Status
Inte öppen för fler kommentarer.
N
S Styrman_jansson skrev:
Detta var runt 15-16 år sedan men att samtliga som var medlemmar i SEF i klassen (ca. 15st) kände behov av att straffa ut sig är ju talande i sig. Sannolikheten att alla 15st skulle ha ringt/mailat fel är rätt låg ;)

Kvinnan jag pratade med informerade mig personligen om uppsägningstiden och på frågan vad som hände om jag slutade betala fick jag svaret "men så kan du ju inte göra!". "Watch me" blev svaret följt av ett klick i luren.
Låter som en intressant fackavdelning. Nu var det inte Sef som var intressant när jag gick gymnasiet. Men det facket som var för oss så var det gratis medlemskap så länge man studerade. När jag senare i livet var med i byggnads och ville gå ur så var det inga problem alls att gå ur. Kommer inte ihåg hur lång uppsägningstiden var men det var inte speciellt lång kanske 1 mån.

N Niq skrev:
Låter som en intressant fackavdelning. Nu var det inte Sef som var intressant när jag gick gymnasiet. Men det facket som var för oss så var det gratis medlemskap så länge man studerade. När jag senare i livet var med i byggnads och ville gå ur så var det inga problem alls att gå ur. Kommer inte ihåg hur lång uppsägningstiden var men det var inte speciellt lång kanske 1 mån.
Kanske är det skillnad på att bli medlem under gymnasietiden mot att säga upp upp sig som elektriker för att gå en högskoleutbildning (som förvisso var inom El)

D djac skrev:
Du tror alltså på det, att man "vägras utträde" ur facket, för att någon skriver en vag text i ett forum och påstår det
Det är inget som jag bara skrev, det var verklighet för mig och inget som jag hittat på.
Du måste vara en 100 % fan av fackföreningar och vet ingenting kanske om deras metoder som dom använder sig av. Vilket fack är du med i, ( du behöver inte svara på det )
Men det är inte fel om du kontaktar dom och säger att du vill gå ur, vad blir svaret tror du då. I åtanke på vad fler har skrivit i tråden om att säga upp sig från facket. Dom tar till vad som helst för att ge dig en negativ bild av att inte vara med.
Som inga försäkringar som vi har kollektivt och dom är så bra och inga andra kan slå oss som våra och A-kassa + lite till.
Alla försäkringar går att teckna utan facket, A-kassa är enligt lag och kan betalas direkt utan facket.

Saxat från https://www.fortnox.se/fortnox-foretagsguide/ekonomisk-ordlista/a-kassa

A-kassan finansieras alltså av medlemsavgifter men får också statsbidrag. Tidigare var arbetslöshetskassorna kopplade med fackförbunden. Idag kan du vara med i en a-kassa utan att vara med i ett fackförbund.

Fackfolket ska även dom ha en lön och sitta säkert i sadeln, har du hört om att någon fackanställd har strejkat. Inte jag iaf. Dom har en säker stol och kan inte petas bort av en medlem, oavsett hur dom agerar.
Som en av mina anställda så. FAN man är ett stort dumhuvud och valt fel yrke. Man skulle vara politiker eller ombudsman på en fackförening, då kan man aldrig bli arbetstlös och sitter säker på jobbet.

• Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
P
Men herregud att facken skulle tvinga kvar sina medlemmar under tvångsmetoder faller på sin egna orimlighet..
Givetvis kan dom fördröja samt använda sig av en uppsägningstid men att dom skulle rent av neka någon skriftligt som de flesta fackförbund kräver vid utträde tror jag inte en sekund på..

A-kassan är separat den kan man välja att fortsätta att betala till oavsett om man är medlem i fackförbundet eller inte..

https://www.fackligaorganisationer.se/ga-ur-facket

RoTe
Kan ju berätta hur det var när jag valde att gå ur ett LO-fack... Jag sade upp skriftligt och fick inget svar, veckorna gick och ny avgift fick jag betala, till slut kom en representant från den lokala fackklubben och sade att denne var tvungen att hålla ett utträdessamtal med mig innan jag fick lämna. Nu tog processen ändå inte så långt tid men detta är en intressant metod ändå där facket anser sig ha rätten att hålla en kvar.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Det är inget som jag bara skrev, det var verklighet för mig och inget som jag hittat på.
Du måste vara en 100 % fan av fackföreningar och vet ingenting kanske om deras metoder som dom använder sig av. Vilket fack är du med i, ( du behöver inte svara på det )
Men det är inte fel om du kontaktar dom och säger att du vill gå ur, vad blir svaret tror du då. I åtanke på vad fler har skrivit i tråden om att säga upp sig från facket. Dom tar till vad som helst för att ge dig en negativ bild av att inte vara med.
Som inga försäkringar som vi har kollektivt och dom är så bra och inga andra kan slå oss som våra och A-kassa + lite till.
Alla försäkringar går att teckna utan facket, A-kassa är enligt lag och kan betalas direkt utan facket.

Saxat från [länk]

A-kassan finansieras alltså av medlemsavgifter men får också statsbidrag. Tidigare var arbetslöshetskassorna kopplade med fackförbunden. Idag kan du vara med i en a-kassa utan att vara med i ett fackförbund.

