716 281 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag håller inte med. IF Metall har en konflikt med Tesla Sverige (TM Sweden AB).J JohanLun skrev:Jag förstår ärligt inte hur det är rimligt att lägga varsel på underhåll av laddstationer. När det gäller Teslas verkstad. Man straffar som sagt både teslaförare och andra förare.
På ett diversifierat stort företag, kan man straffa ut alla delar och låta kunder som egentligen inte har med området att göra lida?
Tesla Sverige äger verkstäderna men även de svenska Tesla superchargers, därför är det rimligt att även laddstationerna dras med i konflikten.
Där tycker jag faktiskt att IF Metall gör rätt som utökar konflikten, det är ju Tesla Sverige man vill sätta press på.
Däremot:
Hydro Extrusions i Vetlanda har (hade?) avtal med Tesla-fabriken i Berlin, antagligen Tesla Tyskland (eller något annat tyskt bolag i koncernen).
IF Metalls stridsåtgärder med Hydro drabbar inte Tesla Sverige, utan istället är det Hydro (som har kollektivavtal) som blir utan affär. Här tycker jag att IF Metall missar målet och drar in ett oskyldigt bolag i konflikten.
Om man tänker på det. Vad hindrar egentligen att elektriker som inte är anslutna till LO och är fåmansbolag att utföra jobb till Tesla på laddstationer.J JohanLun skrev:Jag förstår ärligt inte hur det är rimligt att lägga varsel på underhåll av laddstationer. När det gäller Teslas verkstad. Man straffar som sagt både teslaförare och andra förare.
På ett diversifierat stort företag, kan man straffa ut alla delar och låta kunder som egentligen inte har med området att göra lida?
Vem ska förbjuda dessa att ta jobben?
Kommer det fram att en som driver ett EL-företag och inte har KA, så sätter dom den i blockad och dom snokar fram om denne utför jobb på ett företag som har KA, så kan dom varsla om blockat för även detta företag med. Lite som råttan på repet.Rkarlsson skrev:
Tro mig jag har varit själv i den sitsen och då jobbade jag ensam och ingen anställd
EDIT DOM kan sätta i blockad, inget som hindrar dom från det.
Redigerat:
Så om man är egen och inga anställda så kommer maffian och stoppar dig helt?J jonaserik skrev:Kommer det fram att en som driver ett EL-företag och inte har KA, så sätter dom den i blockad och dom snokar fram om denne utför jobb på ett företag som har KA, så kan dom varsla om blockat för även detta företag med. Lite som råttan på repet.
Tro mig jag har varit själv i den sitsen och då jobbade jag ensam och ingen anställd
Så de kommer att sabotera dina andra uppdrag för att du väljer att åka och reparera en trasig laddare till tesla?
Jepp, dom kikar på din bil vid en laddstation och noterar företaget, sen kan dom ha spioner ute och se vart du åker på jobb. Nu kanske det var lite andra orsaker som gjorde att dom vart intresserade av mig. men det kan vi lämna därhän. Hur dom fick nys om att jag gjorde större jobb åt ett annat företag vet jag inte, men lite av SÄPO-modell måste/kunde det ha varit. Chefen för företaget jag jobbade åt, fick ett telefonsamtal och där klargjordes bara att om ni fortsätter anlita XX så blir det inte bra. Företaget och jag talades vid och hen där sa att det går inte att lösa, men för jävligt att bära sig åt på det sättet mot ett småföretag'. Jag gjorde klart de jobb som var kvar och sen la vi in paus. En blocket fick jag på mg och efter ca 3 månader så kom ett läge som jag kunde anta. Det blev som det kallas, ett hängavtal och då togs blockanden bort. Blockaden sattes ut i Elektrikern ( deras tidning ) Nu var det så att en underskrift på ett avtal skall vara på samma datum som det ska gälla från, får inte efterhanddateras. Så jag hade enligt juridiken inget avtal, det heter nullitet, men det reagerade inte facket på. Så vid nästa kontrovers med facket la jag bara fram det och därmed avtågade dom och inget mer hördes från dom.Rkarlsson skrev:
Inget.Rkarlsson skrev:
Förutom att den firman möjligen också blir utsatt för påtryckning av röda maffian, kanske lite beskyddaravgifter.
Ja röda maffian kan ju trycka på med alla möjliga slags medel, det behöver inte ta stopp innan hela sverige står stilla, sen kan de inte göra något mer.Rkarlsson skrev:
Själv lär jag klara mig rätt bra nuförtiden, mina kunder som är företag är nästan inga med LO-förbund som facklig representant, utan tjänstemannafacken, och de verkar inte vilja begå självmord på samma sätt som IF Metall verkar vara sugna på.
Vidare har jag bland mina kunder BRF'er och lite privatpersoner, och de har ju ingen facklig representation.
