Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, inte lämnar de landet. Kanske lägger de alla verkstadsanställda i eget bolag och tecknar avtal där. Annars lär de försöka trötta ut facke,t men de förstår nog inte att Stålmännen aldrig ger upp, de kommer kämpa in i det sista för sin heliga tro...
Mjo fast herr Musk som hellre säker Twitter för åtskilliga miljarder USD än att backa ... har mer pengar än hela Svenska facket tillsammans. Så han lär inte ge upp heller.
Intressant som sagt.
 
Mikael_L
M MrDizzy skrev:
Och ang hur mycket makt karln har ... ganska mycket tydligen även om aktieposterna inte motsvarar det.Och kollar vi vad det är för folk Musk har anställt i ledningen för Tesla ... tja låt mig säga så här ... de säker hellre Tesla totalt än låter något fack någonstans i värden få igenom ett KA.
Ohh shit vad mycket insiderinformation du sitter på.
Jag är riktigt avundsjuk.
 
  • Gilla
Majgårdarna och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det blir spännande och se vad som händer. Facket kan inte sluta så där vet vi vad som händer. Men däremot Tesla är frågetecknet. Herr Musk har sagt nej. Så han kan säkert föreslå att man lämnar Sverige på något. Det är stor chans att facket kommer orsaka ett gäng arbetslösa.
Tror du inte TM Sweden fortfarande tjänar pengar här?
Om det är så, så finns det nog ingen större anledning att lämna den svenska marknaden.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ohh shit vad mycket insiderinformation du sitter på.
Jag är riktigt avundsjuk.
Nä inte alls. Har bara gått på vad nån journalist som kollade upp var ledningen för Tesla har sagt/agerat då KA frågan började i Tyskland. Sparade tyvärr inte länken. Borde finnas på google om du kan få fram rätt sökord på tyska. (var en artikel i en tysk tidning)
 
  • Haha
Majgårdarna
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Tror du inte TM Sweden fortfarande tjänar pengar här?
Om det är så, så finns det nog ingen större anledning att lämna den svenska marknaden.
Jag kan bara gissa men det skulle inte förvåna mig om Musk bara lämnar Sverige som ett statement, dels för att han kan och dels för att bara markera men jag gissar att detta kommer pågå ett längre tag först, ingen brådska från någon sida.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Mjo fast herr Musk som hellre säker Twitter för åtskilliga miljarder USD än att backa ... har mer pengar än hela Svenska facket tillsammans. Så han lär inte ge upp heller.
Intressant som sagt.
Problemet är den att metall sitter i en rävsax. De kan inte backa. Det är helt omöjligt Då skulle det bli frivilligt att teckna ka. Metalls kassa kommer sina pm inte allt för länge kan jag tänka mig. Men då kommer alla andra fackförbund hjälpa till LO kommer stötta. Sen kommer sossarna bli tvugna att gå in och stötta. kanske Vänsterpartiet om de måste. Så det finns en hel del pengar. Att plocka in. Kraftigt höjda fackavgifter som följd.
Facken samarbetar det vet vi sedan tidigare.

Jag kan nästan tycka synd om facket..... för att de satt sig i en rävsax. De borde gjort en riskanalys innan. Alla vet vi hur Musk är.
och vad han tycker om ka lär inte vara så svårt att reda på?
Men man ska inte kräva så mycket från facket. framförallt inte ett fackförbund vars chefs jurist knappt har läst juridik.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag är nyfiken på hur ni räknar, ni som säger att Metalls pengar kommer att sina inom överskådlig tid.

Hur mycket Metall har i strejkkassan varierar uppgifterna på, men jag har sett siffror runt 10 - 15 miljarder. Metall har 250 000 betalande medlemmar.

Jag skulle intuitivt tänka att avkastning på kapitalet och tillskott från medlemmarna täcker utgifterna för 30 strejkande, så att strejkkassan i själva verket ökar över tid.

Kan någon av er berätta hur ni räknar?
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
I slutet av denna PDF som jag länkade till här
[länk]
Så hittar du årsredovisning några år bakåt, det ger åtminstone en viss överblick.
Tack, men usch så många siffror i olika kolumner. Jag som är ekonomiskt helt oskolad fattar noll. :(

Min fråga i mitt förra inlägg var alltså ärligt menad, inte retorisk.
 
Mikael_L
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Tack, men usch så många siffror i olika kolumner. Jag som är ekonomiskt helt oskolad fattar noll. :(

Min fråga i mitt förra inlägg var alltså ärligt menad, inte retorisk.
Ja det är många siffror, det är en bisarrt svår årsredovisning kan man tycka för en såpass enkel verksamhet. Men den är egentligen inte så enkel som man först tänker.

