Oj. Tyrkfelsnisse. Det skulle stå 2300 euro i månaden
 
H heimlaga skrev:
Skulle jag ha vetat vartåt utvecklingen skulle gå så skulle jag ha satsat på någon annan bransch. Det var inte såhär i slutet på 90-talet.
Tyvärr hjälpte det inte att studera till byggnadsingenjör (YH Batchelor nivå) för som jag fick förklarat för mig på otaliga intervjuer så skall man hållas på sin plats i samhället och det går inte att anställa en fattig timmerman med den här sortens bakgrund som ingenjör. Jag har inte råd att omskola mig fler gånger.
Då jag hade sökt tillräckligt många ingenjörstjänster började det heta att min utbildning var för gammal för att ha något värde och att om jag vill arbeta som ingenjör måste jag gå om hela utbildningen (helt på egen bekostnad).......så jag började frilansa för det ger ändå en lön som oftast går att leva på.
Du verkar konstant råka ut för all världens jävlighet. Från allt och alla. Har du funderat på vad "minsta gemensamma nämnaren" är?
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
2625€ är medellönen för en timmerman i Finland. Så säkert en ganska vanlig lön med 2300€ i glesbygden.
 
JanneJanne123
H heimlaga skrev:
Skulle jag ha vetat vartåt utvecklingen skulle gå så skulle jag ha satsat på någon annan bransch. Det var inte såhär i slutet på 90-talet.
Tyvärr hjälpte det inte att studera till byggnadsingenjör (YH Batchelor nivå) för som jag fick förklarat för mig på otaliga intervjuer så skall man hållas på sin plats i samhället och det går inte att anställa en fattig timmerman med den här sortens bakgrund som ingenjör. Jag har inte råd att omskola mig fler gånger.
Då jag hade sökt tillräckligt många ingenjörstjänster började det heta att min utbildning var för gammal för att ha något värde och att om jag vill arbeta som ingenjör måste jag gå om hela utbildningen (helt på egen bekostnad).......så jag började frilansa för det ger ändå en lön som oftast går att leva på.
Nu känner jag inte till det finska klassamhället speciellt väl, men här i Sverige skulle jag vilja påstå att den arbetssökandes ”klass” är helt irrelevant. Jag har anställt massor av ingenjörer genom åren och det enda jag bryr mig om är deras kompetens. Att sålla ut folk baserat på ”plats i samhället” låter som något som hör början av 1900-talet till.
 
  • Gilla
richardtenggren och 5 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu känner jag inte till det finska klassamhället speciellt väl, men här i Sverige skulle jag vilja påstå att den arbetssökandes ”klass” är helt irrelevant. Jag har anställt massor av ingenjörer genom åren och det enda jag bryr mig om är deras kompetens. Att sålla ut folk baserat på ”plats i samhället” låter som något som hör början av 1900-talet till.
Nja, kompetens är viktigt förstås, och HR brukar vaska fram personliga egenskaper. Tex om personen verkar drogliberal.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu känner jag inte till det finska klassamhället speciellt väl, men här i Sverige skulle jag vilja påstå att den arbetssökandes ”klass” är helt irrelevant. Jag har anställt massor av ingenjörer genom åren och det enda jag bryr mig om är deras kompetens. Att sålla ut folk baserat på ”plats i samhället” låter som något som hör början av 1900-talet till.
Nåja, så enkelt är det inte riktigt, det är mycket svårt att frigöra sig från alla bias och anställningar går fortfarande i första hand till de personer som anställaren på något sätt kan identifiera sig, eller sympatisera, med.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Nja, kompetens är viktigt förstås, och HR brukar vaska fram personliga egenskaper. Tex om personen verkar drogliberal.
Försöker hålla HR på armlängds avstånd när jag rekryterar, annars slutar det bara med massa pseudovetenskapliga tester av olika slag.

Men med kompetens innefattar jag här såväl social- som yrkeskompetens. Självklart behöver man både kunna (eller vara kapabel att snabbt lära sig) jobbet, vara en vettig person och passa in i det tänkta teamet.
 
  • Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Nåja, så enkelt är det inte riktigt, det är mycket svårt att frigöra sig från alla bias och anställningar går fortfarande i första hand till de personer som anställaren på något sätt kan identifiera sig, eller sympatisera, med.
Klart det är så, men ingen chef på 2020-talet skulle säga att den arbetssökandes klass skulle vara ett hinder och framförallt inte läxa upp den arbetssökande med det.
 
  • Gilla
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Nissens
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Försöker hålla HR på armlängds avstånd när jag rekryterar, annars slutar det bara med massa pseudovetenskapliga tester av olika slag.

Men med kompetens innefattar jag här såväl social- som yrkeskompetens. Självklart behöver man både kunna (eller vara kapabel att snabbt lära sig) jobbet, vara en vettig person och passa in i det tänkta teamet.
Ja, håller med helt. Men…
I början på 2000 talet rekryterade jag till en ingenjörstjänst. Det var två kandidater som var lämpliga, den ena något mer än den andra. Bedömningen från HR var att just den personen som låg något bättre till var att hen verkade ”drogliberal”.

Just sådant är oerhört svårt att bedöma, och jag kunde inte skönja det alls. Men, jag avstod från den något bättre kandidaten tack vare HRs’ bedömning.

Om det var rätt eller fel får jag aldrig veta, men hen som fick jobbet passade perfekt för det. 😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Nu känner jag inte till det finska klassamhället speciellt väl, men här i Sverige skulle jag vilja påstå att den arbetssökandes ”klass” är helt irrelevant. Jag har anställt massor av ingenjörer genom åren och det enda jag bryr mig om är deras kompetens. Att sålla ut folk baserat på ”plats i samhället” låter som något som hör början av 1900-talet till.
Jag håller med om att det är förlegat men tyvärr förekommer det en del ännu. Jag ser två stora möjligheter till varför det hände.
1. Han sökte jobb på ett helt finskspråkigt företag och arbetsgivaren var en helt finskspråkig typ som avskyr Finlandssvenskar. Tyvärr finns det många fördomar mot Finlandssvenskar ännu och en stor diskriminering.
2. Personen kom från en gammal "fin" Finlandssvensk släkt som anser sig bättre än vanliga arbetare. Tyvärr inte så ovanligt bland "finare" släkter. Många Finlandssvenskar bidrar starkt till dom finskspråkigas fördommar med sådant här beteende.

Folk här i tråden har ju dessutom tyckt att det är helt ok att arbetsgivaren kan ställa krav på att man har en tillräckligt fin bil för att få parkera utanför företaget man jobbar på så är du förvånad att det förekommer fördommar?
 
Mikael_L
Ja i Sverige har vi nog generellt svårt att förstå det finska kastväsendet som Heimlaga beskriver.

Fast jag tycker nog att det är viktigare att Heimlaga försöker förstå hur det fungerar i Sverige ifall man nu ska skriva i en tråd som handlar om något som utspelas i Sverige.

Jag har ju trots ett ganska långt liv, där jag känner och umgåtts med rätt många helt olika människor, aldrig varit med om, sett eller hört något i närheten av Heimlagas finska upplevelser.

Jag tror dock att det finns, det här händer i Sverige, ganska garanterat, men det drabbar nog i huvudsak papperslösa. Och de är nog aldrig ens i närheten av någon fackförening.
Och jag tror att svenska fackföreningar inte är det minsta intresserade av dessa människor, mer än att de helst får försvinna ur landet. Vilket de själva inte vill, för då får de det ännu värre, hur det ens är möjligt.
 