Man måste tänka på mycket idag för att kunna driva företag utan att riskera att bli utpressad.
Det har jag redan blivit en gång, man drar sina lärdomar.
Nu är det nu ett jävla skitprat ni håller på med i er lilla klubb för inbördes beundran.
Viss har facken gjort en del fel. Inte bara en gång utan flera. Likväl är det facket och endast facket som man kan tacka för att lönen ligger på en nivå som åtminstone oftast går att leva av. Utan dem skulle det vara bokstavligen svältlön.
Viss har facken gjort en del fel. Inte bara en gång utan flera. Likväl är det facket och endast facket som man kan tacka för att lönen ligger på en nivå som åtminstone oftast går att leva av. Utan dem skulle det vara bokstavligen svältlön.
Låter ganska likt det jag var med om.J jonaserik skrev:Jepp, dom kikar på din bil vid en laddstation och noterar företaget, sen kan dom ha spioner ute och se vart du åker på jobb. Nu kanske det var lite andra orsaker som gjorde att dom vart intresserade av mig. men det kan vi lämna därhän. Hur dom fick nys om att jag gjorde större jobb åt ett annat företag vet jag inte, men lite av SÄPO-modell måste/kunde det ha varit. Chefen för företaget jag jobbade åt, fick ett telefonsamtal och där klargjordes bara att om ni fortsätter anlita XX så blir det inte bra. Företaget och jag talades vid och hen där sa att det går inte att lösa, men för jävligt att bära sig åt på det sättet mot ett småföretag'. Jag gjorde klart de jobb som var kvar och sen la vi in paus. En blocket fick jag på mg och efter ca 3 månader så kom ett läge som jag kunde anta. Det blev som det kallas, ett hängavtal och då togs blockanden bort. Blockaden sattes ut i Elektrikern ( deras tidning ) Nu var det så att en underskrift på ett avtal skall vara på samma datum som det ska gälla från, får inte efterhanddateras. Så jag hade enligt juridiken inget avtal, det heter nullitet, men det reagerade inte facket på. Så vid nästa kontrovers med facket la jag bara fram det och därmed avtågade dom och inget mer hördes från dom.
Fast det blev ju ingen blockad här, men min största kund hotades tills de inte kunde anlita mig något mer.
Hade jag inte haft en hyfsad stabil kassa så kunde det blivit konkurs.
Jag fick erbjudandet att lösa det genom att gå med i arbetsgivarorganisationen, vilket är minst lika ointressant för mig som att ha något med facket att göra.
Jag är ju ingen arbetsgivare, och jag misstror också IN och Svenskt näringsliv djupt, vill absolut inte ha med dem att göra (och hade blivit tvungen att betala medlemsavgift till dem bägge).
Intressant att facket kunde lösa knuten genom att värva en till betalande medlem till deras motpart i alla möjliga förhandlingar (Svenskt näringsliv + arbetsgivarorganisationen) ...?
Det där har jag alltid undrat över efteråt, är de inte motparter egentligen? Är de i maskopi med varandra på något vis, håller varandra om ryggen för att bibehålla modellen för att trygga sina existenser ...?
Det är installationsavtalet du ska kika på, det är där striden står om den s.k. kontrollaavgiften.BirgitS skrev:
Nu verkar elektrikerna ha 8 olika kollektivavtal beroende på arbetsgivare/arbetsgivarförbund. Så i vilket av dem är det så?
[länk]
Jag kollade innehållsförteckning i den sista och kan inte se något avsnitt som verkar handla om löneavdrag för fackföreningsavgift. Ordet "avgift" förekommer endast en gång och då i samband med Fora. Ordet "fackförbund" förekommer bara en gång.
Jag har länkat till det avtalet längre upp i tråden, som svar till rejäl.
Jag har faktiskt ingen direkt koll på denna avgift, förutom att jag vet att det har bråkats och stridits om den i årtionden, och att det märkliga är att den finns för att facket ska mäta och kontrollera ackordsjobb, så arbetarna får rätt betalt, men avgiften ska tydligen precis alla betala, vare sig man har ackordsjobb eller inte, t.o.m även om företaget ifråga aldrig har ackordsjobb.
Men för mer info får du hoppas att andra kan förklara mer än jag kan.
Jag letade rätt på några spridda länkar, jag har inte läst dem själv, bara ögnat extremt snabbt för att kolla att de förmodligen handlar om rätt sak: (Håll koll på källorna, dvs vem som skriver)
https://arbetet.se/2007/05/10/ideologisk-kamp-om-kontrollavgift/
https://www.lag-avtal.se/nyheter/elektrikerna-tar-strid-for-kontrollavgift/1519905
https://www.fackjuridik.se/arbetsdomstolen-underkanner-elektrikerforbundets-kontrollavgifter/
https://tidningenelektrikern.se/202...ektrikerna-till-allmanna-reklamationsnamnden/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/0Eonq2/elektrikerna-struntar-i-manskliga-rattigheter
Principiellt har du förstås rätt.O och en till skrev:Jag håller inte med. IF Metall har en konflikt med Tesla Sverige (TM Sweden AB).
Tesla Sverige äger verkstäderna men även de svenska Tesla superchargers, därför är det rimligt att även laddstationerna dras med i konflikten.
Där tycker jag faktiskt att IF Metall gör rätt som utökar konflikten, det är ju Tesla Sverige man vill sätta press på.
Däremot:
Hydro Extrusions i Vetlanda har (hade?) avtal med Tesla-fabriken i Berlin, antagligen Tesla Tyskland (eller något annat tyskt bolag i koncernen).
IF Metalls stridsåtgärder med Hydro drabbar inte Tesla Sverige, utan istället är det Hydro (som har kollektivavtal) som blir utan affär. Här tycker jag att IF Metall missar målet och drar in ett oskyldigt bolag i konflikten.
Men strejker som drabbar 3e person är rätt kass. Om jag ska till flygplatsen för att åka hem från en resa och bönderna strejkar och blockerar motorvägen, eller vi säger att busschaufförerna ställer bussarna. Vad vet jag. Och jag missar flyget. I allt detta. Hur har jag gjort nåt val som gör att jag ska straffas?
Det är rimligt att man kan strejka och på så sätt tex begränsa tillverkningen vid en fabrik. Om 800 personer strejkar i ett par dar kommer inget ut ur fabriken.
Men det blir orimligt om strejken slår mycket hårdare och helt utanför det området som arbetarna berör. Då blir det mer maffiafasoner eller utpressning.
Dvs om 3 personer på fabriken som sköter IT utrustningen strejkar och hela fabriken inte kan köras. Då är det inte proportionellt.
Eller om förvisso fabriken fungerar, men alla produkter som fabriken historiskt tillverkat slutar fungera.
Säg att städarna i Apples butiker skulle strejka och kunde få de som driftar Apples telefoner att sympatistrejka och stänga av alla iPhones i hela världen. Då skulle de ju kunna begära nästan vadsomhelst eftersom konsekvensen är så orimlig. Samtidigt drabbar det ju egentligen inte Apple annat än att man tycker deras produkt är kass.
Lite blir det som när arbetarna på Lear tillverkade farliga airbags. Sabotage, kom väl från början från att franska arbetare kastade sina träskor i maskinerna, är ju en form av protest. Nånstans närmar sig denna strejk sabotage mer än strejk. Kunde IF metall skicka ut ett kommando som fick bromsarna att sluta funka på alla Teslabilar så känns det som de gärna skulle ta till det. Då blir alla Teslabilar stående eller om de körs är det med stor fara. Det kan tyckas vara en rimlig åtgärd om man har de glasögonen på sig, för då måste de in på en verkstad och återställas. Men för mig liklar det mer sabotage än strejk. Jag tycker detta med laddstationerna är nåt liknande. Skulle tex en strejk på Volvos fabrik kunna få en sympatiåtgärd att bensinstationerna vägrade att låta Volvobilar tanka?
Så kan det säkert vara, men den amerikanska ideologin behöver ju nödvändigtvis inte vara den ideologin man vill ha utanför USA…O och en till skrev:Jag tror att Musk till stor del drivs av ideologi. Se bara när han köpte Twitter, om hans drivkraft vore pengar skulle han låtit företaget jobba på som vanlig. Istället anklagar han Twitter för att woke och går in och gör kaos med företaget. Tex av ren småaktighet sparkar han högsta ledningen med hjälp av någon teknikalitet som gör att de inte kan få sitt avtalade avgångsvederlag.
Han köpte Twitters för ca 40 miljarder dollar och värdet halverades efter hans härjningar (men han stöpte om bolaget efter sin vilja).
Jag tror att det är samma sak med Musks inställning till fackförbund, av rent ideologiska skäl vill inte han ha något med dem att göra. Det är därför de motarbetas så kraftfullt.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 563 inlägg
Jag har en annan bild. IF Metall har 59000 medlemmar som är pensionärer. Dom måste se någon annan fördel än a-kassan, eller hjälp att löneförhandla.Mikael_L skrev:
Om du ska gå i pension och vill fortsätta ditt medlemskap kan du bli pensionärsmedlem. Dina medlemsförmåner, till exempel via IF Metallkortet, finns kvar. De flesta avdelningar har också lokala förmåner och aktiviteter för pensionärer.Stefan Bengtsson skrev:
https://www.ifmetall.se/medlem/pensionar/pensionarsmedlemsskap/