De tar i alla fall in ca 900 miljoner från medlemsavgifter, och 400 miljoner i överskott från sitt ägande av mark, byggnader och värdepapper.
Den fackliga verksamheten går hela tiden minus, men den finansiella verksamheten styr upp det totala resultatet på sista raden till ca 100-200 miljoner plus.
ca 250 000 aktiva betalande medlemmar
drygt 11 miljarder i värde på värdepapper (aktier, obligationer och sånt) och mark och byggnader. Där mark och byggnader utgör ca 1 miljard och värdepapper 10 miljarder.
Vidare har de 1,2 miljarder i kassan, dvs snabbt tillgängliga pengar.

Löner/arvoden i styrelsen är mellan 70 000 till 90 000/månad.

De kan nog avlöna strejkande och strejkvakter rätt länge.

Samma så kan Tesla hålla ut länge.
Denna strid kommer inte ta slut för att någon får slut pengar - det kan ni fetglömma.


OBS ta mina siffror för vad det är, det är bara breda penseldrag, men har jag inte dabbat mig totalt så är det i denna häraden åtminstone.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 8 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är många siffror, det är en bisarrt svår årsredovisning kan man tycka för en såpass enkel verksamhet. Men den är egentligen inte så enkel som man först tänker.

De tar i alla fall in ca 900 miljoner från medlemsavgifter, och 400 miljoner i överskott från sitt ägande av mark, byggnader och värdepapper.
Den fackliga verksamheten går hela tiden minus, men den finansiella verksamheten styr upp det totala resultatet på sista raden till ca 100-200 miljoner plus.
ca 250 000 aktiva betalande medlemmar
drygt 11 miljarder i värde på värdepapper (aktier, obligationer och sånt) och mark och byggnader. Där mark och byggnader utgör ca 1 miljard och värdepapper 10 miljarder.
Vidare har de 1,2 miljarder i kassan, dvs snabbt tillgängliga pengar.

Löner/arvoden i styrelsen är mellan 70 000 till 90 000/månad.

De kan nog avlöna strejkande och strejkvakter rätt länge.

Samma så kan Tesla hålla ut länge.
Denna strid kommer inte ta slut för att någon får slut pengar - det kan ni fetglömma.


OBS ta mina siffror för vad det är, det är bara breda penseldrag, men har jag inte dabbat mig totalt så är det i denna häraden åtminstone.
Om inget annat stoppar konflikten så tror jag att den lätt kan vara längre än Tesla kommer finnas som företag, det lär vara det naturliga slutet på detta, om ingen av partnerna ändrar sig innan dess.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok jag hade ordentligt fel med if metalls kassa. Frågan är När musk tröttnar? Gör han det? Jag vill tro att Sverige är en för norden sett en stor kund till tesla. Jag tror inte att de kommer lägga ner utan bara gå runt. Troligtvis blir det något sådan. De sitter nog bäst på att ta sig runt det hela..
De skulle kunna lägga ned hela sitt kontor här i Sverige sparka alla och sen börja om. Ha alla anställda i .ett bolag i Eu
Ingen aning om det skulle fungera. Jag bara spånar och gissar nu
Det vi vet är att facket inte kommer ge sig.
Frågan är hur tesla löser problemet? De kommer troligtvis inte skriva under något avtal.
 
Mikael_L
Skulle Tesla börja förlora pengar, i alla fall kännbara pengar, så skulle antagligen något hända.
Att de lägger ner verksamheten i Sverige, eller att de delar upp det i fler bolag.

Rent pragmatiskt skulle jag nog själv, så där på rent affärsmässiga grunder, troligen låta mekanikerna husera i ett eget litet bolag skiljt ifrån själva affärsverksamheten.
Detta bolag skulle alltså i princip vara ungefär som ett bemanningsföretag som säljer timmar till bolaget där själva affären bedrivs.
Detta bolag skulle man ju sen kunna hantera lite hur man vill, lägga ner närsomhelst som facket krånglar och återanställa folk i ett nytt bolag som kan startas upp på en vecka.
Tesla skulle t.o.m kunna ha bolag färdiga för detta, bara att säga upp folk och sen teckna nya anställningsavtal.

Troligen vill inte Tesla detta, då det skulle vara dåligt och otryggt för de anställda mekanikerna, och man förlorar lätt de mest värdefulla.
Men de skulle kunna välja denna väg.

Men just nu tror jag inte att Tesla lider speciellt mycket av den uppkomna situationen, så det lär väl inte hända något på ett tag än.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ok jag hade ordentligt fel med if metalls kassa.
Nja, kanske lite på beloppen, men det beror ju på vad menar med "strejkkassa", är det alla IF metalls tillgångar som kan användas, så hade du ju inte fel.
Alltså ... har de sparat ihop till en stor strejkkassa, så är det självklart inte som pengar i madrassen eller i ett bankfack, naturligtvis placerar man det i värdepapper eller något annat, som gör att man inte tappar värdet p.g.a inflation osv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mikael_L
D djac skrev:
Om inget annat stoppar konflikten så tror jag att den lätt kan vara längre än Tesla kommer finnas som företag, det lär vara det naturliga slutet på detta, om ingen av partnerna ändrar sig innan dess.
Eller så länge IF metall finns kvar som fackförbund. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.