Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Att de orkar
Nästa gäng pajasar som skall in och förnedra sig i en konflikt som sedan länge är förlorad...

Ni är så välkomna så!
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
P
Stämmer verkligen detta? (Bild från twitter)
Kan man inte gå ur förbundet ifall de hittar på någon idioti man inte stödjer, är deras medlemmar livegna?
Skärmdump från Unionen hemsida om regler för att avsluta medlemskap under pågående konflikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Ledsen
cpalm och 4 till
  • Laddar…
Unikt namn
Du får väl vänta tills konflikten är över?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Du får väl vänta tills konflikten är över?
Så om konflikten pågår i flera år (lågintensiv) så är man fast i medlemskapet och måste betala avgift även om man inte vill vara medlem??
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Dilato skrev:
Så om konflikten pågår i flera år (lågintensiv) så är man fast i medlemskapet och måste betala avgift även om man inte vill vara medlem??
Hur ofta blir det här ett problem i praktiken förutom när dollarmiljardärer ska bedriva antifack-kampanjer med svenska bilägare som spelpjäser?

Om det är konflikt på din arbetsplats så är du ju fast i den tills det är över tänker jag...
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur ofta blir det här ett problem i praktiken förutom när dollarmiljardärer ska bedriva antifack-kampanjer med svenska bilägare som spelpjäser?

Om det är konflikt på din arbetsplats så är du ju fast i den tills det är över tänker jag...
Du tycker inte det låter konstigt att man inte kan avsluta sitt medlemskap om man anser att facket driver en fråga man inte kan stå bakom?

Vad är det Maggan och Baudin brukar yla om hela tiden, ett hot mot demokratin!
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 8 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Hur ofta blir det här ett problem i praktiken förutom när dollarmiljardärer ska bedriva antifack-kampanjer med svenska bilägare som spelpjäser?

Om det är konflikt på din arbetsplats så är du ju fast i den tills det är över tänker jag...
Det räcker med en gång för att det ska vara fel.
Att inte kunna gå ur en förening när man önskar utan kan tvingas vara kvar mot sin vilja är inte rätt.
Som medlem är man alltså livegen hos facket om det pågår en konflikt någonstans där facket sympatiserar (behöver ju inte ens vara din arbetsplats eller ens ditt fackområde).
 
Redigerat:
  • Gilla
johel572 och 7 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så om konflikten pågår i flera år (lågintensiv) så är man fast i medlemskapet och måste betala avgift även om man inte vill vara medlem??
Så är det hos vissa, går inte att gå ur, bara säga till arbetsgivaren att inte betala in avgiften, men då är det möjligt att den begår ett avtalsbrott om det finns KA. Och kan bli stämd inför AD, Sen sluta betala och straffa ut sig, är enda möjligheten, men facket har möjlighet att vägra skriva ut personen från medlemsregistret. Finns personen kvar där, så är den en medlemen kvar ända tills en utskrivning sker. Och det dom förhalla hur länge som helst, bara det gagnar dom. Facket kan inte kräva indrivning eller krokalle på avfiften.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du tycker inte det låter konstigt att man inte kan avsluta sitt medlemskap om man anser att facket driver en fråga man inte kan stå bakom?
Jag tycker att den här frågan har blivit en popularitetstävling mellan facken verksamhet och personen Musk.

Vad jag läser är det tydligt att åsikter om fack/Musk generellt färgar ställningstagandet i denna konflikt.

Jag ogillar Musk mer än facken, så jag håller på deras sida.
Därför tycker jag att det är rimligt att det finns begränsningar i utträde när det råder konflikt.
Utträde skulle ju annars kunna användas som ett verktyg i konflikten, där företagen uppmanar fackligt aktiva att träda ur för att minska konflikten omfattning.

I vanliga fall är detta inte ett större problem.
Men Musk har en skarpare pr-avdelning än facken, så idag är utträdesbegränsningen en bricka i informationskriget.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
D Dilato skrev:
Det räcker med en gång för att det ska vara fel.
Att inte kunna gå ur en förening när man önskar utan kan tvingas vara kvar mot sin vilja är inte rätt.
Som medlem är man alltså livegen hos facket om det pågår en konflikt någonstans där facket sympatiserar (behöver ju inte ens vara din arbetsplats eller ens ditt fackområde).
Blev du tvingad att gå med? 😪😪😪😪😪

Det är bäst att du proaktivt går ur innan konflikten bryter ut och du är tvingad att även vara kvar.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker att den här frågan har blivit en popularitetstävling mellan facken verksamhet och personen Musk.

