Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om det blir långvarigt kommer IF förmodligen att vaska fram alla vapen de kan och visa alla sina kort. Det kommer då vara lite enklare för bolag att besluta om de i framtiden ska motsätta sig att teckna avtal eller inte om facket bjuder upp till dans.

Så länge strejkvakterna ställer upp lär lär de tuffa på. Seg björk i folket.
Ja, och snart kan strejkvakterna gå kortbrallor och använda IF Metall paraply när det regnar. Lär inte sluta i år
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Min gissning är att konflikten kommer bli mycket långdragen vilket kanske är en liten fördel för Tesla. Det blir svårare för IF Metall att hålla intresset för konflikten uppe i längden och varje dag som Tesla inte tecknar KA är ju de facto en förlust för IF Metall.
Med det sagt så är nog IF Metall tillräckligt tjurskalliga för att fortsätta in i absurdum ändå ;)
Det är roligt att du anser att ena sidan är tjurskallig om det drar ut, vad är den andra sidan då?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är roligt att du anser att ena sidan är tjurskallig om det drar ut, vad är den andra sidan då?
Ptja, anledningen är inte den du tror. IF Metall driver en påverkansaktion för att förändra avtalen mellan ett företag och delvis(alla strejkar ju inte) tredje part . Tesla försöker bara fortsätta sin verksamhet som vanligt och det blir lite långsökt att kalla det tjurskalligt.

Men jag kan absolut hålla med om att Elon kan vara extremt tjurskallig generellt. Utan tvekan.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är roligt att du anser att ena sidan är tjurskallig om det drar ut, vad är den andra sidan då?
Uthållig!
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ingen ger sig kan Tesla lägga verkstadspersonalen i ett separat bolag så att de får vara i fred, mer än så lär inte hända.
Tesla lär ha fått det förslaget av facket (göra som Amazon) men inte velat göra det.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Tesla lär ha fått det förslaget av facket (göra som Amazon) men inte velat göra det.
Såklart , men det kan hända ändå om fackets drag ger effekt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Ptja, anledningen är inte den du tror. IF Metall driver en påverkansaktion för att förändra avtalen mellan ett företag och delvis(alla strejkar ju inte) tredje part . Tesla försöker bara fortsätta sin verksamhet som vanligt och det blir lite långsökt att kalla det tjurskalligt.

Men jag kan absolut hålla med om att Elon kan vara extremt tjurskallig generellt. Utan tvekan.
Inte riktigt, facket, och resten av den svenska arbetsmarknaden, strävar efter att behålla en existerande ordning, Tesla vill ha en egen ordning, som väldigt få i Sverige vill ändra till.

Exakt hur mycket som ska till för att rubba nuvarande ordning vet ingen, en del tror mycket, andra lite.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Såklart , men det kan hända ändå om fackets drag ger effekt.
Jag undrar det jag, har ärligt talat svårt att se något slut på detta, skulle förmodligen vara första gången någonsin som Musk anpassar sig, men vem vet
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag undrar det jag, har ärligt talat svårt att se något slut på detta, skulle förmodligen vara första gången någonsin som Musk anpassar sig, men vem vet
Samma här, affärerna rullar in och bilarna säljs bättre än tidigare så effekten från IF Metall är klen…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Inte riktigt, facket, och resten av den svenska arbetsmarknaden, strävar efter att behålla en existerande ordning, Tesla vill ha en egen ordning, som väldigt få i Sverige vill ändra till.
Existerande ordning innebär ju att ca. 20% av de privatägda företagen inte har kollektivavtal. Tesla vill nog bara räkna sig till den delen av "ordningen" ;). M.a.o. ingen förändring.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Undrar hur länge fjärde man orkar innan de tröttnar på konflikten och vänder eventuellt missnöje mot If Metall?

Tänker då på de som indirekt drabbas av olägenhet och arbetslöshet, tack vare strejken och sympatiåtgärderna mot TM Sweden. Alltså ägare av Teslabilar och alla andra elbilsägare, arbetare på andra platser än på Teslas egna verkstäder osv.

