Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
J jonaserik skrev:
Nu har du tydligen inte varit med själv om jag förstår rätt, med ditt resonemang, om att gå ur ett fack och fått en massa förfrågningar om allt och inget. Så du ska veta "" att ingen rök utan eld "" Men då du klart framhäver att det så enkelhet med att gå ur, så är det din uppfattning, men troligtvis har dom som fått problem en annan. Och vilka det är, vet ingen om på detta forum, då det endast verkar vara jag som har erfarenhet av fack och utträde. samt inte skrivit om det.
Jag har inte haft några som helst problem att gå ur facket. Uppenbarligen verkar en del haft problem men jag gissar att dom som inte haft problem inte berättar så mycket om det.

Mikael_L
J jonaserik skrev:
Det är en medlemsavgift och inte en sklud i juridisk mening. Det är frivilig avgift och om inte facket går med på att denna person vill gå ur så faller allt till botten. Det är personen i fråga som bestämmer om det ska göras betalning/avdrag eller av dito och inte facket. Det är det som heter i lagens mening fri föreningsrätt.
Ja där ser man.
Mig hotade de åtminstone med allt vad de kunde, indrivning, kronofogde och nästan att de även skulle bussa "Hells angels" på mig.

• Wow
  • Ledsen
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
N
Jag gissar att anledningen från början att man inte kan gå ur facket vid en konflikt är att arbetsgivaren inte ska kunna tvinga ur dom anställda som är anslutna ur facket vid en konflikt.

• Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Hur skulle de tvinga ut någon?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N
A ajn82 skrev:
Idag är det säkert ganska svårt men då när fackföreningarna bildades hade inte arbetare mycket rättigheter alls.

• Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Niq skrev:
Idag är det säkert ganska svårt men då när fackföreningarna bildades hade inte arbetare mycket rättigheter alls.
Precis som fackförbund generellt, en gammal rest från en svunnen tid.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
A ajn82 skrev:
Genom att säga att annars blir det avsked, t.ex.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Men om fackförbundet inte kan stoppa arbetsgivaren från att tvinga någon att lämna facket så känns det som de är irrelevanta, men jag tror inte det är där skon klämmer.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Genom att säga att annars blir det avsked, t.ex.
Och facket klarar inte av att driva den olagliga uppsägningen till domstol?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja där ser man.
Mig hotade de åtminstone med allt vad de kunde, indrivning, kronofogde och nästan att de även skulle bussa "Hells angels" på mig.
Där ser man vad ett fack kan ta till för attt få sin vilja igenom. Men som jag skrev så är det inte en skuld. Det gäller att skrämmas ordentligt för komma till dit man vill och det har dom inga betänkligheter med att framföra. Det är så att om en går ur så missar dom en inkomst och det är många milijoner som dom tar in varje år, inom fackföreningsrörelserna. Finns inte på kartan att dom vill missa något. Mycket som tas in, hamnar på något konto som är för möten/konferanser på något fint ställe och gratis för dom som är närvarande, Vi hade ju Eriksson i transport för en del år sen. Och det kom fram att han gotta sig i varmt land, trot ni det inte är nästan lika innom andra fack. Glöm det att undra och fundera , för det talas det inte om för medlemmarna, samt att det gäller att sko sig på någons bekostnad utan att betala själv. Fullt legalt enlig gällande stagar , "" Vi måste få prata ihop oss "" Och inte är det några medlemmar ute på golvet som får vara med på sådana resor eller arrangemang. Men betala ska dom. Nu kanske inte alla fack är så, men inte långt därifrån. "" Som iband sägs, äpplet faller inte lång från päronträdet "" Ni ska inte tro annat än att dom är längre från sin plånbok än medlemmarnas. Vet inte hur det är, men kanske det går att få ut årsredovisningen för ett fack, men har aldig provat och där står det kanske i kryptiskt format vad pengarna gått till, samt fonderingar.
En fråga till er som lyfter facken till skyarna, har ni försökt med att få ut årsredovisningen och kan läsa den på adekvat sätt, inte helt enkelt för en som inte är skolad i det ekonomiska.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Och facket klarar inte av att driva den olagliga uppsägningen till domstol?
Om det bara är ett (kanske till-och-med förtäckt) hot står ju ord mot ord...

N
A ajn82 skrev:
Men om fackförbundet inte kan stoppa arbetsgivaren från att tvinga någon att lämna facket så känns det som de är irrelevanta, men jag tror inte det är där skon klämmer.
Arbetsgivaren kan ju lova andra saker också. Tex. Att alla som går ur facket får en fin bonus.

Sen kan dom ju också omplacera den anställda. Gå ur facket annars så får du gör allt skitarbete så länge du jobbar här.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Men logiken är ju helt bisarr.

Medlemmar får inte lämna facket, för då kanske arbetsgivaren skulle kunna tvinga fram att de lämnar genom hot, vilket vore ett direkt brott mot den grundlagsskyddade föreningsfriheten.