Fackfolket ska även dom ha en lön och sitta säkert i sadeln, har du hört om att någon fackanställd har strejkat. Inte jag iaf. Dom har en säker stol och kan inte petas bort av en medlem, oavsett hur dom agerar.
Som en av mina anställda så. FAN man är ett stort dumhuvud och valt fel yrke. Man skulle vara politiker eller ombudsman på en fackförening, då kan man aldrig bli arbetstlös och sitter säker på jobbet.
Här går man ur Unionen, https://www.unionen.se/avsluta-medlemskap , du menar alltså att om jag gör det så kommer de inte agera på detta och efter uppsägningstiden kommer de alltså svindla mig genom att fortsätta dra medlemsavgiften och vägra sluta när jag påtalar?

Jag tror du har fel.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Här går man ur Unionen, [länk] , du menar alltså att om jag gör det så kommer de inte agera på detta och efter uppsägningstiden kommer de alltså svindla mig genom att fortsätta dra medlemsavgiften och vägra sluta när jag påtalar?

Jag tror du har fel.
Nu är det väl inte riktigt som skrivs. Klart att man får gå ur, men kan ta lite tid, Uppsägningstid som det heter, sen hur snabbt dom godtar ett utträde är en annan sak, går ju att förhala en del tidsmässigt. Sen det med att vara ansluten till ett fack, du har gjort en intrtädesansökan och blivit godkänd, det innebär även att du har godkänt att avgiften dras med automatk. Ett civilrättsligt avtal, så länge som du står i deras register, så länge kan dom dra avgiften. Även arbetsgivaren som har KA är bunden med ett avtal att dra den från din lön.
Skulle vara intressant att veta rättsligt, om jag vägrar arbetsgivaren att dra avgiften, vad händer då tro. Är det avtalsbrott och kan beivras i AD tro.

Det är nog skillnad mellan olika fack. Just Unionen brukar ju bete sig ganska rimligt. Det var inga problem när jag gick ur. Kan tänka mig att Ledarna och Sveriges ingenjörer är liknande.

• Gilla
HenrikHuslöse och 2 till
  • Laddar…
D
J jonaserik skrev:
Nu är det väl inte riktigt som skrivs. Klart att man får gå ur, men kan ta lite tid, Uppsägningstid som det heter, sen hur snabbt dom godtar ett utträde är en annan sak, går ju att förhala en del tidsmässigt. Sen det med att vara ansluten till ett fack, du har gjort en intrtädesansökan och blivit godkänd, det innebär även att du har godkänt att avgiften dras med automatk. Ett civilrättsligt avtal, så länge som du står i deras register, så länge kan dom dra avgiften. Även arbetsgivaren som har KA är bunden med ett avtal att dra den från din lön.
Skulle vara intressant att veta rättsligt, om jag vägrar arbetsgivaren att dra avgiften, vad händer då tro. Är det avtalsbrott och kan beivras i AD tro.
Blir ju rent hypotetiskt men om du registrerar ditt utträde och de fortsätter dra pengar efter detta och efter påpekande så kan du ju polisanmäla dem, som du påpekar finns det ett avtal att förhålla sig till.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nu gör IF Metall reklam för strejken i Outlook för mig
Jag hänger inte med, Outlook är väl ett epostsystem som vilket som helst?
Skickar IF Metall epost till dig?

Runt 1990 skulle jag lämna ett LO förbund för ett annan fackförbund. Lämnar personligen in utträdesansökan på expeditionen. Krävde att de skulle granska att allt var korrekt ifyllt. Ok. Får aldrig någon bekräftelse på utträdet och nästa månad dras avgift. När jag kollar upp det hittar de inte utträdesansökan. Fyller i på nytt och efter någon vecka kommer bekräftelse men de var så luriga att A-kassan avslutades kommande månadsskifte med medlemskapet och den avgiften var det ytterligare tre månader. Jag fick inte ansluta mig till det andra förbundet så länge jag hade ett medlemsskap och skulle därför stå utan A-kasse skydd. Då var det viktigt. Gjorde bytet fem år senare.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Reklam i mobilappen. Nu senast Vattenfall

Nissens
D Dilato skrev:
Outlook är väl endast en emailklient?

Nissens Nissens skrev:
Outlook är väl endast en emailklient?
Både mailserver och app i Windows, android, ios och Mac-os. kanske linux och Chromebook också?

Det va reklam i gratisversionen för android för mig. Gmail appen kan man ju inte använda

Nissens
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Både mailserver och app i Windows, android, ios och Mac-os. kanske linux och Chromebook också?

Det va reklam i gratisversionen för android för mig. Gmail appen kan man ju inte använda
Det är nog inte många som använder outlook som mailserver. Det är rätt stökigt att administrera en sådan hemma, mest på grund av strul med internetleverantören och diverse spamfilter.

Känner ingen som använder outlook som mailserver, gör du?

Jag tycker också att du skall uppdatera wikipedia, för de har inte så mycket kunskap som du har, enligt den är Outlook en mailserver och en kalender:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Microsoft_Outlook

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.