De är ju mångdubbelt fler än de Teslaanställda som inte har det "frivilliga" kollektivavtal man bråkar om.

Och då är ändå inte eventuellt produktionsbortfall medräknat, det som strejkvakterna bidrar till.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ec1 och 4 till
  • Laddar…
Tror strejken kommer fortgå länge och eftersom den är tämligen verkningslös kommer det glömmas bort tills det kommer en lagstiftning om sympatiåtgärderna som gör att IF Metall pausar strejken i det tysta
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Sådan lagstiftning införs inte i det tysta.

I Finland försöker regeringen Orpo förbjuda politiska strejker och sympatistrejker. Med resultatet att de politiska strejkarna och demonstrationerna avlöser varandra och vi just nu befinner oss mycket nära generalstrejk. En generalstrejk försegår inte i tysthet och troligen blir det en sådan ännu i vår.
Samtidigt som regeringens popularitet minskar snabbt.
 
JanneJanne123
Den finska konflikten fascinerar mig faktiskt. Jag misstänker nämligen starkt att den finska regeringen är demokratiskt vald och att man med det demokratiska mandatet vill genomföra olika typer av reformer. Parlamentariskt stöd antar jag då finns för ändringarna. Är det inte då lite märkligt att facken går ut och påkallar generalstrejk? Det innebär ju att man från facket sida sätter sig över demokratin och framförallt om alla strejkar är väl åtminstone en delmängd av dessa människor som faktiskt stödde regeringen i valet? Jag får inte ihop det, varför röstar man fram en regering som genomför politik som man sedan strejkar mot.

Erkänner ödmjukt att jag är väldigt dåligt insatt i den här finska konflikten och det är säkert saker jag förbiser.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 7 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den finska konflikten fascinerar mig faktiskt. Jag misstänker nämligen starkt att den finska regeringen är demokratiskt vald och att man med det demokratiska mandatet vill genomföra olika typer av reformer. Parlamentariskt stöd antar jag då finns för ändringarna. Är det inte då lite märkligt att facken går ut och påkallar generalstrejk? Det innebär ju att man från facket sida sätter sig över demokratin och framförallt om alla strejkar är väl åtminstone en delmängd av dessa människor som faktiskt stödde regeringen i valet? Jag får inte ihop det, varför röstar man fram en regering som genomför politik som man sedan strejkar mot.

Erkänner ödmjukt att jag är väldigt dåligt insatt i den här finska konflikten och det är säkert saker jag förbiser.
Vi har inte blockpolitik i Finland utan regeringsprogrammet sys ihop som en kompromiss mellan de partierna som vill vara med och bilda regering ihop med det parti som fick flest röster i valet.

Den partipolitiska kohandeln kan ibland leda fram till regeringsprogram som inte alls är vad folket som röstade ville ha.
I senaste valet är det uppenbart att majoriteten ville ha en uppstädning i den kaotiska bidragsdjungeln och bättre statlig budgetdisjiplin. Det var det som frågades efter i debatten och som flera högerpartier gick till val på.
När valet var färdigt började regeringsförhandlingarna och då visade det sig att vad man kunde komma överens om var:
-Skattesänkningar åt de allra rikaste. Trots att dessa måste finansieras med lån.
-Skrota kollektivavtalen och begränsa strejkrätten och inför fri lönedumpning.
-Dra in bidrag på ett sätt som straffar bidragstagare som försöker skaffa sig arbete
-Begränsa asylrätten så hårt att den i praktiken avskaffas
-Hårda nedskärningar inom sjukvården så fler blir bidragstagare i brist på nödvändig vård.

Nu är det en majoritet på nästan 70% av befolkningen som är helt överens om att det inte var ett sådant program vi röstade för.
Liknande kortslutningar i demokratin där regeringsförhandlingarna gav resultat som inte alls motsvarar folkviljan har inträffat några gånger förr sedan 1918 och sättet att åtgärda det är att strejka och demonstrera.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.