D djac skrev:
[bild]
Säger ju ingenting om man inte jämför med liknande plattform under samma tidsperiod. T.ex. antisemitism har ju ökat rätt mycket inom många delar av vårat samhälle senaste tiden.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är inte ett dugg förvånad över att det förekommer fördomar, men jag tror att i Sverige så är dessa fördomar oftare av etnisk karaktär snarare än klasskarraktär. Är helt övertygad att det är lättare att som etnisk svensk få ett jobb kontra om man har en annan bakgrund.
Det är nog betydligt vanligare här också. Men motsättningar mellan finsk och svenskspråkiga kan vara väldigt starka här. Fast dom flesta med svenska som modersmål talar bra finska.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Säger ju ingenting om man inte jämför med liknande plattform under samma tidsperiod. T.ex. antisemitism har ju ökat rätt mycket inom många delar av vårat samhälle senaste tiden.
Finns mer bakgrund här, där nämns också de förändringar som vidtagits och som låtit detta ske, relevant för vår del i Europa är såklart att han förefaller ha närmat sig Putin.

Relevant i sammanhanget är att hans trovärdighet som en robust och rättvis arbetsgivare, som är så bra att regleringar inte behövs, inte riktigt lyfts av sån här saker.

Sorry, här är länken jag ville ha med: https://www.nytimes.com/interactive/2023/10/27/technology/twitter-x-elon-musk-anniversary.html
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det som händer på X visar vilken värld vi egentligen lever i, nu kommer det fram på riktigt vilka våra grannar är och hur dom tycker & tänker.😢

Själv använder jag inga av dom däringa FasseBook, TikTok, X etc.
 
N Niq skrev:
Folk här i tråden har ju dessutom tyckt att det är helt ok att arbetsgivaren kan ställa krav på att man har en tillräckligt fin bil för att få parkera utanför företaget man jobbar på så är du förvånad att det förekommer fördommar?
Jag tror ju inte Sverige är så mycket bättre än det finska samhället på denna punkt. Jag tror det drabbar andra i sverige bara, ofta med utländska namn, finns så mycket större pool där att utnyttja.

Själv blev jag och en kollega nyligen utsatt för "gaslighting" där man försökte påstå vi löd under ett annat kollektivavtal än det vi gjorde, och således hade inte jul annandag eller nyårsdagen avlönade.

Men det fick dom ju backa på då anställningsavtalen togs fram och facket blandades in.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Jag tror ju inte Sverige är så mycket bättre än det finska samhället på denna punkt. Jag tror det drabbar andra i sverige bara, ofta med utländska namn, finns så mycket större pool där att utnyttja.

Själv blev jag och en kollega nyligen utsatt för "gaslighting" där man försökte påstå vi löd under ett annat kollektivavtal än det vi gjorde, och således hade inte jul annandag eller nyårsdagen avlönade.

Men det fick dom ju backa på då anställningsavtalen togs fram och facket blandades in.
Har ni timlön?
 
Snart Mars månad och konflikten håller i sig. Frågan man kan undra nu är vem som kommer att ge sig först och vad konsekvensen blir
 
N Niq skrev:
Har ni timlön?
Va gör det för skillnad?
 
P Putte 9497 skrev:
Snart Mars månad och konflikten håller i sig. Frågan man kan undra nu är vem som kommer att ge sig först och vad konsekvensen blir
Att Metall skulle ge upp kollektivavtalet är omöjligt. Upptrappningarna visar att så är fallet.
Elon har heller ingen ambition att ge sig, men till slut blir det ändå så att Tesla får krypa till korset.
 
  • Haha
  • Gilla
richardtenggren och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Va gör det för skillnad?
Med månadslön så borde det väl vara samma lön varje månad oavsett hur många arbetsdagar det är per månad. Med timlön så varierar ju lönen med hur många timmar man arbetat varje månad.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
OK, vi har nu timlön här jo
 
P Putte 9497 skrev:
Snart Mars månad och konflikten håller i sig. Frågan man kan undra nu är vem som kommer att ge sig först och vad konsekvensen blir
Om ingen ger sig kan Tesla lägga verkstadspersonalen i ett separat bolag så att de får vara i fred, mer än så lär inte hända.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
RoTe
E eleson skrev:
Att Metall skulle ge upp kollektivavtalet är omöjligt. Upptrappningarna visar att så är fallet.
Elon har heller ingen ambition att ge sig, men till slut blir det ändå så att Tesla får krypa till korset.
Finns inte på världskartan att lilleputtSverige ska få Elon på fall.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Snart Mars månad och konflikten håller i sig. Frågan man kan undra nu är vem som kommer att ge sig först och vad konsekvensen blir
Min gissning är att konflikten kommer bli mycket långdragen vilket kanske är en liten fördel för Tesla. Det blir svårare för IF Metall att hålla intresset för konflikten uppe i längden och varje dag som Tesla inte tecknar KA är ju de facto en förlust för IF Metall.
Med det sagt så är nog IF Metall tillräckligt tjurskalliga för att fortsätta in i absurdum ändå ;)
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Finns inte på världskartan att lilleputtSverige ska få Elon på fall.
Om det blir långvarigt kommer IF förmodligen att vaska fram alla vapen de kan och visa alla sina kort. Det kommer då vara lite enklare för bolag att besluta om de i framtiden ska motsätta sig att teckna avtal eller inte om facket bjuder upp till dans.
S Styrman_jansson skrev:
Min gissning är att konflikten kommer bli mycket långdragen vilket kanske är en liten fördel för Tesla. Det blir svårare för IF Metall att hålla intresset för konflikten uppe i längden och varje dag som Tesla inte tecknar KA är ju de facto en förlust för IF Metall.
Med det sagt så är nog IF Metall tillräckligt tjurskalliga för att fortsätta in i absurdum ändå ;)
Så länge strejkvakterna ställer upp lär lär de tuffa på. Seg björk i folket.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.