheter att påverka hur Tesla som företag drivs.
Sen kan man lägga till de saker och förmåner som man däremot tycker saknas i KA.
Så summan blir ganska nära det KA som IFmetall har, men med lite bortraderat och lite tillagt.
Sen skicka detta till IFmetall, som ett förslag, (som en del i en riktig förhandling).
Sen kan man ju även skicka det förslaget till alla nyhetsredaktioner, och berätta att detta avtal godkänner inte IF-metall, vad är det som är så hemskt i detta avtal?
Det får företagets jurist greja med.
Man börjar med att ta IFmetalls KA, och det mesta, säkert 90% typ, är säkert allmänt mumbo-jumbo som precis alla håller med om (att det ska finnas hygienutrymmen, att det är månadslön som gäller, att arbetstiden är förlagd mellan 0600 och 2200, ja typ sånt).
Så då kan man dra bort det som Tesla inte alls gillar, och det är troligen saker som innebär att facket har möjligheter att påverka hur Tesla som företag drivs.
Sen kan man lägga till de saker och förmåner som man däremot tycker saknas i KA.
Så summan blir ganska nära det KA som IFmetall har, men med lite bortraderat och lite tillagt.
Sen skicka detta till IFmetall, som ett förslag, (som en del i en riktig förhandling).
Sen kan man ju även skicka det förslaget till alla nyhetsredaktioner, och berätta att detta avtal godkänner inte IF-metall, vad är det som är så hemskt i detta avtal?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 184 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 184 inlägg
Nu var väl Jonatans inlägg jag svarade på i inlägg #9 331 inte bara om just Teslakonflikten eftersom Jonatan pratar om historiska bevis och bolag i plural. Det är ju då inte självklart att du svarar mig med ett inlägg som bara gäller Teslakonflikten, Tesla och Metall.Mikael_L skrev:
Jag kan inte Ka tillräckligt bra för att veta om det är möjligt eller inte att göra så. Gissar att just det upplägget faller på hur många timmar man får arbeta per vecka eller månad.Mikael_L skrev:
Jag har kanske haft vissa möjligheter att förhandla, jag ska väl ärligt talat medge att jag nog inte ens försökt.
Men hade jag försökt med att jag jobbar två dagar extra i månaden och vill sen ha två veckor extra semester så hade det nog varit tvärstopp, för det där regleras ju i KA, vilket AG nog inte ens får bryta mot.
Bara som något slags exempel - KA reglerar ju en hel massa och gör det ganska lönlöst att försöka förhandla om sånt.
Men för det mesta anger väl Ka minimnivåer för löner och förmåner?