716 802 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vi har en regering som består av fyra olika partier som gått samman. Dom står i många frågor ganska långt ifrån varandra. Så det är inte en majoritet av folket som har valt just den här politiken.JanneJanne123 skrev:
Den finska konflikten fascinerar mig faktiskt. Jag misstänker nämligen starkt att den finska regeringen är demokratiskt vald och att man med det demokratiska mandatet vill genomföra olika typer av reformer. Parlamentariskt stöd antar jag då finns för ändringarna. Är det inte då lite märkligt att facken går ut och påkallar generalstrejk? Det innebär ju att man från facket sida sätter sig över demokratin och framförallt om alla strejkar är väl åtminstone en delmängd av dessa människor som faktiskt stödde regeringen i valet? Jag får inte ihop det, varför röstar man fram en regering som genomför politik som man sedan strejkar mot.
Erkänner ödmjukt att jag är väldigt dåligt insatt i den här finska konflikten och det är säkert saker jag förbiser.
Du har visserligen en poäng i att facket motsätter sig demokratin men det är inget parti som talat om att göra alla dom neddragningar och försämringar i socialskyddet och rättigheter för arbetstagare innan valet heller. Facket protesterar mot det försämrade socialskyddet och dom sämre villkoren i arbetslivet med dom metoder dom kan.
Dock börjar dom dra det lite för långt när dom talar om strejk på kraftverken.
Men regeringen vägrar samtidigt att ens förhandla med facken utan kör bara sitt race utan att lyssna på någon.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Kan inte moderator bryta ut hemilagas arbetslivserfarenheter, samt den finska inrikespolitiken till en egen tråd? Känns rätt irrelevant i den här tråden, även om det säkert kan vara intressant i andra sammanhang 🤓
Varför? Skall alla åsikter som avviker från "facket borde förbjudas" rensas bort så ni kan ha en trygg liten ytterhögerklubb för inbördes beundran?richardtenggren skrev:
Så som de svenska kommunisterna hade i sin trygga lilla yttervänsterklubb innan de förhatliga kirunasvenskana kom och berättade hur det i verkligheten var att leva i en kommunistdiktatur.
Jag påtalar bara hur en arbetsmarknad fri från kollektivavtal och fri från fackföreningar fungerar. Eftersom mina åsikter direkt hackas ner på och klassificeras som ovidkommande vänsterideologiskt svammel så måste jag rada upp de fakta som jag baserar mina åsikter på.
Vilket omedelbart besvaras med det högerideologisk rena påståendet att allt måste bero på mig själv och så behöver jag redovisa fler fakta.
Det är farligt med små ideologiskt rena bubblor. Det var så bolsjevikterrorn i Sovjet föddes och det var så Anders Breivik blev massmördare.
Verkligheten har en otrevlig vana att sällan eller aldrig överensstämma med varken ren högerideologi eller ren vänsterideologi. Det är enklare att ändra sin ideologi så den någotsånär baserar sig på verkligheten än att bygga om hela verkligheten i tron att den skall bli som den rena ideologin.
Det där är samma felaktiga retorik som används i Sverige, dels att om man är vald så innebär det att de som la sin röst dels stödjer allt man sagt och dels allt man kan komma på. Det andra är att man som politiker avsäger sig ansvar för sitt handlande med resonemanget att folket ju valt det.JanneJanne123 skrev:
Den finska konflikten fascinerar mig faktiskt. Jag misstänker nämligen starkt att den finska regeringen är demokratiskt vald och att man med det demokratiska mandatet vill genomföra olika typer av reformer. Parlamentariskt stöd antar jag då finns för ändringarna. Är det inte då lite märkligt att facken går ut och påkallar generalstrejk? Det innebär ju att man från facket sida sätter sig över demokratin och framförallt om alla strejkar är väl åtminstone en delmängd av dessa människor som faktiskt stödde regeringen i valet? Jag får inte ihop det, varför röstar man fram en regering som genomför politik som man sedan strejkar mot.
Erkänner ödmjukt att jag är väldigt dåligt insatt i den här finska konflikten och det är säkert saker jag förbiser.