Dessutom, fackets hela existens bygger på att skydda medlemmarna mot dåliga arbetsgivare, men logiken säger att de inte ens skulle klara att skydda en existerande medlem mot direkt olagliga hot?

Varför skulle man någonsin vilja vara med i en organisation som i det fallet inte klara av sin mest grundläggande uppgift?

Jag kan lova att den punkten endast har med att facket inte vill riskera bli av med medlemmar när de genomför aktioner med begränsat stöd, ingenting att göra med skydd mot arbetsgivare.

• Gilla
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Där ser man vad ett fack kan ta till för attt få sin vilja igenom. Men som jag skrev så är det inte en skuld. Det gäller att skrämmas ordentligt för komma till dit man vill och det har dom inga betänkligheter med att framföra. Det är så att om en går ur så missar dom en inkomst och det är många milijoner som dom tar in varje år, inom fackföreningsrörelserna. Finns inte på kartan att dom vill missa något. Mycket som tas in, hamnar på något konto som är för möten/konferanser på något fint ställe och gratis för dom som är närvarande, Vi hade ju Eriksson i transport för en del år sen. Och det kom fram att han gotta sig i varmt land, trot ni det inte är nästan lika innom andra fack. Glöm det att undra och fundera , för det talas det inte om för medlemmarna, samt att det gäller att sko sig på någons bekostnad utan att betala själv. Fullt legalt enlig gällande stagar , "" Vi måste få prata ihop oss "" Och inte är det några medlemmar ute på golvet som får vara med på sådana resor eller arrangemang. Men betala ska dom. Nu kanske inte alla fack är så, men inte långt därifrån. "" Som iband sägs, äpplet faller inte lång från päronträdet "" Ni ska inte tro annat än att dom är längre från sin plånbok än medlemmarnas. Vet inte hur det är, men kanske det går att få ut årsredovisningen för ett fack, men har aldig provat och där står det kanske i kryptiskt format vad pengarna gått till, samt fonderingar.
En fråga till er som lyfter facken till skyarna, har ni försökt med att få ut årsredovisningen och kan läsa den på adekvat sätt, inte helt enkelt för en som inte är skolad i det ekonomiska.
Nu var väl detta nästan konspirationsteoretiskt ...
Fast visst tusan tror jag också att det finns en del resor och konferenser som i princip är förtäckta nöjestillställningar. Det är ju ganska normalt inom privata företag (jag har åtnjutit sånt, många jag känner, många företag jag känner till, har sånt återkommande med jämna mellanrum), så varför ska inte fackförbunden också ha det?
Frågan är väl mer, hur mycket sånt är det? Är det uppseendeväckande mycket?

Vad gäller årsbokslut så är det inga problem att få tag i det. Bolagsverket skickar en kopia om du önskar, de flesta har de publikt tillgängliga, jag har länkat till IF-metalls tidigare i tråden.
Men du har inte en chans att läsa ut det du vill från en årsbokslut, då måste du dyka ner i verifikaten, och de har endast revisorn och bolagets ekonomistyrning och bolagets ägare tillgång till.
Ja, skatteverket kan förstås begära ut, eller göra en granskning, de har myndighet att begära detta.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag gissar att anledningen från början att man inte kan gå ur facket vid en konflikt är att arbetsgivaren inte ska kunna tvinga ur dom anställda som är anslutna ur facket vid en konflikt.
Det är ingen som tvingar någon, utan det är personen i fråga som tar ett eget ansvar för det och kan forsätta jobba och få lön, till uppehälle och mat för familjen. Sen det med att facket höjde ersättningen till över vad lönen var. Det var nog för att det morrades i ledet om att jag får inte ihop min ekonimi med att strejka och då vill jag gå ur, men får inte det, för dom nekar mig, men om facket bråkar finns det ingen lag på att det ska betalas något till dom heller. Fri föreningsrät enlig lag som jag skrev, är att gå in i en förening och gå ur är personens egna beslut och inte någon annans. En förening kan inte motsätta sig en medlems beslut att forsätta var medlem eller avsluta sitt medlemsskap. Klart om den inte sköter sig så kan den uteslutas och det är vad IF metall hotar med om inte personen strejkar. Vad är det att inte sköta sig, är då frågan, att inte dansa efter fackets pipa eller vad, kan man fråga sig, men det får man nog titta i stjärnorna om det. Dom har blivit lite för mäktiga och ska till varje pris behålla den possitionen, sen om det spiller över på annan, bryr dom sig inte om. Bara att allla gör som vi säger är ett något av måtto för dom.
Ävensom att mina texter är klart negativa och rent förskräckliga, med bara att det är skit med facken, så har dom gjort en del bra saker för fotfolket, men någon måtta får det vara på tokigheterna

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.