  • Gilla
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
TV4 Nyheterna har träffat Maksym Chalykh och hans mamma Valentina, som fick jobba under slavlika förhållanden på en odling i Skåne – helt utan att få lön.
Flera olika fackförbund som TV4 Nyheterna har talat med, bland annat Byggnads och Kommunal, uppger att de känner till fall där ukrainska flyktingar utnyttjats.
https://www.tv4.se/artikel/6nzLDbXl...slavlika-foerhallanden-gratis-och-fraetskadad
I hemlandet arbetade hon som advokat, men här fick hon jobb inom försäkringsbranschen. Trots att hon arbetat flera månader i Sverige ska chefen inte betalat ut hela hennes lön och nu är hon orolig för att pengarna tar slut.
Tillsammans med drygt hundra andra ryskspråkiga personer har hon tagit sig till ett möte i Stockholm som fackförbundet SAC anordnar varannan söndag.
Hit kommer framför allt byggare och städare som jobbar för svenska företag och behöver hjälp då de utnyttjas av sina arbetsgivare. De flesta berättar hur de arbetar utan att få ut någon lön.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/ukrainska-flyktingar-lurades-jobba-utan-lon-i-sverige--xnu3g3
Regeringen och Arbetsmiljöverket varnar nu för att flyktingar från Ukraina riskerar att utnyttjas på svensk arbetsmarknad.
https://www.svd.se/a/7dA6Xo/minister-varnar-for-att-ukrainare-kan-utnyttjas
Enligt fackförbundet Byggnads finns det uppåt 8 000 EU-medborgare och migrantarbetare i byggbranschen bara i Stockholm. Om deras anställningsförhållanden vet man lite. På pappret påstås de arbeta under kollektivavtal eller, oftast, via så kallade bemanningsföretag registrerade i olika länder i Baltikum.

I verkligheten blir de ofta lurade, antingen av mellanhänder som förmedlat jobben, eller av bolag som anlitat dem i Sverige. SAC, som sedan snart två år tillbaka driver fackföreningen Solidariska byggare har på nära håll sett många olika varianter på hur det går till. I många fall tjänar migrantarbetarna så lite som 70 kronor i timmen – medan en avtalsenlig lön som täcker skatter och sociala avgifter uppgår till minst 400 kronor i timmen.
Ett modus som är vanligt, vilket bekräftas av både Solidariska byggare och Byggnads. När lönen har utbetalats så följer några från arbetsgivarsidan med till en bankomat där den anställde får ta ut pengar och direkt betala tillbaka en del av lönen; ibland som hyra för en sängplats, ibland som ett slags avgift för att man över huvud taget får vara här och arbeta.
https://www.dn.se/sverige/ukrainare-byggde-lyxhus-i-harjedalen-lurades-pa-lon/

Så det är inte bara papperslösa och fackförbund bryr sig.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja i Sverige har vi nog generellt svårt att förstå det finska kastväsendet som Heimlaga beskriver.

Fast jag tycker nog att det är viktigare att Heimlaga försöker förstå hur det fungerar i Sverige ifall man nu ska skriva i en tråd som handlar om något som utspelas i Sverige.

Jag har ju trots ett ganska långt liv, där jag känner och umgåtts med rätt många helt olika människor, aldrig varit med om, sett eller hört något i närheten av Heimlagas finska upplevelser.

Jag tror dock att det finns, det här händer i Sverige, ganska garanterat, men det drabbar nog i huvudsak papperslösa. Och de är nog aldrig ens i närheten av någon fackförening.
Och jag tror att svenska fackföreningar inte är det minsta intresserade av dessa människor, mer än att de helst får försvinna ur landet. Vilket de själva inte vill, för då får de det ännu värre, hur det ens är möjligt.
Mycket av det han skriver är nog väldigt ovanligt.
Att oseriösa arbetsgivare försöker lura en på lön är nog inte så ovanligt. Jag tror den sortens arbetsgivare är ganska ovanliga men att det finns mera av dom där det är gott om arbetslösa som inte har möjligheten att tacka nej till eller byta jobb snabbt.

Jag har träffat en del människor som anser sig höra till en "finare" klass också i Sverige.
 
D
Graf visar ökning av hatprat på Twitter riktat mot homosexuella män, judar, svarta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
N Niq skrev:
så är du förvånad att det förekommer fördommar?
Är inte ett dugg förvånad över att det förekommer fördomar, men jag tror att i Sverige så är dessa fördomar oftare av etnisk karaktär snarare än klasskarraktär. Är helt övertygad att det är lättare att som etnisk svensk få ett jobb kontra om man har en annan bakgrund.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.