Det rätta är att de flesta väljare förmodligen inte sympatiserar med mycket mer än hälften ett parti gör och det andra är att vår demokrati förutsätter politiker med omdöme, den är representativ men kräver någon form av intelligens hos de valda, där faller det idag.
Nej.H heimlaga skrev:Varför? Skall alla åsikter som avviker från "facket borde förbjudas" rensas bort så ni kan ha en trygg liten ytterhögerklubb för inbördes beundran?
Så som de svenska kommunisterna hade i sin trygga lilla yttervänsterklubb innan de förhatliga kirunasvenskana kom och berättade hur det i verkligheten var att leva i en kommunistdiktatur.
Jag påtalar bara hur en arbetsmarknad fri från kollektivavtal och fri från fackföreningar fungerar. Eftersom mina åsikter direkt hackas ner på och klassificeras som ovidkommande vänsterideologiskt svammel så måste jag rada upp de fakta som jag baserar mina åsikter på.
Vilket omedelbart besvaras med det högerideologisk rena påståendet att allt måste bero på mig själv och så behöver jag redovisa fler fakta.
Det är farligt med små ideologiskt rena bubblor. Det var så bolsjevikterrorn i Sovjet föddes och det var så Anders Breivik blev massmördare.
Verkligheten har en otrevlig vana att sällan eller aldrig överensstämma med varken ren högerideologi eller ren vänsterideologi. Det är enklare att ändra sin ideologi så den någotsånär baserar sig på verkligheten än att bygga om hela verkligheten i tron att den skall bli som den rena ideologin.
Det är bara det att det du råkat ut för samt hur det verkar fungera i Finland verkar inte ha den minsta likhet med vad Tesla och IF Metall slåss om. Därför tar den diskussionen bort fokus från det som diskuteras i tråden.
Jag tror inte tråden mår bra av att vi börjar diskutera 193 olika länders facklig kamp och politik, i denna tråd som handlar om IF Metall och Tesla - i Sverige.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Hur många av de 20% som inte har kollektivavtal har 300 anställda?S Styrman_jansson skrev:
https://www.mi.se/nyheter/2022/kollektivavtal-sa-ser-de-vita-flackarna-ut/
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Nu rör inte denna strejk alla 300 anställda utan 130st anställda varav 2/3 ej deltar i strejken.Stefan Bengtsson skrev:
Men som exempel har företag som Truecaller ca. 250 anställda och Kindred group ca. 1000 anställda (hittar lite varierande siffor men detta var den lägsta). Ingen av dem har kollektivavtal och Kindred blev 2021 och 2022 utsedd till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Båda företagen har investerats frisk i av Unionen.
Nej, bara nej. IF Metall står upp för en struktur som redan finns, Tesla försöker välta undan den. Och försöker det trots att ledare för många större bolag har talat om hur viktig dagens modell är för bolagen i Sverige.S Styrman_jansson skrev:Ptja, anledningen är inte den du tror. IF Metall driver en påverkansaktion för att förändra avtalen mellan ett företag och delvis(alla strejkar ju inte) tredje part . Tesla försöker bara fortsätta sin verksamhet som vanligt och det blir lite långsökt att kalla det tjurskalligt.
Men jag kan absolut hålla med om att Elon kan vara extremt tjurskallig generellt. Utan tvekan.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Tycker du det är rimligt att hänvisa till företag med ägarna och deras familjemedlemmar som anställda och hävda att om de inte har kollektivavtal behöver Tesla inte ha det heller?S Styrman_jansson skrev:Nu rör inte denna strejk alla 300 anställda utan 130st anställda varav 2/3 ej deltar i strejken.
Men som exempel har företag som Truecaller ca. 250 anställda och Kindred group ca. 1000 anställda (hittar lite varierande siffor men detta var den lägsta). Ingen av dem har kollektivavtal och Kindred blev 2021 och 2022 utsedd till Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Båda företagen har investerats frisk i av Unionen.
Att du hittar några företag i helt andra branscher som inte har kollektivavtal imponerar inte. Hur är det med Teslas konkurrenter?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Så Elon har lanserat Tesla i Sverige för att aktivt kasta omkull den "Svenska Modellen"?E eleson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg