Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
J jonaserik skrev:
Det är inte bara vid en konflikt som det är problem att gå ur. Sen vet jag inget om det finns något kontrakt som ska skrivas på för att bli medlem i ett fack. Bara ringa eller skriva in sig via nätet och bli medlem. Det står i villkoren för medlemsskap om det med konflikt.
Men vet att det är upp till facket att godkänna en uppsägning oavsett konfikt eller inte, när en sådan lämnas in, så kommer direkt, """ Och vart ska vi skicka papperen , vilkket fack " säger man nej, inget fack så blir det en annat ljud luren, lite otrevligt och vi ska se på det, sen kan dom förhala nästan hur länge som helst med utträdet
Fråga inte hur jag vet, bara att jag vet. Blir för långt då.

[länk]
Om man har bankid så går man ur på webben, har man varken det, email, eller telefon så får man väl skicka ett brev, har man inget frimärke heller så börjar det bli klurigt, då får man besöka ett kontor.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du tycker inte det låter konstigt att man inte kan avsluta sitt medlemskap om man anser att facket driver en fråga man inte kan stå bakom?

Vad är det Maggan och Baudin brukar yla om hela tiden, ett hot mot demokratin!
Det finns goda skäl till att inte gå ur i aktiv konflikt, de som är mest emot facket brukar anse att om man får veta villkoren före man blir medlem så får man acceptera att de är aktiva. Vad är problemet att medlemmar inte enskilt och dynamiskt kan ändra de demokratiskt beslutade medlemsvillkoren när de i efterhand ändrar sig?
 
Unikt namn
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var finns Musk PR-avd, någonstans i Sverige kanske?
Jag tänker Södertälje. Allt gott kommer därifrån.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tänker Södertälje. Allt gott kommer därifrån.
Jaha, där ser man. Jag som trodde att Musk knappt hade en aning om vad som pågår i Sverige, eller inte bryr sig alls.
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Det finns goda skäl till att inte gå ur i aktiv konflikt, de som är mest emot facket brukar anse att om man får veta villkoren före man blir medlem så får man acceptera att de är aktiva. Vad är problemet att medlemmar inte enskilt och dynamiskt kan ändra de demokratiskt beslutade medlemsvillkoren när de i efterhand ändrar sig?
Att min åsikt är att den enskildes rätt att gå ur står över kollektivets rätt att hålla medlemmen som gisslan tror jag inte överraskar dig vid det här laget. 😊

Om man går med långt innan dårarna på förbundskontoret får för sig att ge sig på ens arbetsgivare för att de saknar kollektivavtal tycker jag det är ohederligt att inte låta de personer som inte vill vara med i konflikten att gå ur.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Om man har bankid så går man ur på webben, har man varken det, email, eller telefon så får man väl skicka ett brev, har man inget frimärke heller så börjar det bli klurigt, då får man besöka ett kontor.
Nu har du tydligen inte varit med själv om jag förstår rätt, med ditt resonemang, om att gå ur ett fack och fått en massa förfrågningar om allt och inget. Så du ska veta "" att ingen rök utan eld "" Men då du klart framhäver att det så enkelhet med att gå ur, så är det din uppfattning, men troligtvis har dom som fått problem en annan. Och vilka det är, vet ingen om på detta forum, då det endast verkar vara jag som har erfarenhet av fack och utträde. samt inte skrivit om det.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Att min åsikt är att den enskildes rätt att gå ur står över kollektivets rätt att hålla medlemmen som gisslan tror jag inte överraskar dig vid det här laget. 😊

Om man går med långt innan dårarna på förbundskontoret får för sig att ge sig på ens arbetsgivare för att de saknar kollektivavtal tycker jag det är ohederligt att inte låta de personer som inte vill vara med i konflikten att gå ur.
Fast det du säger är att den enskilde har rätt att bryta ingångna avtal godtyckligt, det skulle ju då ge facket samma rätt och det blir bara knepigt. Mitt råd är istället att inte gå med i föreningar vars villkor du inte känner att du kan acceptera. Jag hade förstått resonemanget om det var något helt oförutsebart men en konflikt ligger liksom i sakens natur när det handlar om fackförbund.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Nu har du tydligen inte varit med själv om jag förstår rätt, med ditt resonemang, om att gå ur ett fack och fått en massa förfrågningar om allt och inget. Så du ska veta "" att ingen rök utan eld "" Men då du klart framhäver att det så enkelhet med att gå ur, så är det din uppfattning, men troligtvis har dom som fått problem en annan. Och vilka det är, vet ingen om på detta forum, då det endast verkar vara jag som har erfarenhet av fack och utträde. samt inte skrivit om det.
Det här handlade om Unionen och jag tror att samtliga deras medlemmar är kapabla att gå igenom processen.
 
D djac skrev:
Det här handlade om Unionen och jag tror att samtliga deras medlemmar är kapabla att gå igenom processen.
Inte bara unionen, det är samma visa hos alla fackförbund som finns i landet, några undantag kan finnas med om en konflikt är på gång, men därom vet jag inte, då jag inte har nagelfarit alla fack som finns. >Det med kapabla, är nog en personlighet som kanske inte alla har. Även vargar jaga i flock och det är så som facken vill ha det.
 
JanneJanne123
D djac skrev:
Fast det du säger är att den enskilde har rätt att bryta ingångna avtal godtyckligt, det skulle ju då ge facket samma rätt och det blir bara knepigt. Mitt råd är istället att inte gå med i föreningar vars villkor du inte känner att du kan acceptera. Jag hade förstått resonemanget om det var något helt oförutsebart men en konflikt ligger liksom i sakens natur när det handlar om fackförbund.
Håller verkligen inte med dig. Att ett medlemskap i ett fackförbund ger facket carte blanche att driva vilka galna konflikter som helst i ditt namn utan att du har möjlighet att gå ur anser jag är ett otroligt underligt upplägg. Att konflikter ligger i korten, absolut, men bara för det tycker jag att man som medlem ska ha möjlighet att själv få avgöra om man vill understödja en konflikt eller inte. Tesla idag, SD-anhängare imorgon? Vem vet vad facken hittar på?
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
J jonaserik skrev:
Facket kan inte kräva indrivning eller kronkalle på avgiften.
Fast jag lovar, det hotar de åtminstone med.
(Jag hade dock inte koll på att de inte kan driva in en sådan skuld, något särskiljer denna skuld från andra skulder alltså?)
 
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är bäst att du proaktivt går ur innan konflikten bryter ut och du är tvingad att även vara kvar.
Ja det är en viktig fråga alla som är medlemmar bör begrunda!
Det moderna livegenskapet, känns inte så fräscht, tänker jag.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker att den här frågan har blivit en popularitetstävling mellan facken verksamhet och personen Musk.

Vad jag läser är det tydligt att åsikter om fack/Musk generellt färgar ställningstagandet i denna konflikt.

Jag ogillar Musk mer än facken, så jag håller på deras sida.
Därför tycker jag att det är rimligt att det finns begränsningar i utträde när det råder konflikt.
Utträde skulle ju annars kunna användas som ett verktyg i konflikten, där företagen uppmanar fackligt aktiva att träda ur för att minska konflikten omfattning.

I vanliga fall är detta inte ett större problem.
Men Musk har en skarpare pr-avdelning än facken, så idag är utträdesbegränsningen en bricka i informationskriget.
Jag kan bara tala för mig själv, Elon Musk har jag inga större känslor för, åt något håll.
Han verkar ju vara en knäppskalle och en rövhatt av rang, men han har också åstadkommit en del rätt fantastiska saker, så det blir lite typ plusminus noll där, för mig.

Jag är absolut inget fanboy av karln, jag har helt enkelt inte orkat bestämma mig för vad jag ska tycka, fast han är ju trots allt så pass fascinerande och omtalad att man ändå inte riktigt kommer undan att åtminstone ha någon fundering över det hela.


Men om facket (som det ser ut idag) har jag däremot funderat klart, de är jag färdiga med, de Svenska fackföreningarna har jag en generellt väldigt negativ åsikt om.
Men det är dock inget jag går omkring och torgför hela tiden, de finns och det accepterar jag, jag tror att de ändå har något att tillföra i Svenska samhället, eller jag kanske typ menar att ifall dagens fackföreningar skulle försvinna så måste de ändå ersättas av något liknande för att maktbalansen på arbetsmarknaden ska bibehållas. Så det känns ju som att en bättre väg är att facken skulle reformeras till något som passar mer till 2024 än 1924.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast jag lovar, det hotar de åtminstone med.
(Jag hade dock inte koll på att de inte kan driva in en sådan skuld, något särskiljer denna skuld från andra skulder alltså?)
Det är en medlemsavgift och inte en sklud i juridisk mening. Det är frivilig avgift och om inte facket går med på att denna person vill gå ur så faller allt till botten. Det är personen i fråga som bestämmer om det ska göras betalning/avdrag eller av dito och inte facket. Det är det som heter i lagens mening fri föreningsrätt.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Fast det du säger är att den enskilde har rätt att bryta ingångna avtal godtyckligt, det skulle ju då ge facket samma rätt och det blir bara knepigt. Mitt råd är istället att inte gå med i föreningar vars villkor du inte känner att du kan acceptera. Jag hade förstått resonemanget om det var något helt oförutsebart men en konflikt ligger liksom i sakens natur när det handlar om fackförbund.
Att gå med i en förening som i det finstilta i villkoren har att man inte kan lämna föreningen tror jag skulle bedömas som "oskäliga avtalsvillkor" vid domstol.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.