Vad jag läser är det tydligt att åsikter om fack/Musk generellt färgar ställningstagandet i denna konflikt.

Jag ogillar Musk mer än facken, så jag håller på deras sida.
Därför tycker jag att det är rimligt att det finns begränsningar i utträde när det råder konflikt.
Utträde skulle ju annars kunna användas som ett verktyg i konflikten, där företagen uppmanar fackligt aktiva att träda ur för att minska konflikten omfattning.

I vanliga fall är detta inte ett större problem.
Men Musk har en skarpare pr-avdelning än facken, så idag är utträdesbegränsningen en bricka i informationskriget.
Det kokar väl ner till om facket är till för medlemmarna eller tvärtom.

Jag har inget emot facket egentligen om dom jobbar för det medlemmarna vill ha, men att dom beter sig så här gillar jag inte.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Det är bäst att du proaktivt går ur innan konflikten bryter ut och du är tvingad att även vara kvar.
Jag funderar starkt på det, även om SI hittills inte har gett sig in i det hela
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker att den här frågan har blivit en popularitetstävling mellan facken verksamhet och personen Musk.

Vad jag läser är det tydligt att åsikter om fack/Musk generellt färgar ställningstagandet i denna konflikt.

Jag ogillar Musk mer än facken, så jag håller på deras sida.
Därför tycker jag att det är rimligt att det finns begränsningar i utträde när det råder konflikt.
Utträde skulle ju annars kunna användas som ett verktyg i konflikten, där företagen uppmanar fackligt aktiva att träda ur för att minska konflikten omfattning.

I vanliga fall är detta inte ett större problem.
Men Musk har en skarpare pr-avdelning än facken, så idag är utträdesbegränsningen en bricka i informationskriget.
Var finns Musk PR-avd, någonstans i Sverige kanske?
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Därför tycker jag att det är rimligt att det finns begränsningar i utträde när det råder konflikt.
Utträde skulle ju annars kunna användas som ett verktyg i konflikten, där företagen uppmanar fackligt aktiva att träda ur för att minska konflikten omfattning.
Det är inte bara vid en konflikt som det är problem att gå ur. Sen vet jag inget om det finns något kontrakt som ska skrivas på för att bli medlem i ett fack. Bara ringa eller skriva in sig via nätet och bli medlem. Det står i villkoren för medlemsskap om det med konflikt.
Men vet att det är upp till facket att godkänna en uppsägning oavsett konfikt eller inte, när en sådan lämnas in, så kommer direkt, """ Och vart ska vi skicka papperen , vilkket fack " säger man nej, inget fack så blir det en annat ljud luren, lite otrevligt och vi ska se på det, sen kan dom förhala nästan hur länge som helst med utträdet
Fråga inte hur jag vet, bara att jag vet. Blir för långt då.

https://www.unionen.se/medlemskapet/vem-kan-bli-medlem-och-villkor
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag tycker att den här frågan har blivit en popularitetstävling mellan facken verksamhet och personen Musk.

Vad jag läser är det tydligt att åsikter om fack/Musk generellt färgar ställningstagandet i denna konflikt.

Jag ogillar Musk mer än facken, så jag håller på deras sida.
Därför tycker jag att det är rimligt att det finns begränsningar i utträde när det råder konflikt.
Utträde skulle ju annars kunna användas som ett verktyg i konflikten, där företagen uppmanar fackligt aktiva att träda ur för att minska konflikten omfattning.

I vanliga fall är detta inte ett större problem.
Men Musk har en skarpare pr-avdelning än facken, så idag är utträdesbegränsningen en bricka i informationskriget.
Att du läser in att det här har med folks åsikter om Elon Musk får stå för dig. Det var facket IF Metall som valde vilket företag man ville driva den här konflikten med och man valde Tesla fullt medvetna om att det skulle ge medial uppmärksamhet. Det finns tusentals företag där ute som inte har kollektivavtal, men det skulle ju hamna i total medieskugga om man gav sig på något av dessa istället.

Facken säljer in sitt medlemskap med CV-granskning, a-kassa och inkomstförsäkringar, men att det är något slags Hotel California talar man tyst om.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.