717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Symboliken att lättnaden införs på fackets julafton ❤️❤️[SKPG]Zamora skrev:
IF Metall lättar på blockaden mot Teslas skadeverkstäder
Posted byKristofer Raskapril 30, 2024
IF Metall har idag meddelat att de Tesla-godkända skadeverkstäderna som tagits ut i sympatistrejk återigen ska få börja reparera Tesla-bilar. Det från och med imorgon 1 maj.
Egentligen har det funnits ett undantag för kraftigt krockskadade Teslor sedan februari, men den dispensen gällde bara fram till och med idag. Istället för att nu dra åt snaran igen väljer IF Metall istället att lätta på sympatiåtgärden. En åtgärd som slagit hårt mot Tesla-ägare och de berörda skadeverkstäderna.
Annons
Kvar finns däremot vissa restriktioner, som ska förhindra arbetet på bilar som bland annat ägs av Tesla och åtgärder av vissa typer av garantiärenden. Men för den som har en krockskadad Tesla kommer det nu alltså vara möjligt att få den reparerad.
– Blockad för servicearbete gäller fortfarande på bilar som ägs av Tesla, bilar med transportskador och bilar som omfattas av fabriksgaranti. I övrigt kan service utföras på Teslabilar, skriver IF Metall i ett mail.
Branschkollegan Peter Esse har varit i kontakt med IF Metall för att få det hela bekräftat, och dessutom får han vissa bitar förtydligade. Peters inslag ser du nedanför:
Sedan strejken inledes har IF Metall plockat ut runt 80 skade- och karossverkstäder i Sverige i sympatistrejk. Dessa kan nu se fram emot att återigen återgå till sitt arbete.
Tydligen började försäkringsbolagen leja in verkstäder som specifikt INTE har kollektivavtal för att få Teslorna reparerade. Och då måste IF Metall antingen sätta alla försäkringsbolag i blockad eller på något sätt motivera en lättnad av blockaden, för det går ju inte för sig att jobb går till icke kollektivavtalsanslutna verkstäder!
Oooops!
Oooops!
Man kan förstå varför sekretess är en så viktig del av anställningsavtalet även för verkstadspersonalen ”på golvet” och inte bara utvecklingspersonal, ingenjörer mm. Finns problem eller ej…?
Sen kommer rostfria cybertruck som rostar!
Salt, fågelbajs och industriellt nedfall skall tas bort omgående från den polerade obehandlade rostfria karossen enligt manualen.
Här Tesla S igen. Två bilar till med sprucken undre länkarm.
Snabbfil för att ta sig till verkstad.
Sen kommer rostfria cybertruck som rostar!
Salt, fågelbajs och industriellt nedfall skall tas bort omgående från den polerade obehandlade rostfria karossen enligt manualen.
Här Tesla S igen. Två bilar till med sprucken undre länkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Snabbfil för att ta sig till verkstad.
https://carup.se/tommys-tesla-kollapsade-hjulet-vek-sig/Svenska Transportstyrelsen har en utredning efter att de fått in anmälningar om liknande händelser med Tesla Model S. Men enligt handläggaren kan det ta flera år innan de är färdiga med utredningen. I Norge har myndigheterna lagt ner sin utredning om felet.
– Som du säkert känner till så tar vi emot och följer upp anmälningar som rör produktsäkerhet inom fordonsområdet av medborgare i Sverige, handläggningstiden kan variera mellan någon vecka till flera år, säger Patrik Hammarbäck, utredare väg och järnväg på Transportstyrelsen, till Carup.
Carup har sökt Tesla i Sverige för en kommentar.
LÄS MER:
- Carolines Tesla sprack: ”Jag blev livrädd”
- Tesla kan tvingas återkalla bilar i Norge för känt fel
- Fjädring på ny Tesla kollapsade – garantin täckte inte
- Tesla slipper återkalla för fel på hjulupphängning
- Transportstyrelsen i Sverige utreder fel på Teslas fjädring
- Tesla fick lagas med spännband: ”Fixa er skit innan…
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Tidiga Model S är ju erkänt en problembil, men om Teslas bilar är bra eller om Elon Musk är en idiot spelar ju inte så stor roll gällande om de ska tvingas att ha kollektivavtal eller inte.
Nja, nu var väl frågan egentligen om sekretessavtalet innebär att man inte får berätta om farliga fel man upptäcker till utomstående., alltså munkavle som kan påverka säkerheten för kunden.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Ja det är väl fullt rimligt att den typen av kommunikation sker centralt och på ett kontrollerat sätt och inte via någon mek i Svedala?D Dilato skrev:
Men om man (Tesla) inte åtgärdar utan mörkar kända fel som i beskrivs artikeln ovan, och mekanikern inte får berätta om det till utomstående blir det ju farligt på riktigt.JanneJanne123 skrev:
För övrigt finns det ingen teslaverkastad i Svedala 😉
https://www.nyteknik.se/fordon/teslas-advokater-hotar-svensk-bilverkstad-for-filmpublicering/399884blackarrow skrev:
Man kan förstå varför sekretess är en så viktig del av anställningsavtalet även för verkstadspersonalen ”på golvet” och inte bara utvecklingspersonal, ingenjörer mm. Finns problem eller ej…?
Sen kommer rostfria cybertruck som rostar!
Salt, fågelbajs och industriellt nedfall skall tas bort omgående från den polerade obehandlade rostfria karossen enligt manualen.
Här Tesla S igen. Två bilar till med sprucken undre länkarm.
[bild]
[bild]
[bild]
Snabbfil för att ta sig till verkstad.
[bild]
[länk]
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Är väl därför vi har en så rigid process kring bilprovning i Sverige?D Dilato skrev:
Tror en teslaverkstad är precis vad Svedala behöver!
Jag tycker inte en sådan kultur där företagen kan hindra folk från att berätta om fel o brister i produkter är ok. Det är ju sådana avtal som har gjort det möjligt för oseriösa företag att sälja produkter som är farliga för konsumenter eller att arbetsplatser är farliga för arbetarna.JanneJanne123 skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Så fungerar det väl i stort sett på alla företag? Lojalitetsplikten är omfattande och du som enskild anställd kan oombedd inte ta på sig att vara något språkrör för företaget. Företag förhåller sig till lagar, regler, standarder med mera som ska förhindra att undermåliga produkter når konsumenter. Jag anser inte att en tystnadsklausul gör varken till eller från för just den här frågan.N Niq skrev:
Klart man inte kan ta på sig att vara språkrör för företaget men man ska ju inte kunna bli stämd för att man rapporterar om fel och brister som påverkar säkerheten för konsumenter eller dom anställda. Ja Seriösa företag förhåller sig naturligtvis till lagar regler o standarder och för dom är det ju inget problem att deras anställda får berätta om brister för dom fixar problemen istället för att dölja dom.JanneJanne123 skrev:
Så fungerar det väl i stort sett på alla företag? Lojalitetsplikten är omfattande och du som enskild anställd kan oombedd inte ta på sig att vara något språkrör för företaget. Företag förhåller sig till lagar, regler, standarder med mera som ska förhindra att undermåliga produkter når konsumenter. Jag anser inte att en tystnadsklausul gör varken till eller från för just den här frågan.
